Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad för kite om man ska kita med skidor odyl

• cortex

Medlem
    7 augusti, 2004 vid 08:41

Svar till:

En unik egenskap som kitarna har är att de går att ”backa ner” i snön för att dem inte ska flyga iväg. Konstruktionen gör att det är enkelt att kita själv.

[/ QUOTE ]

Ehh, vänta nu. Det kan du väl göra på varenda modern foil så vitt jag vet, men visst är det en go egenskap. Så värst unik vet jag dock inte om jag skulle kalla den. (Flysurfer, Ozone, Advance och övriga tillåter samma sak)

Och japp, Voodoo, Spirit och Psycho 2 har dragkedjor i framkanten som man öppnar på vintern för att få fördelerna av en open-celled kite. När du ska köra på vatten så stänger du dragkedjorna och kiten får då stängda celler (= flyter om du lägger ner den i vattnet).

Men återigen; PROVKÖR GREJERNA! Känns ju lite dumt att hiva ut 10 kkr utan att testa såvida man inte redan från början ”vet” vad man vill ha.

/Kaj(Tech)

• mrmille

Medlem
    8 augusti, 2004 vid 09:12

Svar till:

En litet tillägg när det gäller Flysurfer, testkör Voodoo/Spirit eller Psycho 2. De ligger *väldigt* mycket före de gamla modellerna (dvs Titan, Psycho och Warrior) när det gäller allt (som ex. vis snabbhet, stabilitet, hoppförmåga) När det gäller året-runt-kite så finns det inte något som slår en Flysurfer Psycho 2… enligt min mening iaf.
    smirk.gif

Men lyssna inte på en massa folk som vill kränga prylar på ett forum (<-- inkluderar även mig grin.gif), testkör själv istället.

/Kaj(Tech)

[/ QUOTE ]

Ahh, glömde inkludera de nyare modellerna av Flysurfer. Men naturligtvis bör man titta på hela deras sortiment.

Och att backa ner en foilkite går bra så länge det är en tre eller fyrlinors bridle. Oavsett modell

• fenan

Medlem
    8 augusti, 2004 vid 22:06

ja, jag e ju rätt färsk inom kitesurfing (hållt i en kite två ggr) laugh.gif

tackar för alla svar och jag antar att 3 m2 räcker för snö?! eller ska det vara 13? hur är det med linornas längd.. är det samma sak som under sommaren? 20m+?

• nic

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 07:32

3-4 kvm räcker för att åka fort och ha kul med på planmark typ frysen sjö. 13 (uppumpad lei – 9.5 för foil) om du vill köra freestyle med hopp etc.

Små kitar är enklare och därmed billigare.
    Kvalitetsmedvetna Ozone har precis släppt Samurai .
    En 3kvm Samurai med bom och säkerhetsleash – 3600 kronor tex.
    (kontakta mig eller annan Ozone-återförsäljare)
    Samurai finns i storlekar från 2-7kvm.

Hälsningar,
    nic

• mrmille

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 09:56

Svar till:

3-4 kvm räcker för att åka fort och ha kul med på planmark typ frysen sjö. 13 (uppumpad lei – 9.5 för foil) om du vill köra freestyle med hopp etc.

Små kitar är enklare och därmed billigare.
    Kvalitetsmedvetna Ozone har precis släppt Samurai .
    En 3kvm Samurai med bom och säkerhetsleash – 3600 kronor tex.
    (kontakta mig eller annan Ozone-återförsäljare)
    Samurai finns i storlekar från 2-7kvm.

Hälsningar,
    nic

[/ QUOTE ]

Tillägas bör är att Samurai bygger på succe kiten Little Devil från Ozone. LD är en traktor och ett monster vad gäller hangtime. Dock ogillar jag att Ozone inte släpper större storlekar än 7.2 på Samurai.

Vad kostar en 7.2 samurai Nic?
    Är intresserad, med bom och linor så klart!

• nic

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 11:56

Samurai 7 kostar 5360 kronor.
    Ring 0734486486 så löser jag det. Det finns även en speciell introduktions/sommarrabatt om du är snabb.

(Jag har själv beställt en Samurai 4 kvm till min flickvän, tror det kommer att harmonisera vårt förhållande och att hon kommer ha skitsköj.)

Hälsningar,
    nic

• mrmille

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 12:13

Svar till:

Samurai 7 kostar 5360 kronor.
    Ring 0734486486 så löser jag det. Det finns även en speciell introduktions/sommarrabatt om du är snabb.

(Jag har själv beställt en Samurai 4 kvm till min flickvän, tror det kommer att harmonisera vårt förhållande och att hon kommer ha skitsköj.)

Hälsningar,
    nic

[/ QUOTE ]

Det är tänkbart framåt hösten då mina andra drakar är för små eller för stora.
    Ska dock titta på lite fler flysurfer alternativ innan jag bestämmer mig

• kiters_se

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 13:30

Svar till:

Svar till:

En unik egenskap som kitarna har är att de går att ”backa ner” i snön för att dem inte ska flyga iväg. Konstruktionen gör att det är enkelt att kita själv.

[/ QUOTE ]

Ehh, vänta nu. Det kan du väl göra på varenda modern foil så vitt jag vet, men visst är det en go egenskap. Så värst unik vet jag dock inte om jag skulle kalla den. (Flysurfer, Ozone, Advance och övriga tillåter samma sak)

Och japp, Voodoo, Spirit och Psycho 2 har dragkedjor i framkanten som man öppnar på vintern för att få fördelerna av en open-celled kite. När du ska köra på vatten så stänger du dragkedjorna och kiten får då stängda celler (= flyter om du lägger ner den i vattnet).

Men återigen; PROVKÖR GREJERNA! Känns ju lite dumt att hiva ut 10 kkr utan att testa såvida man inte redan från början ”vet” vad man vill ha.

/Kaj(Tech)

[/ QUOTE ]

Hallå Kaj!
    Jo de flesta snowkites går enkelt att få ner, men Air Evolution har en unik konstruktion som jag inte sett tidigare, lattor i bak kanten. Detta gör att kiten går att gräva ner så den inte rör på sig, Se bilden, så nog tror jag att den är unik! grin.gif [img]http://www.kiters.se/Portals/16/airkite.JPG[/img]

Tycker också man ska provköra prylarna innan så därför söker vi ”Air Evolotion” åkare för vintern. Ni som är intresserade kontakta mig.

Om man vill ha en foil som fungerar på både vatten och snö så finns Peter Lynn som ett bra alternativ .

Läs lite jämförelser mellan foil, inflatable och kitewing HÄR

Peter peter@kiters.se

• kiters_se

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 13:46

Svar till:

Ozone Frenzy eller Ozone Samurai givetvis.
    Man slipper en massa meck med förfrusta fingrar, bladders och pumpar som går sönder. Med opencell kan du känna dig trygg med att tömma kiten omedelbart när det behövs.

nic

PS: Jag har inget emot att pumpa på sommaren, det är inte religion…

[/ QUOTE ]

Skillnaden med öppna och slutna celler:
    Öppna kan det lite lättare komma in snö i (liten risk), med slutna celler (ej vattenslutna) så tar det 1 s så är draken fylld, jag testade många olika Snowkites under WM i Geilo.

Peter

• fenan

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 16:15

ahh grymt skönt att det inte kostar skjortan heller, om man ska börja köra(lära sig) klara man det själv? jag bor ute i sthlms skärgård så på vintern kommer jag kunna köra på mkt stora ytor. kör de flesta bräda efter kiten? funkar skidor lika bra/bättre? om man vill kunna ta sig upp för lite backar när man beger sig norr ut hur stora ska man köra med då? hur stor plats tar en 7kvm i liter på ett ungefär?

tackar för alla svar

• nic

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 17:19

2 kvm 1+ liter
    7 kvm ca 3-4 liter skulle jag tippa.
    Gäller Ozone Samurai (foil) då.

Hälsningar,
    nic

• fenan

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 17:25

shiiit det e ju riktigt grymt, men hur e det med draget om man vill uppför, behövs mkt större kite då i säg vindar mellan 6-14 ungefär

• mrmille

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 18:20

Svar till:

shiiit det e ju riktigt grymt, men hur e det med draget om man vill uppför, behövs mkt större kite då i säg vindar mellan 6-14 ungefär

[/ QUOTE ]

mellan 2m² och 7m² skulle jag nog rekomendera

• nic

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 20:28

Ju brantare desto mer kraft behövs förstås. Ofta får man köra de stora kitarna i åttor för att ytterligare öka draget i de riktigt branta backarna. Allt beror naturligtvis på vind och lutning.

nic

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 21:16

Det går alltid fortare med skidor än med bräda & du tar mycket bättre höjd, både på platten och uppför.

Peter

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad för kite om man ska kita med skidor odyl

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.