Senaste nytt › Forums › Slipning av medar
-
Slipning av medar
Publicerad av ollefax på 4 november, 2003 vid 13:10Ni som gjort is-brädor, hur slipade ni era medar för att få radie och vinkel? körde ni på frihand? det känns som det skulle kunna bli bra snett.
boman svarade 22 år sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
det grövsta på bandslip, och sedan finliret med bryne och vatten, Bryne som går att köpa på intersport, för långfärdare, (den stora klossen)
-
Hur var det? Var det nån som provat det här med att slipa om långfärdsskrillor?
En annan går ju också nu och funderar hur man bäst får till ett par medar.. Någon tipsade ju i en tidigare tråd om långfärdskridskor (olika långa fram och bak) och det verkar ju vara ett vettigt alternativ. Då har man ju radien given och endast behöver göra en ”knivslipning” på dem..
/Robban
-
Funkar det att ta ett par långfärdsskridskomedar och sätta de i 45graders lutning? Är det tillräckligt skarpt? Skäret i ett par långfärdsskridskomedar är ju rakt så de ligger ju inte på sväng hela tiden.
I så fall kan man ju bygga infästningar, kanske med snabbspännen, för sina grillor utan att slipa om dem. Det sparar man ju grillor och pengar på! Det känns ju lite dumt att ta sina dyra långfärdare och slipa sönder dem…
Annars fär man väl gå på 2:a handsmarknaden och hitta ett par gamla bandyrör och slipa om…./Staffan
-
Det fungerar att vinkla långfärdskridskorna, men inte bra. Visst har du bättre fäste än om det vore raka men det är svårt att få alla fyra ”raka” och det kan då lätt bli ett konstigt skrapande ljud mot isen samt en ojämn gång, typ obalands i framvagnen på en bil.
Bilden demonstrerar mitt första bygge med långfärdsskridskor. Ursäkta kvalitén, tagen med mobiltelefon. Bygg ordentligt (sån som Boman ofta visar)från början, spar tid och pengar.
-
Jag var lite väl hård mot mitt eget bygge i inlägget innan kanske. Det var inte bra och så värst snygg men fungerade. Fördelen med den var att allt är gjort i trä. Det går fort att bygga.
-
kan det inte bli ganska stora påfrestningar på skenorna o infästningarna??
håller det då med trä?? -
Trä är ett hållbart material och tål väl ganska stora belastningar. Många isjakter är ju byggda i trä så det klarar nog de påfrestningar du pratar om. Mitt bygge (som numera är kastat) gick tyvärr sönder. Det var inte träet utan bulten i tracksen som giv av. Vid kontroll var bulten feltillverkad (försvagning i metallen). Fick tillbaka pengarna från inköpsstället.
-
Tja!
Har nämnt det förut men kolla om du har nån isjakts klubb i krokarna! Dom kan säkert hjälpa dig om dom är vänligt inställda! Annars är det som nån nämde en bandslip som gäller, försök att få till nåt stöd som du kan lägga meden med rätt vinkel mot bandet (ca 45 grader). Alltså eggen ska vara ca 90 grader i ett VMvh Stefan
-
Jo, precis. 90 graders knivskarp egg är det som gäller. Dessutom behövs en radie om ca 30m. Det motsvarar ca 1 mm i höjdskillnad mellan cantrum och änden på skenan. Bästa resultatet får du om du en firma som kan laserskära skenan som ritas upp i CAD. Svårt att få dom lika annars. Bakre skenorna bör vara längre också. Sedan är det bara att fasa av kanterna för att skapa eggen. Jag byggde en förra året. Helvete vad snabb den blev. Fårvånansvärt lätt att köra också. Lätt 30-35 knop! Så gött att jippa när man får en acceleration genom svängen istället för att tappa planingen som det blir för mig på vattnet.
-
jag knäckte mina tvärplankor när jag byggde som han…
så en risk finns… -
hej,
hur gippar du i 30-35 knop på bräden? e det duck-gipp som gäller?
för man stannar ju helt när man ska försöka flippa seglet eftersom det går så fort fortfarande, men har inte vågat mig på en duckgipp ännu, det e asläskigt ju!men fort som faan gåt det!
-
Jag jippar ju inte i 35 knop direkt. Jag ser till att minska rejält på farten genom att gå upp i vind först. Sen, när det inte går så fort påbörjar jag jippen och då skjuter det på ordentligt igen genom svängen.
Enda problemet jag stötte på är att det kan bli svårt att kontrollera brädan när det gå riktigt fort. I och med att den är så snabb att svänga kan det bli så att den börjar svänga fram och tillbaks och att det är svårt att häva krängningarna. Det gäller att dra åt trucksen hårt som fan…Svänger på en femöring gör den ändå… -
Stämmer det kan ta stvärstopp om man inte är snabb, det har hänt flera gånger och är ganska obehagligt…
Ett säckert sätt är att inte flippa seglet i gippen, utan gå runt masten som i ett slag istället, funkar kanon i högre farter.
Logga in för att svara.
