Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kevin på *board?????
-
Kevin på *board?????
Publicerad av adde på 29 januari, 2003 vid 06:36Ryktet säger att Kevin P lämnar Bic och börjar köra för Starboard, vad tror ni?
Ny våglinje från Starboard att vänta?
/adde
voodoo svarade 22 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
Pengar kanske pratar, men jag har svårt att tänka mig att Starboard har större resurser än Bic.
-
Om det inte är pengar vad är det då? (Kan det vara att Starboard oftast är i topp i utveckling av brädor!)

-
Tveksamt, grabbarna kör ju ändå bara custom boards.
-
Bara custom? – Nej, inte när det gäller Formula. Till och med Kevin måste segla på standardbrädor på Formularegattor nuförtiden.
/Jona – SWE876
-
Nåt är ju tydligen på gång, men vart logiken ligger i detta ser jag inte, Kevin har har ju Signature serie hos BIC 2003, skall han ha både hos star-board och BIC då?
Kevin Pritchard
Administrator posted 29 January 2003 04:33 PM
Love to see all the comments on what is going on…there is something in the works and will send out a press release soon.
KP
TheTEAM.us…be part of it! -
Stämmer att ”the pros” seglar enbart custom vågbrädor,
sen spelar det ingen roll vad de säger i shopparna.
Shopparna vill ju sälja sina lager produktionsbrädor
Custom kvalitet & känsla rules!
-
Har lästb det förr, men glömmer alltid bort det!
Vad är en custom-bräda???/Anders
-
Custom är egentligen är ”kundbeställd bräda”.
DVS att du kan beställa en bräda precis som du vill ha den.
Med vilka mått, matrial, pads och airbrush som
du vill ha.
De handbygger då brädan efter dessa önskemål.Brädorna blir oftast ca 1-2 kg lättare än produktions
brädor och betydligt styvare.
Ingen sladdrig gelé under fötterna här inte.
En helt annan känsla under fötterna. Som att köra Porsche
jämnfört med en Volvo 245:a.Alla produktionbrädor utvecklas från ”proffsens” brädor
som senare blir till produktion efter ca 1-2 år, så deras
custom brädor ligger 1-2 år före i utveckling och testande.Det kan alltså vara mycket lönsamt att köpa en lätt begagnad
custom av ett proffs på Maui som till och med har
några år på nacken och ändå ha en toppmodern bräda,
men betydligt lättare än en produktionsbräda.Men köp inget kostigt expriment bygge som kan finnas i Europa…

Men köper man en av Goya,Stone,Kevin etc så lär du behålla brädan många år …
-
Men kan jag som ren amatör beställa en custombräda från t.ex. Jp. Vad kostar detta isf???
/Anders
-
Sen finns det en hel del mer märken som Proof osv…
-
Normalt har varje produktionsbräestllverkare en ”hus-shaper” som designar deras vågbrädor (som är det vi talar om just nu). Proffsen kan sedan egentligen köra vad som helst, dvs även custombrädor från andra shapers, men sitt eget märkes dekaler. Dock blir deta mer och mer ovanligt och tillverkarna kräver i allt högre grad (med rätta) att deras välbetalda proffs kör på just deras husshapers handbyggda brädor. I stort sett alla köper dock då och då brädor från andra shapers. Jag har till exempel en bräda som Keith Teboul (shapar/äger Quatro och designar åt RRD) shapat åt Levi Siver. Levi är dock sponsrad av F2 (som har Peter Thommen som shaper normalt sett). Min bräda ser givetvis då ut precis som en F2:a i grafiken, men är något kilo lättare, klart starkare och har en annan shape en motsvarande F2 Maui Project 7’10”.
Vissa seglare är starkt involverade i utvecklingen av standardbrädorna och på detta sätt är det ju bra, till och med nödvändigt, att proffsen kör på prototyper/custombrädor. Det är dock också ganska vanligt att ett proffs kör helt andra typer av brädor, men andra egenskaper, än vad hans märke vill sätta i produktion. Robby Naish kör till exempel på väldigt speciella brädro (mer rocker under fötterna och mindre tailkick etc) och säger själv att han inte alls deltar i utvecklingen av seriebrädor för Naish.
När det gäller JP så shapas deras vågbrädor av Richard Green (våg/freestyle av Werner Gnigler). Richards eget custommärke heter V2Max och är baserat på Maui. Därifrån kan du beställa custombrädor, amatör eller proffs spelar ingen roll bara du betalar. Jag har dålig koll på priserna, men 1600-1800 dollars är en gissning. Även på custombrädor skiljer sig laminaten åt lite och vill du ha det allra vassaste kostar det mer än om du nöjer dig med standarlaminatet, som ju även det är lättare än produktionsbrädorna.
Nör det gäler om shapen är bättre eller ej så är det svårt att säga. I princip kan man ja ligga lite före i utvecklingen genom att köpa custom, i alla fall om man köper begagnade brädor från lämpligt proffs. Å andra sian är vågbrädor som myket en smaksak, så det är kanske viktigare att hitta en shape man gillar. Att veta vad man gillar och lyckas kommunicera detta till en shaper är dock inte helt trivialt. Personligen har jag som sagt just en begagnad proffsbräda och har även haft andra dito förut. Jag har också en standard Starboard Acid 70. Starboarden passar i shapen min stil klart bättre än in Quatro och jag gillar Aciden otroligt mycket. Dessutom är det lätt, 5.7 kilo (produktionsbrdorna varierar ca +- 5% och jag hade tur och fick en lätt). Dock är det trots detta en helt annan känsla att köra på min Quatro. Själva konstruktionen ger liksom känslan av att brädan ligger bättre under fötterna, glider bättre över vattnet och generellt känns mycket distinktare. Det är som ingen livsviktig skillnad, men den finns.
-
ALLA kör inte custombrädor, i Boards decembernummer kan man läsa att Cisco Goya körde uteslutande produktionsbrädor i tävlingarna i Sylt och på Irland.
Så undantag finns det. -
måste nog vara därför som den här ”produktionsbrädan” är till salu med texten: SEBASTIAN WENZEL, Ex- Francisco Goya custom board!
Logga in för att svara.
