Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelstorlek vs vind!
- 
		Segelstorlek vs vind!Publicerad av oskie på 8 februari, 2003 vid 22:14Vad gäller då i fråga om vindregister för följande segelstorlekar?  Dvs. vilken är den lägsta vind man planar i och vilken är den högsta vindstyrk som man någorlunda komfortabelt kan hantera seglet i? Dvs. vilken är den lägsta vind man planar i och vilken är den högsta vindstyrk som man någorlunda komfortabelt kan hantera seglet i?Antag att brädan klarar av seglet i fråga. Antag också att kaptenen väger 75-85 kg…  12.5 m² 
 11 m²
 10 m²
 9 m²
 8 m²
 7 m²
 6 m²
 5 m²
 4.5 m²
 4 m²
 3.5 m²
 3.0 m²swe-1 svarade 22 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
- 
			14 Svar
- 
Hej Oskie, 
 En ständigt het fråga och som du själv antyder är det
 omöjligt att ge ett rättvist svar utan att blanda in diverse andra variabler som ex: brädans ändamål, kunskap, plattvatten/öppet hav mm. Dock är det kul att försöka svara.12.5 m² 4-7 
 11 m² 4-8
 10 m² 4-9
 9 m² 5-11 (formulabrädor seglas även i 11 m/s)
 8 m² 6-12
 7 m² 7-13 (lite större bräda krävs för planing i 7m/s)
 6 m² 8-14
 5 m² 9-15
 4.5 m² 11-16
 4 m² 13-16
 3.5 m² 15-18
 3.0 m² 16-Med 20 års erfarenhet av vindsurfing vill jag lyfta fram att vindstyrkor över 15m/s är minst sagt brutala. När vi hör att någon seglat i 18 m/s bör det tas med en nypa salt om det inte en räv som uttalar sig. Det är en sjuhelvetes skillnad mellan 4 och 8 m/s. 6m/s är en skön sommarbris medans det brallar i 10m/s. 3m/s är nästan vindstilla medans 5m/s får en formula att gå riktigt fort. Detta beror ju som tidigare dryftats i detta forum på att energin i en massa ökar kvadratiskt med hastigheten. Exempelvis krävs det fyrdubbelt så mycket energi att bromsa en bil i 100 km/h än en bil i 50 km/h. Bromssträckan blir således fyra gånger längre och inte bara dubbelt så lång som man kan tro. Om vinden ökar från 5 till 6 m/s ökar faktiskt trycket mot riggen med 40% när vindhastigheten bara ökat med 20 %. Det är dubbelt så mycket energi i 6 m/s än 4 m/s och jag tillåter mig att säga att det då blåser dubbelt så mycket. Hälsningar Sebastian 
- 
Bör också påpekas att det är STOR skillnad på segel. Om vi kikar på din listning så kan man lätt dra på 1.5kvm från 6.0 och nedåt(om vi snackar race). En 6.0 fullrace är omöjlig att få igång under 10-11ms anser jag. Likaså att få en fullrace 4.5 att ge något i 11ms är nog nästintill omöjligt….börjar kanske hända något vid 16ms. Freeride och våg segel en helt annan historia men där har jag för lite erfarenhet. 
 De större seglen tycker jag att du ligger helt rätt men det är ju också racesegel som nämns.
 Kan påpeka att vid uppmätta ärliga 16-18ms och det är speed som gäller kör vi 70 liter, 26-27 cm fena och 5.5 race med tvist nästan till bommen, fjärde lattan Då kör dom duktiga freeride grabbarna runt 4.0. och kanske även därinunder. Då kör dom duktiga freeride grabbarna runt 4.0. och kanske även därinunder.
 Sen är det precis som du också påstår mycket beroende på hur sjön ser ut…….hur duktig seglaren är och kunskap om riggning, fenval mm ……samt hur mycket man vågar gasa!
- 
Hej! Sån´t här är juh alltid intressant att läsa o fråga om! Hur reagerar egentligen vindmätare när det blåser över 15m/s? 
 För 2 år sedan på Gotland blåste det något grönjävligt under en period, och en av de dagarna råkade jag se en kille
 med vindmätare som stod och skuttade av förtjusning, och när jag kom och pratade med honom, samt observerade hans
 vindmätare visade det sej att det blåste 18 m/s…
 som mest 21 m/s i en vindby. Kan det stämma??
 Jag körde i 2 minuter med 4.0:a med öppen dörr, omöjligt att
 hålla. Grabbarna uppemot 85-90kg körde med 3.5:or och en
 och annan 4.0:a… Frågan är alltså: Kan det verkligen vara möjligt att det blåste så överjävligt?? Visst det var grymt
 men stämde vindmätarn?? (modell med snurrande klot ovanpå)Ha d gott 
- 
Återigen…….det är en ruggig skillnad på material. En 4.7 race med rätt riggning, rätt bräda och fenval samt en duktig seglare som vågar stå på håller säkert grejerna en bit över 20ms (övertygad om att Formulaeliten håller ytterligare en bit just pga deras fenomenala taktik att hålla ned grejerna) . Jämförelsevis är min 4.7:a race som mitt minsta våg på 3.0, problemet är att jag aldrig använder dom….hur mycket det än blåser! Vi måste få klart för oss att race INTE går att jämföra med freeride eller wave! Dom sistnämnda grejerna har ett mycket smalare trimregister och kan absolut inte jämföras med race. 
 Att vindmätarna stämmer någorlunda har jag åtminstone fått klart för mig. Har testat kamraters mätare typ Silva i olika situationer och jämfört med GPS, dyra anläggningar på båtar, i bilen osv och kan konstatera att det verkar fungera rätt bra….inte 100:a men för mig fullt tillräckligt.
 Att klara väldigt stora vindstyrkor handlar således väldigt mycket om materialval, duktig på att rigga rätt och att våga släppa loss!
 Ett vanligt fel som jag ser många gör, och det är inte ovanligt…snarare vanligt, är att man dragit för lite i nedhal och använder för stor fena. Här tror jag många surfare har mycket att tjäna på att lära lite mer. Istället för att springa iväg och köpa 4-5 segel kan det räcka med tre stycken, lära sig rigga dessa och ha ett större urval av fenor för olika vindar och förhållanden.
- 
Intressant, vilka tre segelstorlekar och typer bör man välja i så fall?  Någon jag snackade med sa att närmaste steget under 6.3-6.5 var 5.0-5.2 (som exempel)… Någon jag snackade med sa att närmaste steget under 6.3-6.5 var 5.0-5.2 (som exempel)…
- 
Jag har aldrig haft tätare än 1m2 mellan varje segel de senaste 10åren (4,0-6,0)och inte särskilt ofta saknat någon segelstorlek. Men jag antar att det beror mycket på segelkvalite och ambitionsnivå samt armstyrka… 
 Rigga rätt och byt fena är mitt tips för att spara pengar i plånboken och plats i garaget.
 /Mattias
- 
Om man gjorde en sån här tabell för alla segelsorter (race, freeride, freestyle, wave, mylarsegel med titthål osv.osv.) och kompletterade med info om vilken fena man använder skulle man kunna få ett alternativ till det matematiska uttryck för segelstorlek som efterfrågats. Med en sådan tabell har man ju täckt in många ”yttre” parametrar; vind, fena, segeldesign. På detta sätt får man åtminstone ett intervall på segelstorleken där man bör ligga i närheten. Eftersom man förhoppningsvis har någorlunda koll på sin vikt och skicklighet osv. borde man kunna lista ut var i intervallet man ska sikta när man väljer storlek på seglet. Tabellen gör att man sparar in mycket räkning vid strandkanten, så man åtminstone hinner ut en bit på vattnet innan det mojnar….   
- 
En liten fråga ang. riggningen. Som relativ nybörjare på ämnet så tycker jag att seglet blir svårare att hantera dessto mer nedhal man drar. Tvisten blir jätte stor o det blir jobbigt att vatten starta. 
 För att kompensera detta lite får man dra i uthalet. frågan är kan man dra för mycket så att seglet får sämre resultat? och ska man bara dra max i seglet om det blåser mycket??
- 
Ett tips ang riggning är att kolla på längderna angivna för det specifika seglet och utgå från dessa, det ger en fingervisning för hur mkt man ska dra uthal/nedhal. 
 Även en kik i riggmanualen kan ju vara bra de flesta segeltillverkare har pdf filer med manualer på hemsidan. de flesta segeltillverkare har pdf filer med manualer på hemsidan.
- 
Håller absolut med. Det skulle vara intressant att göra en sån här tabell baserad på flera personers åsikter… Något för en svensk vindsurfing-FAQ kanske?   
- 
BAHH! 
 manualer och instrutionspapper har man att torka sej i arslet med. det vet väll var man.
 Riktiga män läser inte maanualer.  
- 
Det må hända, men i brist på annat … Jag tror dock inte att det skulle skada med sån här info för (riktiga) nybörjare, kanske skulle det t.o.m. kunna locka fler folk till sporten.  Dessutom kan det va bra att veta 100% innan man spenderar sina surt förvärvade pengar på vindsurfingutrustningn… Dessutom kan det va bra att veta 100% innan man spenderar sina surt förvärvade pengar på vindsurfingutrustningn… 
- 
Klart att manualer är till för män! 
 Det hörs ju klart och tydligt: man-ual  
- 
Som några redan nämt så är det stor skillnad på utrustning och då jag nästan bara seglar på formulaprylar så kan jag bara svara för hur dessa funkade för mig förra året. Jag seglade på en Fanatic Falcon 100, mycket bra bräda i lättvind men inget vidare i tuffa förhållanden och på Neil Pryde RS Racing segel som hade bra bottendrag men tålde inte lika mycket vind som exmpelvis Gaastra. Jag planar ganska tidigt men är ganska kass i hård vind, hade därför ofta en storlek midre än konkurrenterna. Så här såg min lista ut i snitt över säsongen. Seglestorlek:______Planar vid:______Optimal vid:______Survival vid: 12.5________________3-4____________4-6______________7-8 
 11.0__________________4____________5-8______________9-10
 9.8___________________5____________8-11____________12-13
 9.0___________________6___________10-13____________15-17//JIMMY 
Logga in för att svara.

 
								
