Senaste nytt Forums Slipning av medar

  • Slipning av medar

    Publicerad av ollefax på 4 november, 2003 vid 13:10

    Ni som gjort is-brädor, hur slipade ni era medar för att få radie och vinkel? körde ni på frihand? det känns som det skulle kunna bli bra snett.

    boman svarade 22 år sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • boman

    Medlem
    4 november, 2003 vid 14:08

    det grövsta på bandslip, och sedan finliret med bryne och vatten, Bryne som går att köpa på intersport, för långfärdare, (den stora klossen)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2003 vid 19:09

    Hur var det? Var det nån som provat det här med att slipa om långfärdsskrillor?

    En annan går ju också nu och funderar hur man bäst får till ett par medar.. Någon tipsade ju i en tidigare tråd om långfärdskridskor (olika långa fram och bak) och det verkar ju vara ett vettigt alternativ. Då har man ju radien given och endast behöver göra en ”knivslipning” på dem..

    /Robban

  • s

    Medlem
    5 november, 2003 vid 15:31

    Funkar det att ta ett par långfärdsskridskomedar och sätta de i 45graders lutning? Är det tillräckligt skarpt? Skäret i ett par långfärdsskridskomedar är ju rakt så de ligger ju inte på sväng hela tiden.
    I så fall kan man ju bygga infästningar, kanske med snabbspännen, för sina grillor utan att slipa om dem. Det sparar man ju grillor och pengar på! Det känns ju lite dumt att ta sina dyra långfärdare och slipa sönder dem…
    Annars fär man väl gå på 2:a handsmarknaden och hitta ett par gamla bandyrör och slipa om….

    /Staffan

  • gurra1978

    Medlem
    5 november, 2003 vid 15:56

    Det fungerar att vinkla långfärdskridskorna, men inte bra. Visst har du bättre fäste än om det vore raka men det är svårt att få alla fyra ”raka” och det kan då lätt bli ett konstigt skrapande ljud mot isen samt en ojämn gång, typ obalands i framvagnen på en bil.

    Bilden demonstrerar mitt första bygge med långfärdsskridskor. Ursäkta kvalitén, tagen med mobiltelefon. Bygg ordentligt (sån som Boman ofta visar)från början, spar tid och pengar.

  • gurra1978

    Medlem
    5 november, 2003 vid 16:00

    Jag var lite väl hård mot mitt eget bygge i inlägget innan kanske. Det var inte bra och så värst snygg men fungerade. Fördelen med den var att allt är gjort i trä. Det går fort att bygga.

  • ove226

    Medlem
    5 november, 2003 vid 18:13

    kan det inte bli ganska stora påfrestningar på skenorna o infästningarna??
    håller det då med trä??

  • gurra1978

    Medlem
    5 november, 2003 vid 18:20

    Trä är ett hållbart material och tål väl ganska stora belastningar. Många isjakter är ju byggda i trä så det klarar nog de påfrestningar du pratar om. Mitt bygge (som numera är kastat) gick tyvärr sönder. Det var inte träet utan bulten i tracksen som giv av. Vid kontroll var bulten feltillverkad (försvagning i metallen). Fick tillbaka pengarna från inköpsstället.

  • stickan

    Medlem
    5 november, 2003 vid 19:01

    Tja!
    Har nämnt det förut men kolla om du har nån isjakts klubb i krokarna! Dom kan säkert hjälpa dig om dom är vänligt inställda! Annars är det som nån nämde en bandslip som gäller, försök att få till nåt stöd som du kan lägga meden med rätt vinkel mot bandet (ca 45 grader). Alltså eggen ska vara ca 90 grader i ett V

    Mvh Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 november, 2003 vid 05:46

    Jo, precis. 90 graders knivskarp egg är det som gäller. Dessutom behövs en radie om ca 30m. Det motsvarar ca 1 mm i höjdskillnad mellan cantrum och änden på skenan. Bästa resultatet får du om du en firma som kan laserskära skenan som ritas upp i CAD. Svårt att få dom lika annars. Bakre skenorna bör vara längre också. Sedan är det bara att fasa av kanterna för att skapa eggen. Jag byggde en förra året. Helvete vad snabb den blev. Fårvånansvärt lätt att köra också. Lätt 30-35 knop! Så gött att jippa när man får en acceleration genom svängen istället för att tappa planingen som det blir för mig på vattnet.

  • waterboy

    Medlem
    6 november, 2003 vid 09:21

    jag knäckte mina tvärplankor när jag byggde som han…
    så en risk finns…

  • waterboy

    Medlem
    6 november, 2003 vid 09:25

    hej,
    hur gippar du i 30-35 knop på bräden? e det duck-gipp som gäller?
    för man stannar ju helt när man ska försöka flippa seglet eftersom det går så fort fortfarande, men har inte vågat mig på en duckgipp ännu, det e asläskigt ju!

    men fort som faan gåt det!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 november, 2003 vid 09:42

    Jag jippar ju inte i 35 knop direkt. Jag ser till att minska rejält på farten genom att gå upp i vind först. Sen, när det inte går så fort påbörjar jag jippen och då skjuter det på ordentligt igen genom svängen.
    Enda problemet jag stötte på är att det kan bli svårt att kontrollera brädan när det gå riktigt fort. I och med att den är så snabb att svänga kan det bli så att den börjar svänga fram och tillbaks och att det är svårt att häva krängningarna. Det gäller att dra åt trucksen hårt som fan…Svänger på en femöring gör den ändå…

  • boman

    Medlem
    6 november, 2003 vid 09:46

    Stämmer det kan ta stvärstopp om man inte är snabb, det har hänt flera gånger och är ganska obehagligt…

    Ett säckert sätt är att inte flippa seglet i gippen, utan gå runt masten som i ett slag istället, funkar kanon i högre farter.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications