Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lågvinds-GPS-test under episka förhållanden.

  • Lågvinds-GPS-test under episka förhållanden.

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 maj, 2000 vid 20:04

    Lågvinds-GPS-test under episka förhållanden.

    Ibland har man tur som ett troll.
    – Björkvik/Nämndöfjärden i Stockholm.
    – Extremt stabila vindar under 4 timmar syd/väst.
    – Osannolikt vacker väder.
    – Total ensam surfare av 1 miljon människor????
    – Vinden ökade konstant under de 4 timmarna
    Ca 1/2 timme 3 m/s, sedan 1/2 timme 4 m/s osv. osannolik tur ungefär som en
    vintunnel där nån långsamt ökar vinden stegvis med 1 m/s varje 1/2 timme med
    max variation i byar +/- 0.25 m/s, osannolikt, ibland undrar man.
    – Dagens höjdpunkt var att gå runt på Benns båtprylar och Konsum och försöka
    lista ut mha av dom prylar som man såg där hur man skulle fästa GPS:n.

    Temperatur: 17 grader.
    Lufttryck: 1012 hg-pascal.
    Luftfuktighet: 53%.
    (ett måste i tyska tester)

    När vädergubben i mobilen sa 2 m/s i Stockholmstrakten hade Björkvik 6m/s
    som efter testen ökade till extremt stabila 7 m/s.

    Bräda: BEE 164, Maui Fins 48 (vågen Johan på Bromma S.).
    Segel: GTX 9.3 (vågen Paddy)
    Bom: Fiberspar Carbon satt till 253
    Mast: NP Freeride 490.

    Surfare: 92kg torr och helt slut fysiskt innan testerna började som tog 4 timmar
    kontinuerligt. Nivå: klantig.
    (Orkade knappt lyfta upp brädan på biltaket efter testerna)

    GPS: Garmin 12XL
    Se upp GPS:er precis som w-surfingprylar har klart olika kvalitet, en parallelltest i
    helgen sågade ett annat märke ordentligt. Bra mottagningen är grymt viktigt när
    man surfar för man måste ju skydda GPS:en på olika sätt.)
    GPS:en är monterad på surfaren så att det inte går att fuska, VIKTIGT och så att
    inte GPS:en blir platt om man trillar mot brädan med GPS:en i mellan.

    Förutsättningar:
    Lågvindstest med maxhastighetsangivelse.
    (Först måste man ju göra alla misstag i låg fart innan man maxar totalt.)

    Våghöjd: Stundtals >1/2m men mindre än 1m topp till botten.

    Viktigt: BEE:n går tungt i slör i sådan sjö innan den släppt ordentligt. En
    vaggande gång i halvplaning till hel-planing som motverkar hastigheten klart.
    Men när den väl släppt går den fort, men här är tex Explosion 295 klart
    överlägsen.

    Sträcka: Ca 300meter fram och tillbaka halvvind till slör.

    Max-hastigheter:
    3m/s – 8km/tim
    4m/s – 11km/tim
    4.5m/s – 14km/tim
    5m/s – 17km/tim
    6m/s – 25km/tim (OBS Denna maxhastighet är en fegishastighet med tanke på
    GPS:n och vatten + första gången, jag visste inte då om min vattentätning
    fungerade så jag höll igen)

    Kommentarer:
    1) Kom ihåg att jag väger 92 kg.
    2) Vid ca 5 m/s släpper brädan påtagligt.
    3) Vid 6m/s går det att segla fort då slutar den stora brädan att vagga och delvis stoppa i vågorna och 25 m/s är som sagt en håll-igen hastighet.
    4) För mig: Vid ca 5m/s börjar denna bräda bli rolig.
    Men redan vid 3-4m/s är denna uppsättning ett perfekt ”dö efter jobbet glid.” Jag
    har redan seglat extremt mycket denna säsong.

    Test nedhal:
    Efter att gått iland och gjort ett hystersikt tungt nedhal (ca 3 cm till) ökade brädans medelhastighet med ca 2-3 km/tim och det kändes också.

    Nästa test.
    Brädor. BEE vs Expl. 295 vs Gecko 298
    Segel: GTX 9.3, Diablo 7.7, Supersonic 6.7.

    Värsta problemet:
    Glömde stänga av GPS:en på vägen hem i bilen. Den visade på en inte helt
    laglig max-hastighet. Tänk på det.

    För mer info:
    photac@telia.com

    anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 maj, 2000 vid 20:42

    Grymt ”repotage”!!! Vad gav du för GPS:en? Man blir ju nästan lite sugen att köpa en och testa!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 maj, 2000 vid 23:42

    Och hur funkade prylarna???? BERÄTTA!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 maj, 2000 vid 03:50

    GARMIN eTrex som är ”minst” och dessutom vattentät i sig själv enligt reklamen (till 0,5 m djup) har kostat ca 1300 under vissa kampanjer nu i vår, normalpris ca 1700-1800. Jag funderar själv, kanske skulle man slå sig ihop och göra ett storinköp ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 maj, 2000 vid 05:46

    Jag gav 2790:- för min Garmin på Benn´s.
    En likadan är testat under 10 månader bla i Bosnien, så dom håller och det är ju
    viktigt när man ska försöka slå personliga speed-rekord. Det lär ju bli rätt fina
    vurpor framöver.
    Med 12 kanaler trackar den suveränt och här har några andra torskat i några
    tester vi har gjort under tuffa förhållanden.

    Men jag tror säkert att det räcker med en enklare vattenät.

    Det är helt sjukt nu kan jag sitta hemma och se exakt varje meter jag seglade
    igår. Det går ju också att segla i total dimma. Riktningspilen /kompassen pekar ju
    tillbaka till första waypointen (det går att lägga in 500 såna) så det är bara att följa
    den och å det piper när man börjar närma sig (bra i fall man somnat.)

    Det här låter som yipee nu är det bara att köra GPS, men jag var helt slut efter
    testerna, för dels koncentrerar man sig på segling, dels koncentrerar man sig
    på GPS:n (dels undrar man om den fungerar vattenfylld?) Men helt klart kommer
    framtidens brädor och bommar att ha GPS inbyggt.

    Nästa teknik-steg är att mha Ericsson vattentäta mobil skicka GPS data till land.
    Men innan dess ska jag först över 30knop. Geronimoooooo.

    Men givetvis för alla som tävlar måste det här vara drömmen med tanke på trimmning, vaxning etc.
    Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 maj, 2000 vid 08:17

    Hur var prylarna?

    Ställer man sig i centrala Stockholm så ser man tiotusentals vältränade, step-up-,
    spinning- innebandy-, mountainbike, ……… typer.
    Av alla dessa kanske hundratusentals vältränade personer är det bara en enda
    halvrasslig typ som surfar denna fullkomligt episka surf-dag i Björkvik
    och stundtals efter testen med GPS.n i 7-8 m/s jublar för det går så himla fort.
    Drar du med den här kombinationen i slör mycket mer läns än halvvind i ca ”upp
    till mitten på låret-vågor” i 7-8m/s så är det faktiskt rätt så vilt. Trots den stora
    brädan.

    (Min speed-referens är Gecko 298 + ett VX2 6.7 under 20 minuter i en verkligt
    grov åsk-by framför ett åskmoln och det var nästan precis kört med hysteriska 90
    kg,s motvikt, då gick det sjukt fort.)

    BEE 164 + en GTX 9.3 är helt enkelt en dröm för en som som jag (igen notera 92
    kg). Men givetvis går det lika bra med en Vision 150 stort V8,… RRD……North….
    osv.

    I låga hastigheter precis över planing känns brädan klunsig helt klart speciellt i
    vågor 1/2 m men mindre än 1m och i slör, men kommer man upp i 7-8m/s med
    9.3:an så slår brädan med mig på rakt igenom vågorna i en slör, som är mer läns
    än halvvind, och brädan blir riktigt, riktigt, riktigt, riktigt, riktigt rolig (men OBS min
    vikt). Väger du mindre är det nog typ BEE 144, Vision 130, AHD, …. som gäller.

    Jag har stått på Sotavento och filmat speed-träningar och helt klart så ser de
    större brädorna (120-130L) klunsiga ut när går i vattnet fort i vågor till skillnad mot
    mindre brädor och rena vågbrädor även när de är seglade av kända proffs.

    Mao en stor bräda är alltid en stor bräda.

    Men
    I går var jag totalt körd fysiskt men trots det står jag och drar rigg med ett 9.3
    under flera timmar ensam på en fjärd och det känns stabilt och helt lugnt och
    avslappnat pga av den mycket stabila brädan. (och jag som trodde 6.7 var det
    största segel man kunde köra med en gång)

    För de flesta surfare jag känner börjar surfingen vid ca 10-13m/s och uppåt. Men
    för mig nu, när vädergubben säger ”måttliga vindar” så är det i det närmaste
    perfekt surfing. Vilket flyt.

    Om man tävlar är det här naturligtvis helt självklart, men är man turist-seglare så
    är det uppenbarligen inte det, inte i 08 i alla fall.

    Det skall bli grymt kul och göra GPS-speedtesten mot de andra brädorna. Jag tror
    nämligen att Geckon vinner överlägset i plasket på Nämndöfjärden.

    Mvh / B

  • jan-erik

    Medlem
    26 maj, 2000 vid 12:48

    Jag skaffade en liten vadderad kameraväska och stoppade GPSen i.
    Har en Garmin 12 (snikvariant av 12XL) <2000:-
    Enl manualen uppfyller den nån vatteninträngningsskyddsnorm som säger 1 meters djup i 30 minuter, dvs vattentät. Skarven i kåpan är tätad med silikon, men jag är skeptisk till om batteriluckan är tät. Det finns dessutom en mängd FAQ på webben om vatteninträngning och fuktproblem i GPSerna.
    Lösning: vanlig platspåse, typ frys. Man behöver inte ta ut GPSen för att kolla på skärmen eller knappa. Det är ingen risk att påsen går sönder i den vadderade kameraväskan.
    Problemet var sedan att fästa GPSen nån stans. Det visade sig att den passade perfekt i mastfickan vid bomöppningen. En rem kring masten över och en under bommen så satt den bra och var inte ivägen.

    Test Vivace 290 och Simmer Cyberrace 7.8
    Mätserie 17.5 17.7 18.5 20.5 knop utan vind!
    Ja nästan i alla fall. Jag vet tyvärr inte hur mycket det blåste, men det var väldigt lite. Krusningar men knappast gäss.

    Testade en annan gång med mera vind (duktigt med gäss) och ett BIC 6.5 segel. Jag vet inte riktigt vad det egentligen är för segel. Har kollat i gamla kataloger och det verkar som det är ett UP segel som sytts av NP. Hursomhellst maxade det vid ca 20 knop och gick inte fortare hur mycket det än tog i i byarna. Jag tror att det var rätt riggat men att jag inte kan få ut mer fart ur det. Är det någon som har några tips på hur man ökar farten om allt annat verkar vara som det ska?

    En annan sak.
    Kollade bilen också. Överensstämmelsen mellan GSP och hastighetsmätare var bättre än 1km/h från 50 upp till 100. Det gäller att ha rätt ringtryck och lagom slitna däck. (SAAB 9000 årsmodell 92).

    Det är kul med GPS!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 maj, 2000 vid 19:47

    Det är verkligen kul med GPS jag har kört i flera dagar nu.

    Vill du ha farttips så skaffa Peter Harts och David Whites Simmer-Speed video,
    finns att beställa i engelska Windsurf. Där får du massor med tips hur man
    ska lyckas segla > 40 knop. Kanonvideo, min utlånade kom aldrig tillbaka.

    Faktum är att GPS:n kanske öppnar upp för helt nya tävlingsformer inom
    Windsurfing och en intressant variant kanske är ett mellanting mellan Race
    (placering (+ klocka), Speed (klocka), Frestyle/Wave (bedömning poäng). Dvs
    under en och samma tävling finns det en rad olika bedömningsgrunder en är max
    hastighet, en annan tid en rena poängbedömningar som i wave.

    Det roliga med att lägga in maxhastigheten i en kombinerad tävlingsform är att
    det kan ge upphov till en del ”kamikaze-surf” mao det blir spektakulärt.

    Det är faktiskt rätt roligt att tänka i olika banor kring nya tävlingsformer.

    Men för dom som tävlar måste GPS vara en verklig hit med tanke på trimmning.
    Mvh / Bosse

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lågvinds-GPS-test under episka förhållanden.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.