Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mastfotsplacering och fen placering????
- 
		Mastfotsplacering och fen placering????Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2003 vid 06:21Hjälp mig att reda ut detta en gång för alla. 
 Vad händer när man flyttar mastfot/fena framåt resp. bakåt?anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
- 
			5 Svar
- 
där står det om fenan, men mastfoten har jag ingen aning om. Har dock för mig att jag läst det ngn stans. 
- 
hittade sidan… Från petters windsurfing pages: ”Trim Tips: Att ha de snabbaste och bästa seglen och brädorna hjälper föga om man inte vet hur utrustningen skall trimmas. Dåligt trim ger sämre kontroll och sämre kontroll leder till att bärdan rör sig okontrollerat och varje rörelse i brädan hämmar farten. Så för att få det att gå riktigt fort måste man känna till sin utrustning och på så viss få brädan att gå lugnt. Nedhal och uthal: Genom att öka nedhalet plattar man ut toppen i seglet och på så vis flyttas kraften ner i seglet där den är lättare att kontrollera. Med lagom nedhal ligger kraftcentrum ungefär vid axel och huvud höjd. För lite nedhal flyttar upp buken och det blir svårare att skota in. Brädans nos kommer att tryckas ner vilket ökar vattenmotståndet och gör det svårare att kontrollera brädan. Uthalet avgör kraften i seglet och vilken tvist seglet får. Med rätt uthal får man lagom tvist i toppen och låter övriga delen av akterliket vara nästan helt sträckt när vinden fyller seglet. Målet är att man skall ha lika kraft som drar i båda händerna. Med för lite uthal flyttas buken bakåt och kraften ökar på den bakre handen, seglet börjar tvista för mycket och blir svårt att kontrollera. När man seglar mycket kryss behövs det mer kraft i seglet. Därför skall nedhalet minskas ett par centimeter för att flytta upp kraften i seglet. Slalom segling i undanvind kräver däremot ett plattare segel med mer tvist för att man ska nå maximal toppfart. Bom höjd: En låg bom flyttar kroppsvikten framåt och gör att riggen seglas mer upprätt. Detta ger bättre utnyttjande av riggens kraft och hjälper till att hålla ner brädan i vattnet. En hög bom flyttar bak kroppsvikten till bakre foten vilket leder till att brädans nos känns lättare. I lätta vindar skall man ha bommen i ett lite högre läge då planing är viktigt. Mastfots position: På grund av sin stabila profil kan de nya moderna riggarna kan seglas längre bak en tidigare. Den korrekta mastfots positionen är när akterliket precis stänger till gapet mellan segel och bräda när man seglar i full fart. Om masten är för långt fram blir riggen vinklad för mycket och man förlorar i fart. Med riggen för långt bak får man för mycket lyft i fenan och brädan börjar flyga på fenan. Trimmet kan skilja sig mycket mellan olika utrustningar och även i fråga om smak mellan olika seglare så det bästa rådet är att prova sig fram tills man finner den kombination som passer bäst för den egna utrustningen och den egna tekniken.” Hoppas att det hjälpte… 
- 
hittade en artikel för ett tag sedan som förklarade situationen väldigt bra, kan dock inte minnas var den finns på nätet. kontentan var följande. mastfot längst fram och fena längst bak i resp box: 
 Ger en bräda som ligger plant på vattnet, planar tidigt, stabil gång, och hög toppfart. Dvs. bra för plattvatten utan chop då det blåser lite mindre.mastfot längst bak och fena längst fram i resp box: 
 Ger en bräda som planar senare, känns nervösare, och lätt att svänga. Dvs. bra för vågsegling eller dagar med mycket vind och chop./teoretikern   
- 
Jag tycker tvärtom att jag planar tidigare med mastfoten långt bak. 
 Verkar som jag får bättre lyft i nosen.
 Skall nästa gång prova att flytta fram mastfoten och se om jag planar tidigare.sven 
- 
mastfoten långt bak lyfter nosen, helt rätt (därav att det fungerar bättre i choppigt vatten). dock sänker det även aktern vilket gör att brädan måste pressa undan mer vatten innan den kan komma upp i planing. 
Logga in för att svara.

 
								
