Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Minusgrader och Inflatable kites?
-
Minusgrader och Inflatable kites?
Publicerad av bosco på 19 december, 2005 vid 18:59Hur bra klarar en Inflatable kite att vara ute i kylan? Ar 10 minusgrader ett
problem? Hur harda krashar klarar kiten av? Overlever den en krasch pa golfbanan tex? Nagra synpunkter av vikt nar det galler vintern och dessa sorts kites?/Jonas
stebe svarade 19 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
bosco wrote:Hur bra klarar en Inflatable kite att vara ute i kylan? Ar 10 minusgrader ett
problem? Hur harda krashar klarar kiten av? Overlever den en krasch pa golfbanan tex? Nagra synpunkter av vikt nar det galler vintern och dessa sorts kites?
/JonasFunkar kanon i -10, klarar hårda kraschar fint… Inga synpunkter av vikt, om du ska åka med längdskidor i 40 mil och sedan packa upp kiten för att kita och sedan åka längdskidor i 40 mil till köp en foil, ska du inte köp en LEI.
-
Inflatables funkar på vintern i jäkla låga temperaturer. Så ut med din LEI ifall du redan har en sån kite. Jag skulle inte köpa en sån dock ifall du bara skall ha den till vintern, då är foil bättre.
-
Dä funkar helt enkelt
Men ha en femte lina på den så du kan relauncha -
mrmille wrote:Dä funkar helt enkelt
Men ha en femte lina på den så du kan relaunchaeller kompisar som stannar till 20s och hjälper dig
kan tänka mig att det blir problem om du pumpar de stenhårt vid -30C, lämnar den upppumpad till sommaren och lägger den på stranden i +30C…
-
Lei under vintern är ingen bra idé… snackat med massor med skolor som gått över till foil för att de sprängs i bitar. LEIs är inte till för att användas på vintern, inte bara går de sönder lätt, de slits väldigt fort på leading edge’n gpa friktionen mot snön. om man ändå ska köra med LEI måste man köra med något slags relaunch system.
-
ollfa297 wrote:eller kompisar som stannar till 20s och hjälper dig
QUOTE]
det e ju inte så himla lätt om du inte har några kompisar…
-
ollfa297 wrote:eller kompisar som stannar till 20s och hjälper dig
Om dom kör foil då eller?
Knappast en bra idé om alla har lei uppe i luften 🙂
-
Har ju inte kört så mycket här, men vad jag har hört så har ingen som kör LEI velat sätta på en 5e lina, det har varit överflödigt. Här i Linköping är vi bra kompisar! 🙂 Att skolor inte kör på LEI förstår jag, klart att de går sönder när de körs rakt ner i marken gång på gång på gång på gång på gång o.s.v. Sen är det ju billigare med snö foils och mer lätthanterligt för skolor.
Men jag kan påpeka än en gång att när jag var ett par gånger på vidda förra året så var övervägande del LEI…
-
ollfa297 wrote:Har ju inte kört så mycket här, men vad jag har hört så har ingen som kör LEI velat sätta på en 5e lina, det har varit överflödigt. Här i Linköping är vi bra kompisar! 🙂 Att skolor inte kör på LEI förstår jag, klart att de går sönder när de körs rakt ner i marken gång på gång på gång på gång på gång o.s.v. Sen är det ju billigare med snö foils och mer lätthanterligt för skolor.
Men jag kan påpeka än en gång att när jag var ett par gånger på vidda förra året så var övervägande del LEI…
Om du ska köra LEI på vintern så rekomenderar jag starkt en 5:e lina !
Vi har testat med bakkant/framkant varianter, och det är bakkant som gäller.
Om man har den i framkant och ska få upp kiten, så måste den glida på snön och i detta moment så hakar linorna fast i is och snö. Om du har den i bakkant så launchar kiten baklänges, upp från snön. Vi kör till största del LEI här uppe i Luleå och kylan är inget problem för kiten. -
Mav wrote:Lei under vintern är ingen bra idé… snackat med massor med skolor som gått över till foil för att de sprängs i bitar. LEIs är inte till för att användas på vintern, inte bara går de sönder lätt, de slits väldigt fort på leading edge’n gpa friktionen mot snön. om man ändå ska köra med LEI måste man köra med något slags relaunch system.
Beror nog på fabrikatet, vi har kört utbildningar med LEI i över 5 år och aldrig varit med om att dom gått sönder pga kylan. Däremot har vi sett LEI ”sprängas” pga att dom blivit lämnade på en varm Sandstrand…
Vi startar alltid kurserna med en trainer kite (där kör vi både med en 1,8 tube och ca 1,5 foil kite), när man behärskar styrningen av denna så får man prova på riktiga grejer..
-
Olffa skrev:”Men jag kan påpeka än en gång att när jag var ett par gånger på vidda förra året så var övervägande del LEI…”
Ibland kan det vara sant men det beror snarare på att det trots allt finns fler vattenkitare än det finns snökitare, har man en LEI är det klart man ska prova…
Någon annan skrev att en snökite var billigare å det stämmer inte heller, det finns både dyrare och billigare. Å det gamla ordspråket stämmer som vanligt – man får det man betalar för.
nic
-
nic wrote:Olffa skrev:”Men jag kan påpeka än en gång att när jag var ett par gånger på vidda förra året så var övervägande del LEI…”
Ibland kan det vara sant men det beror snarare på att det trots allt finns fler vattenkitare än det finns snökitare, har man en LEI är det klart man ska prova…
Någon annan skrev att en snökite var billigare å det stämmer inte heller, det finns både dyrare och billigare. Å det gamla ordspråket stämmer som vanligt – man får det man betalar för.
nic
Den enda skolan jag har haft kontakt medär fluid i norge, som kör på naish element. Är inte hundra, men jag tror man får en element billigare än en motsvarande boxer… (ozone vet jag inget om) Skoler köper ju dock nytt, man får ju sjukt billiga LEI beggade.
Hävdar fortfarande att man inte behöver relaunch system (5e lina) om man har goda kompisar. Vilket vi är i östergötland! 🙂
-
olfa> …tror man får en element billigare än en motsvarande boxer
Nej, det får du inte om du tittar på http://www.fluid.no
(Ozone Frenzy är snäppet dyrare, Ozone Access är mkt billigare än Element för att ta ett exempel.)
nic
-
Ska ni ha en foil att köra på vintern så köp inget budget mög
Då tröttnar man direkt, ingen idé med detRekomenderas gör:
Flexifoil Sabre
Ozone Frenzy
Air evolution HybridSen har ju north, jn med flera fattat galoppen och börjat utveckla egna. har ingen aning om hur dom är men men…
Och, om man nu tycker om att köra foil året om och är för gniden för att köpa just en specialsnowkite finns det ju två andra val.
Peter Lynn och Flysurfer. -
Kan ju skotta in Flysurfer Cool till Mr Milles lista. Cool är en snowkite med öppna celler som är rejält prisvärd. Kan ju vara ett alternativ värt att fundera över om man ändå tänkt köra mest på land/snö och inte vill betala för en closed-cell.
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.