Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › utlösning
-
Det verkar finnas viss vilja till innovation bland tillverkarna. Gun sails är till exempel lite inne på rätt spår med denna uppfinning:
http://www.gunsails.co.uk/en/Harness_SecureLockSystem.htm
http://www.boardseekermag.com/home.php
Tror det kommer finnas väl fungerande självutlösande selar/hängselelinor i en snar framtid. Problemet är att vår sport är liten, utveckling och nytänkande går därmed inte alltid i den takt vi önskar.
-
kan väl skriva en rad hur det gått me mina tampar nu när man vart ute 4 gr i år
första gången letade sig kroken bakåt ur sitt hål så det åtgärdades me lite tejp
andra gången o enda gången det blåste på riktigt åkte jag på nått kastfall men inget så kraftfullt så den löste ut o när jag bara skulle göra den sista vändan man alltid ska låta bli så gick kroken av så det vart riktigt jobbit att ta sig i land med kalla o mjölksyre stinna armar
tredje gången hände inget
o fjärde hade jag en som löste ut lite lättare o då gjorde den det en gång när jag fick lite tryck i 10m2aren
får se om det blir lite varmare o blåsigare så jag kan ladda på lite mer o få kastfallen att bli våldsamare 🙂 -
Jättekul att läsa om dina framsteg/erfarenheter.
Jag har aldrig laddat fullt sen min olycka/ryggskada i björlanda
för nart 3 år sen. Men med maxlastbegränsning i hängseletamparna
kan jag tänka mig att göra det igen.
Markram -
Hur har fortsatta tester gått Mården (och andra med uppslag)?
Jag hade ett väldigt brutalt kastfall i torsdags i vilket jag knäckte en bom vid tampfästet. Känns som att det var mest tur att jag kom undan med några blåmärken. En väl fungerande utlösande tamp hade verkligen suttit fint!
-
Jag nämner bara ett namn: Ulf Sjöstedt! Hans lösning ser grymt bra ut. Han har fasta linor, utan det är kroken på selen som kan utlösas. Och jösses vilken finish på arbetet oxå…
-
det där me finish har alldrig riktigt vart min grej.
men däremot är jag mer än nöjd me funktionen på mina linor.
har åkt på två kasrfall i år av den mer brutala sorten där linorna funkat precis som tänkt att jag själv ska fortsätta i färdriktning när grejerna hygger tag i vattnet,vid det ena var det nästan jobbigt att simma tillbaks till brädan så jag hade flygit en bit.
bytt material i kroken så nu verkar den hålla bättre men jag har kört me samma linor hela året så själva sömarbetet börjar släppa
kan bara konstatera att det är märkligt att liknande produkter inte finns på marknaden när man hör om alla knäckta bomar, ryggar,nackar o skallar. -
Härligt att det skapas fungerande uppfinningar på flera håll!
Går det att få köpa någon av dessa?
Hur funkar de med befintlig utrustning? I Sjöstedts fall: byter man bara själva hängselekroken? Mårdens lina: Vad gör man, kapar sina tampar och monterar in en krok?
-
@Jester 393951 wrote:
Jag nämner bara ett namn: Ulf Sjöstedt! Hans lösning ser grymt bra ut. Han har fasta linor, utan det är kroken på selen som kan utlösas. Och jösses vilken finish på arbetet oxå…
Låter intressant!
Är den sekretessbelagd eller kan man få se hur det är gjort?Skulle vara kul om det kommer ut ett par varianter, min onda rygg har
börjat göra sig påmind och det gör att man inte känner sig så kaxig..Själv är jag rätt mycket för utlösningslinor, då jag en gång lyckats rotera ett
varv, ikrokad, så att jag trodde jag skule drunkna inna jag lyckades simma
runt hela riggen som var ovanpå mig tillräckligt för att få upp näsan över vattnet.
Efter det tog jag av mig selen, vilket jag borde gjort direkt.
Utlösnigslinor hade garanterat löst ut, då jag försökte slita av linorna genom att
sätta hälarna på masten och köra ”knäböjj”, men inget ville ge vika..
Än idag fattar jag inte hur jag kunde rotera ikrokad ett helt varv relativt
riggen.
Men jag antar att vad som helst kan hända en amatör som kör överriggat downwind i ett choppigt fishbay:confused2: -
Vet inte hur hemligt det hela är. Det är väl i värsta fall bara o åka på valfri formula eller speedtävling, och spana på kroken…
-
@fredrik.ygge 393980 wrote:
Härligt att det skapas fungerande uppfinningar på flera håll!
Går det att få köpa någon av dessa?
Hur funkar de med befintlig utrustning? I Sjöstedts fall: byter man bara själva hängselekroken? Mårdens lina: Vad gör man, kapar sina tampar och monterar in en krok?
skulle nog gå att kapa sina egna linor o sätta dit en krok
är du intreserad att köpa en uppsättning går väl det att ordna
skulle kunna tillvärka ett par som man knyter fast i bomen så du kan prova utan att klippa dina egna linor dessutom justra längden på har gjort ett par såna till min reservbom enl bild -
Ygge,
om posten sköter sitt borde du få ett paket i morgon lagom till helgen som verkar bli blåsig på eran kust så ladda järnet o kör så stänker om kastfallen
Logga in för att svara.