Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilket bräda segel var snabbast vid GWC speed..
-
Vilket bräda segel var snabbast vid GWC speed..
Publicerad av Knatte på 5 oktober, 2003 vid 08:02Är lite nyfiken på vilken utrustning (de snabbaste i alla fall) som användes under GWC speedtävling förra helgen.
Så om någon vet, skriv en rad om vilka brädor och segel som användes. Hur mycket det blåste mm.
boman svarade 22 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
vinnaren (32knop) körde på gaastra pulse-segel tror jag, ett camberlöst freeridesegel =)
med reservationer för en himla massa fel
-
Tror det var så här….:
1 Staffan J bräda:Rappes gamla Hifly custom slalombräda(byggd av M Holmberg) från 98. Segel: Gaastra pulse pro 6.0 2002. 32knop (helt otroligt med det seglet)!
2 Erik L Bräda:Bic Vivace carbon 96liter. Segel North IQ 6.5 98 31knop
3 Jan S Bräda F2 Thommen small. Segel Arrows T-force1 6.4 2001 30.8 knop
Mvh Speedjanne GBG
-
Knatte
Gäst6 oktober, 2003 vid 17:49Var en Mathias Holmberg ”custom slalom” bräda snabbast??
Då kanske jag borde låta RRD racing vila nästa gång och använda min Mathias H. proto -96 i stället. Det är ju i alla fall den brädan, jag har seglat snabbast på hitills..
-
Mer intressant är väl hur man mätte hastigheten? Stora felkällor finns om man bara kollar maxspeed på en vanlig GPS. Har man mätt snitthastighet över en viss sträcka blir jag imponerad och övertygad.
-
Knatte
Gäst6 oktober, 2003 vid 18:40Visst skiljer det säkert, lite i felvisning i maxfarten i GPS:en.
Men ligger du och kör ett antal repor, så skiljer det bara någon eller några 1/10 delar av knop eller likande mellan varje repa.
Dvs. väldigt lika värde under samma förutsättningar.
Därför tror jag att det blir skapligt exakta värden.Men snittfart, över mätt sträcka är ju ofelbart mer exakt.
-
Hoppas Gps:en stämde! Vinden/riktningen kunde inte bli bättre.Tror inte jag iallafall kan segla snabbare,där ser man vilken otrolig prestation Dunkerbeck och gubbarna gör som går så otroligt snabbt.Jag tror vikten och tekniken på seglaren gör otroligt mycket efter 30knop.
-
Håller med dig Janne, oerhört imponerande av Dunken och grabbarna när dom passerar 40+.
Vi som mätt upp på amatörnivå vet hur svårt det är att passera 30 knop……….och då åker man betydligt snabbare än omgivningen på freeride prylar. Så jag förmodar att ett freeride kitt maxar någonstans runt 28knop (såvida inte eliten får hålla i grejerna)
Angående inlägg huruvida GPS mäter fel eller inte så vet jag att det tidigare varit debatt om det här på konfen.
Vad som då kom fram är att en modern GPS har väldigt liten felmarginal om sträckan den mäter på överstiger ca 300-400m. Nu förutsätter det naturligtvis att man inte gjort något kastfall eller liknande som då skulle kunna vara en felkälla.
Jag har själv lagt märke till att GPS:en håller en väldigt jämn och konstant fart så jag förutsätter att de uppmätta hastigheterna är någorlunda korrekt. Jag har även kollat upp GPS:en i min båt och ser inga stora förändringar på hastigheten upp eller ned, den ligger i princip konstant på tiondelen. Så jag litar ganska bra på den faktiskt. Vet också att det finns program där man kopplar upp GPS:en till datorn för att se om det finns onormala toppar…….det skulle möjligen kunna vara något för att ytterligare säkerställa den korrekta hastigheten.
Och med det hoppas jag på en riktig tryckare till helgen för att finputsa personbästa……… -
ska du ha något snabbt så får du nog ha en custom
eller prototyp eller en fd pwa tävlingbräda.
Själv tycker jag att även serieproducerade fartbrädor
är duktigt lobotomerade, mest gjorda för att
vara snabba och lättgippade.
De riktiga fartraketerna är inte lika lättgippade,
men skulle knappast bli omtyckta bland amatörer.
Dessutom riktiga fartraketer är obekväma att
segla, som att stå i yogaställning och tryckluftsborr.
När njurarna säger ifrån, blir ömma av allt chop så
kanske det inte är bra freeridebrädor.
Men i PWA gällde ju bara, snabbast vinner, inga kompromisser.
Ju mer det blåser ju mer avgör modet hos
seglaren och talangen.
Själv har jag inte alls vågat gasa fullt ut
i öppet hav på slör i 16m/s, eller bland brytande vågor.
Men E-11 och gänget gasar ju järnet överallt.
Men först av allt, trimma grejorna rätt.
Finns nog inte något som är så avgörande på fart
som rätt bomhöjd, då ofta väldigt hög.
Över 30knop gäller det ju bara att minimera våtytan,
och det gör man lättast med att seglet får lyfta lite
istället för trycka ner brädan, dvs hög bom.
Dock inte för hög då blir det ju bara bromsande tailwalk.
Fenor är ju också viktiga,
har problem med spinout då jag seglar riktigt fort,
men har även andra fenor som greppar bättre
men inte lika snabba. -
Är det någon som känner till något gratisprogram där man kan se hastighetslogg från GPS:en? Jag laddade ner ett program, Trackmaker eller Trackmaster men det hade ett hopplöst jobbigt grännsnitt. Jag funderar på att köra speed om det blir vind i helgen och då ska det för bövfelen seglas snabbare än 30 knop. Men man vill ju vara säker på att det verkligen är korrekta mätvärden och inte någon topp.
/Andreas -
http://www.oziexplorer.com/ är ett program som är rätt bra (betydligt bättre gränssnint än deras hopplösa hemsida…)
-
Tackar, ska testa det. Hoppas som sagt var på att köra fort i helgen, återkommer om det blir några snabba noteringar.
/Andreas
Logga in för att svara.
