Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › KitesurfinEurope nr 2/2005 online
- 
		KitesurfinEurope nr 2/2005 onlinePublicerad av surfineurope på 7 juni, 2005 vid 11:04Logga in och ladda hem på http://www.surfineurope.net  nic svarade 20 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar nic svarade 20 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
- 
			20 Svar
- 
Gött jobbat! Jonas! 
 Kul med foil special de kan skåningarna behöva Peter 
- 
Stellan… det står lite om Tarifa där. Ingen som har lust att hänga med mig och Stellan dit vecka 28 ca 
 ??
- 
Svar till: 
 Foil jag trodde det stavades folie???? Fundersam skåning? [/ QUOTE ] 
 Sökning på googlefoile kite = 70 träffar 
 foil kite = 75600 träffarHa det! Peter 
- 
folie…in te foile…ente så konstigt att du bara fick 70 träffar…. 
- 
Foil är kort för airfoil vilket är benämningen på den klassiska vingformen man eftersträvar med en luftfyld tvåskiktsdrake (Länk för den som vill gå in på djupet) till skillnad från Lei-draken som skapar lyftkraft enligt principen om tunna vingar (Ny länk för den nyfikne) …benämningen har med andra ord inget att göra med med den folie du hittar i kökslådan 
- 
japp tunna vingar agerar överlag mer som ett vindfång än en faktiskt vinge. Mycket godis i nya nummret här föresten 
 toppen!
- 
En vinge med aerofoil form har mer lyfftkraft än en vinge enligt tunnvingeprofilen och det därför de senaste rekorden med skrovfarkoster har gjorts med ”vingsegel” t.ex just seglingshastighetsrekordet för båt som idag hålls av Yellow Pages Endeavour, 86kmh. Länk rekord Detta är dock specialdeignade farkoster och knappast användbara till annat än att åka fort. Ett vanligt segel spegelvänder sin profil med hjälp av vinden alena och att åstadkomma dettta har länge varit det största problemet. konstruktionerna blev helt enkelt för tunga och fördelarna av en ”vingsegel” förtas av större köl, mer djupgående fartyg etc. Det är inte heller förens nyligen man lyckats få master hållbara nog att bära upp konstruktionerna utan vant vilket inneburit att segel inte kunat vridas runt sin egen axel i allt för stor utsträckning. Förmågan att segla med vinden beror på att seglet skapar större motsånd mot vinden än vad båten gör i vattnet då den, på grund av bergänsningen av bommens rotation, inte kan fungera på annat sätt en ett vindfång. Då detta tidigare har varit det enda sättet har det tradionella seglet varit bättre då det har större yta och blir bättre vindfång. Det flesta vill trots allt kunna segla hem igen utan att vinden vänder. En luftballong t.ex. är sällan något praktiskt transportmedel. Vilket som är bäst när det kommer till kite överlåter jag till andra som är skickliga, men jag tror inte det har undgått någon vilket som är forumets generella inställning  Som vanligt är det rätt sak på rätt plats och till saken hör att den snabbast dokumenterat uppmätta hastigheten är med ”plattvinge” på windsurfingbräda… …inte illa för ett vindfång, eh?  
- 
Att du bara orkar! Men mycket intressant att se reaktionen på detta nu  
- 
Påverkar inte en foils bågiga kontur (fickorna) och något mer sladdrig konstruktion dess funktion? 
- 
Svar till: 
 En vinge med aerofoil form har mer lyfftkraft än en vinge enligt tunnvingeprofilen och det därför de senaste rekorden med skrovfarkoster har gjorts med ”vingsegel” t.ex just seglingshastighetsrekordet för båt som idag hålls av Yellow Pages Endeavour, 86kmh. Länk rekord Detta är dock specialdeignade farkoster och knappast användbara till annat än att åka fort. Ett vanligt segel spegelvänder sin profil med hjälp av vinden alena och att åstadkomma dettta har länge varit det största problemet. konstruktionerna blev helt enkelt för tunga och fördelarna av en ”vingsegel” förtas av större köl, mer djupgående fartyg etc. Det är inte heller förens nyligen man lyckats få master hållbara nog att bära upp konstruktionerna utan vant vilket inneburit att segel inte kunat vridas runt sin egen axel i allt för stor utsträckning. Förmågan att segla med vinden beror på att seglet skapar större motsånd mot vinden än vad båten gör i vattnet då den, på grund av bergänsningen av bommens rotation, inte kan fungera på annat sätt en ett vindfång. Då detta tidigare har varit det enda sättet har det tradionella seglet varit bättre då det har större yta och blir bättre vindfång. Det flesta vill trots allt kunna segla hem igen utan att vinden vänder. En luftballong t.ex. är sällan något praktiskt transportmedel. Vilket som är bäst när det kommer till kite överlåter jag till andra som är skickliga, men jag tror inte det har undgått någon vilket som är forumets generella inställning  Som vanligt är det rätt sak på rätt plats och till saken hör att den snabbast dokumenterat uppmätta hastigheten är med ”plattvinge” på windsurfingbräda… …inte illa för ett vindfång, eh?  [/ QUOTE ] Eh, just nu har en vindsurfare vid namn Finian Maynard speedrekordet för vattenfarkost. Nu är det inte långt kvar till 50 knop! 
- 
Helt rätt. Det är vindsurfarna som har det officiella segelrekordet (vilket i.o.f.s även Koan påpekade). Finian slog först Yellow Pages den 13:e november 2004 http://www.surfineurope.net/phpBB2/view_news.php?id=14&cat=wind&lang=swe och slog sedan sitt eget rekord den 10:e april i år http://www.surfineurope.net/phpBB2/view_news.php?id=96&cat=wind&lang=swe Första rekordet (46,82 knop) sattes med en specialrigg. Andra rekordet (48,7 knop) sattes med ett standardsegel, Naish stealth. För de som är intresserade av mer detaljer så kommer det en intervju med just Finian i WindsurfinEurope som utkommer nu i veckan. /Jonas 
Logga in för att svara.

 
								
