Ja den räcker nog förutsatt att du kan ha den på ett ställe där du lätt och snabbt kan se den. Personligen använder jag mig av ”The Ultimate Sailing Watch”, Finns att köpa på One Design Center. Har jumbosiffror och en mycket bra sync-funktion, kostar 895kr http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/default.asp?wwwalias=OneDesignCenter
Jag har den på höger överarm där jag hör och ser den mycket tydligt utan att behöva titta ner.
Försöker vara på vattnet 30min innan start för att kolla lokala vindar, vrid och eventuella strömmar samt att försöka hitta layline till rundningsmärkena. Är startlinjen lagd kollar jag även om det är lovart eller läfördel och försöker hitta en enslinje mot land.
När 5:an går (kallas Uppmärksamhet) startar jag nedräkningen på min klocka.
Seglar hela linjen för att se hur lång tid det tar för att få en uppskattning om hur jag skall lägga upp starten, om jag tex vill starta på mitten av linjen så vet jag var det är i tid räknat.
När 3:an går (kallas Varning) så ser jag till att vara nära startfartyget och synkar min klocka (därav sync-funktionen) så att jag har exakt rätt tid. Seglar därefter bort från båten ca 1min, stannar, vänder. väntar ca 15-45sek, hur länge jag väntar beror på vart på linjen jag vill starta. Pumpar upp i planing och krokar i.
Nu går 1:an (kallas Förberedelse). Ofta är det nu kaos vid starfartyget och folk krockar och ramlar. Om så är fallet så ser jag till att accelerera upp till max fart och gå i underbåge under massan och sedan upp mot linjen. Om det inte är något kaos så seglar jag in på linjen redan vid båten i halvfart. 10 sek kvar ser jag till att jag står i båda stropparna och accelererar upp till max fart.
När det är några sekunder kvar så börjar jag höjda, hur tidigt beror på hur långt i från linjen jag uppskattar att jag befinner mig.
PANG, skottet går, och förhoppningsvis har jag lyckats skaffa mig tillräcklig lucka i lä för att kunna gå på fart första 10-15 sek så att jag inte blir överkörd av seglare i lovart…
//JIMMY