Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kolla er utrustning innan ni går ut

• henkish

Medlem
    24 juli, 2007 vid 20:31

Bra inlägg, skit i alla neggo, dock så ska ju alla ha en åsikt, försök läs mellan raderna, blir lite fel om man lusläser, skåningarna e oftast väldigt raka, det bör uppskattas!

Brukar firmorna hjälpa till med sånt här som man bara vill ska funka??
    Har nog med att få alla linor rätt, trasselsudd vill man ju inte ha.

Mvh Henkish

• henkish

Medlem
    24 juli, 2007 vid 20:39

Fick fan en idé- Firmorna skulle ju kalla en precis som tandläkarn eller bilbesiktningen, skicka ut en kallelse att nu e det dax för service, i det fall flertalet nappar så blir det billigare för envar, de kan ha grejerna på hyllan, jag hade gärna lagt ett par hundra för service varje år, sedan kommer man in på detta med förvaring, precis som man lämna in däcken. Finns det optimal temperatur som de ska förvaras i etc?? Fertalet kite kanske ligger o ruttnar i ett källar förråd, den som har en stor lokal kanske skulle kunna hänga upp dom för tempererad vinterförvaring, serva dom etc. Den som tar denna ide´n o gör verklighet av får gärna höra av sig med ett symboliskt courtagé =0)

Mvh Henkish

• zo0

Medlem
    24 juli, 2007 vid 20:49

@eagletech19 399640 wrote:

Tjenare
    Jag vill absolut inte låta som en besservisser nu:smile:
    Jag har haft upp en diskution med Putte på Surfers Paradise i Varberg ang hur viktigt det är att man verkligen kollar upp sin utrustning lite då och då.
    Det kan rädda ditt liv eller någon annans.
    Vi bör försöka få alla som kitar att förstå hur viktigt det är att man tex.

”Kollar över”
    Alla slitdelar, Sömmar, Infästningarna där linorna är fästa i kiten, Hela bommen , kolla så där inte är knutar på linorna, nödutlösningsmekanismen, chicken loopen är en riktig fälla om den är gammal ,pga att där ofta sitter en plastslang över repet som man inte ser om den är sunken, eller att den är påväg av. ”Byt varje år, ofta mycket billig”.
    Använd inte olika bommärke om ni absolut inte är 100% säkra att det fungerar.
    Jag skriver detta pga att många blir så förvånade när något går sönder och ofta anklagar dom kitetillverkaren. (Oftast ägaren 😉 )
    Det är ofta slitdelar som gått av som man kan köpa nya för en mycket billig peng.
    Mitt eget råd är att man varje år köper nya slitdelar efter 50 dagars andvändning. Eller en gång per år om man nu inte kör så ofta, pga att saltet tar hårt på prylarna.

Jag byter linor 1 gång per år ”stor skillnad på hur kiter funkar när man byter”.
    Chickenloopen 1 gång per år ”Säkerhet”.
    Bridle system 1 gång per år ”Sliter bara på 100mm hela tiden, så stor risk att den går av efter 1 år.
    På mina Cabrinha Crossbow byter jag även ut linorna som blocket löper i på bommen, efter halva säsongen på min 12a och efter 1 år på dom andra.

Bara en tankeställare 😉

Mvh Roger Örnvang

Hur mkt kostar inte ny bridle o linor då?.. jag hade kunnat byta om du gav mej nya grejer ^^

Btw.. Stor respect till dej iaf

• eagletech19

Medlem
    24 juli, 2007 vid 21:06

@zo0 399915 wrote:

Hur mkt kostar inte ny bridle o linor då?.. jag hade kunnat byta om du gav mej nya grejer ^^

Btw.. Stor respect till dej iaf

Tack:smile:

Du får ge ca 1000:- för linor, ca 500:- för bridlen, 200:- för ny chickenloop och ca 2-300:-för blocken:grin:

Ha en go kväll
    //Roger

Ska bli go vind i morgon:cool2:

• eagletech19

Medlem
    24 juli, 2007 vid 21:14

@Henkish 399908 wrote:

Bra inlägg, skit i alla neggo, dock så ska ju alla ha en åsikt, försök läs mellan raderna, blir lite fel om man lusläser, skåningarna e oftast väldigt raka, det bör uppskattas!

Brukar firmorna hjälpa till med sånt här som man bara vill ska funka??
    Har nog med att få alla linor rätt, trasselsudd vill man ju inte ha.

Mvh Henkish

Ja shopparna hjälper nog mer än gärna till så det blir bra bara man vet vad som ska bytas.

Och en bra ide som du har med underhåll ,men tror tyvärr det är svårt för dom att ha massor av kitar hos sig i shopparna.
    Men att få svar på vad man bör byta efter viss tid kan mycket väl fungera utan att dom utnyttjar en kund.
    Det får ju inte bli som hos bilhandlaren:wink:

Teamåkarna ger ju sin feedback på vad som slits fort osv.

Mvh /Roger

• bresky

Medlem
    24 juli, 2007 vid 21:59

@eagletech19 399797 wrote:

Det är stor skillnad eftersom liner på 25 meter blir länge med tiden och inte lika bra i direktstyrningen.
    //R

men vafan… det finns ju märken som kommer med 27m linor. borde inte dom byta till nya direkt då? 😉

• eagletech19

Medlem
    24 juli, 2007 vid 22:02

@bresky 399942 wrote:

men vafan… det finns ju märken som kommer med 27m linor. borde inte dom byta till nya direkt då? 😉

Du har rätt dom måste bytas ut omgående:wink:
    //R

• jbo

Medlem
    25 juli, 2007 vid 08:07

Glöm inte kolla selen också, min gick sönder två gånger på olika ställen innan jag lackade ur och bytte. Tappa selen kan såklart också bli farligt, råkar man släppa bommen samtidigt är ju allt borta, så får folk innanför ta smällen. I värsta fall.

Bra tråd! 🙂

• eagletech19

Medlem
    25 juli, 2007 vid 20:06

Tjenare
    Jag ska ta reda på vad alla reservdelar kostar från Surfers Paradise till dom olika modellerna.
    Hoppas ni andra kan se till att göra detsamma ,så kan vi säkert få återförsäljarna att sätta ihop ett helt paket som vi kan fixa med någon gång under vintermånaderna:grin:
    Ska även vara en bra anvisning som i detalj visar var och hur dom olika sakerna ska monteras.

Mvh /Roger

• larssa

Medlem
    26 juli, 2007 vid 09:33

Mycket bra initiativ Roger 🙂

• eagletech19

Medlem
    26 juli, 2007 vid 10:47

@Larssa 400296 wrote:

Mycket bra initiativ Roger 🙂

Tjenare
    Jag har sett och läst för många saker nu, så jag vill det ska komma naturligt att byta sina prylar i tid.
    Även om linorna kostar en slant så är dom andra detaljerna billiga att byta ut.
    Men jag ser det som en billig livförsäkring att ge 1000-2000:- om året när man betalat mycket för sin utrustning.:wink:

Hoppas på bra vind i morgon 🙂
    /R

• blackadder

Medlem
    26 juli, 2007 vid 11:13

@eagletech19 400313 wrote:

Tjenare
    Jag har sett och läst för många saker nu, så jag vill det ska komma naturligt att byta sina prylar i tid.
    Även om linorna kostar en slant så är dom andra detaljerna billiga att byta ut.
    Men jag ser det som en billig livförsäkring att ge 1000-2000:- om året när man betalat mycket för sin utrustning.:wink:

Hoppas på bra vind i morgon 🙂
    /R

Dessutom kan jag inte låta bli att säga följande: Kiting får väl betraktas som en extremsport, och som i alla andra såna sporter så går ”skiten” sönder. Alla som kört exempelvis cross vet detta. Om man då anser att man inte har råd att byta slitdelar, så kanske man helt enkelt inte har råd att kita.

• eagletech19

Medlem
    26 juli, 2007 vid 11:36

@Blackadder 400316 wrote:

Dessutom kan jag inte låta bli att säga följande: Kiting får väl betraktas som en extremsport, och som i alla andra såna sporter så går ”skiten” sönder. Alla som kört exempelvis cross vet detta. Om man då anser att man inte har råd att byta slitdelar, så kanske man helt enkelt inte har råd att kita.

Hallå
    Du har rätt .
    Men detta med extremsport är inte längre problemet.

Idag kitar många som aldrig varit i närheten av något som kan skada dom och det är där problemet är störst, för idag tar man bara sina kiteprylar går ut och kitar ”extremt” eller soft det är det som är så nice:smile: .
    Dom som håller på med olika typer av sport där man verkligen kan skada sig är ”oftast” duktiga på att kolla sin utrustning. Det är dom många nya som kommer in i sporten som vi måste hjälpa eftersom det inte är naturligt för många att kolla över sin utrustning.

Idag har vi 85 åriga herrar, till 10 åriga flickor som kitar så extremsport kan vi sudda ut lite grann 😉

Mvh/ Roger

• henkish

Medlem
    26 juli, 2007 vid 17:08

Min grabb är 5 månader, har redan börjat öva med icakasse och snören.

Mvh Henkish

• eagletech19

Medlem
    26 juli, 2007 vid 19:28

@Henkish 400405 wrote:

Min grabb är 5 månader, har redan börjat öva med icakasse och snören.

Mvh Henkish

Kan bli ruskigt duktig om några år,
    Lika bra att satsa stort på VM och OS direkt:grin:
    /R

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kolla er utrustning innan ni går ut

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.