Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Och nu satt den där
-
Och nu satt den där
Publicerad av getwet på 16 mars, 2007 vid 16:28den nya etanolblandaren. För er som minns så byttes det motor till förra säsongen i getwet vanen till lite piggare tongångar än den gamla trötta smogmotorn från 1979. En av anledningarna var att kunna konvertera om till etanol drift om jag så önskade samt att få ned den något sorgliga historien bränsleekonomi.
Så det blev en motor med betydligt högre komp och en massa trevliga hkr. Den levererade klart godkända farter (slog av vid 180km, tordes inte mer sen, fanns mer att ge) med den gamla förgasaren på enbart bensin. Men nu sitter den där, förgasaren som är lätt att byta nålar på (gjort på ca 3-4 minuter) så att man kan få till det med etanol, eller åtminstone med en kraftig inblandning av etanol.
Förgasaren blev en Edelbrock/Weber 600cfm fyrportare. Den är alltså något mindre än original förgasaren men borde ge ett bättre bottendrag eftersom luftflödet blir snabbare, samt förhoppningsvis lägre bränsleförbrukning. Däremot kanske den inte kommer att ge lika mycket på toppvarv eftersom det går åt massor med luft i en V8! Men…..den här förgasaren är helt ny och bättre teknik än den gamla från 1979 så jag märkte direkt att den blev ännu rappare på varvet än tidigare. Än så länge bara provat i garaget, inte under rull.
Bifogar några bilder och kommer att meddela här på konfen hur den kommer att gå på etanol, kanske någon annan blir intresserad av att göra likadant.grozzny svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Det ser ju väldans tjusigt ut det där! Fin liten edelbrock skylt, dessutom.
-
Snygg pjäs! Det var kul att se (och höra) vanen vråla iväg på Fårövägen i höstas när du precis hade bytt ut ”lillingen” till ”Oskarshamn II.”
Miljövänlig och brutal på samma gång. Precis som Arnold. Själv ska jag bli miljövänlig(are) genom att börja blanda i vegetabilisk olja i någon form i dieseln. (Topplock bytt och värmeproblemet löst nu så..) Så länge oljan är ren ska det tydligen gå att blanda i mängder upp till ca 20-25% utan bekymmer. Vore ju iofs koolt att köra på 100% biodiesel men sånt är ju fortfarande svårt att få tag i så det får bli rapsolja.
-
Såg ett engelskt motorprogram på Discovery där dom gjort ett reportage från USA om en Chevrolet ElCamino (en pickis från sent 70tal) med diesel motor och tankade enbart frityrolja…….enligt ägaren gick den hur bra som helst. Tyvärr framgick det inte om man gjort några förändringar på insprutning och pump.
Måste ta reda på mer om vad som går att göras med en dieselmotor, det kommer en till i familjen troligen snart……en europeisk 2.5TD:blush:De nya bussarna som beställs av SL (Stockholms lokaltrafik) som ska gå på diesel (innerstadsbussarna går på 100%etanol)från Volvo ska tydligen blanda ut avgaserna med någon form av urin (direkt efter förbränningen) och på det sättet få ned de lokala utsläppen markant. Påverkar förvisso inte växthuseffekten men närmiljön.
Inte för att jag fattar hur det går till, kanske någon annan vet eller så får jag väl reda på det någondag. -
ser grymt ut det där, den kanske går så pass bra att det är dags för ett nytt besök i vår ädla stad denna sommar.
Kanske om vi offrar lite till vädergudarna så kanske vi kan pressa lite i gävlebuktens speedraka.
Du är alltid välkommen upp vet du.Håller på att leta fordon jag med men har inte hittat nått jag gillat än så länge.Nån som har nått skoj och inte alltför dyrt till salu?
-
getwet;370641 wrote:Såg ett engelskt motorprogram på Discovery där dom gjort ett reportage från USA om en Chevrolet ElCamino (en pickis från sent 70tal) med diesel motor och tankade enbart frityrolja…….enligt ägaren gick den hur bra som helst. Tyvärr framgick det inte om man gjort några förändringar på insprutning och pump.
Måste ta reda på mer om vad som går att göras med en dieselmotor, det kommer en till i familjen troligen snart……en europeisk 2.5TD:blush:De nya bussarna som beställs av SL (Stockholms lokaltrafik) som ska gå på diesel (innerstadsbussarna går på 100%etanol)från Volvo ska tydligen blanda ut avgaserna med någon form av urin (direkt efter förbränningen) och på det sättet få ned de lokala utsläppen markant. Påverkar förvisso inte växthuseffekten men närmiljön.
Inte för att jag fattar hur det går till, kanske någon annan vet eller så får jag väl reda på det någondag.Dina ord om SLs lösningar väcker onekligen funderingar kring hur framtiden kan komma att se ut. Tänk om fordonstillverkarna i framtidens drivsystem på något sätt kunde fixa så det inte var efter förbränningen utan istället före. På något sätt så skulle det kännas ganska passande för en surftrip. Man står där på secret bää-spot Ekeviken och man har surfat. Sen äter man mat och inmundigar naturligtvis ett icke föraktfullt antal bira eller för den delen kanske ett gott skruvkorksvin från Frankrike. När man sedan i normala fall diskret hade förflyttat sig till något buskage skruvar man istället bort tanklocket och..ja, hrm.. Ska man sedan flytta på sig till andra spots på ön så måste man ju faktiskt dricka öl.. Onekligen en tilltalande tanke. Sedan kan man fundera vidare kring hur följdproblemen kring detta kommer att lösas? Får man med en liten pall så man når upp till tanklocket när man köper en husbil? Kommer biltillverkarna att leverera någon form av regnrock i matchande färg till bilen som man drar på sig för att undvika pinsamheter när proceduren ska ske i tättbefolkade områden? Eller kommer det att omvänt betraktas som helt naturligt och till och med applåderas av en modern miljömedveten allmänhet när tjocka tyska farbröder står och pinkar i tanken på sin husbil på haken längs autobahn? 😉
Utan att vara nån expert så har jag nu fluktat runt på nätet i ämnet miljödiesel och tror mig ha fattat huvuddragen. Det verkar ganska enkelt faktiskt. När Rudolf Diesel visade sin motor körde han den på jordnötsolja och det var hans tanke med motorn – att den skulle drivas med olja härstammande från lantbruket. Sedan kom den fossila oljan och bröt sig in..
På moderna dieselmotorer (i alla fall små) går det inte att köra med 100% veg olja idag beroende på att oljan är för tjock för bränslepumpen och insprutningsmunstyckena. Rent kemiskt är det dock inga problem. Förbättrar smörjningen och ger en tystare gång. Det finns (huvudsakligen) två sätt att lösa tjockleksproblemet på:
1. Gör det som kallas biodiesel av vegoljan. Det gör man genom att blanda vegolja och metanol 1:1 och röra om (kan göras i en PET-flaska.) Nu reagerar oljan och metanolen och de nya ämnena skiktar sig. Ett av de nya ämnena som bildas och lägger sig överst är glycerider och det är det som kallas biodiesel. Kräver dock en del jobb och någonstans att hålla till.
2. Tunna ut vegoljan genom att blanda den med ett lösningsmedel. Ett utmärk sådant är diesel. 10% kan allaa motorer hantera utan vidare. Sedan är det väl precis som med etanol att man får öka dosen succesivt och se var gränsen går. Vet dock att många husbilsmänniskor kör med så mycket som 50% ren rapsolja i tanken på sommaren.. Jag ska testa i sommar!Att tänka på om man använder frityrolja eller andra begagnade oljor är att man 1. måste filtrera den nogrannt. Trist att bli stående med pommes frites i insprutningsmunstyckena. 2. Det eventuella vattnet som finns i oljan måste skiljas av. Får oljan stå i bara 1-2 dygn så lägger sig vattnet underst och kan tappas av eller så får man suga upp oljan.
Rapsoljan man köper i butik ska dock vara helt ren från både skräp och vatten enligt vad jag har förstått.
-
Det snackades om frityrolja på ett annat forum i vintras, där är det en snubbe som kör det i sin pickup. Han gjorde det mest som en test men det funkade så bra så han åker till ett grillhak en gång i månaden och hämtar deras grillolja gratis (de fick tydligen betala för att få det hämtat, så de var bara nöjda att bli av med det). När oljan har blivit upphettad så blir den tydligen inte mer trögflytande än vanlig diesel. Jag tror inte att han har gjort ett dugg med den förutom att ratta lite på pumpen.
Ska kolla om jag hittar länken till hans bilder som han la ut.
Jag hjälpte en gammal kompis förut som har lantbruk och de kör hemmapressad olja i maskinerna. Det mest påtagliga var att det luktade nybakt bröd hela tiden, hungerskänslan slog till direkt. 🙂
–S
-
Svenne;370684 wrote:Det snackades om frityrolja på ett annat forum i vintras, där är det en snubbe som kör det i sin pickup. Han gjorde det mest som en test men det funkade så bra så han åker till ett grillhak en gång i månaden och hämtar deras grillolja gratis (de fick tydligen betala för att få det hämtat, så de var bara nöjda att bli av med det). När oljan har blivit upphettad så blir den tydligen inte mer trögflytande än vanlig diesel. Jag tror inte att han har gjort ett dugg med den förutom att ratta lite på pumpen.
Ska kolla om jag hittar länken till hans bilder som han la ut.
Jag hjälpte en gammal kompis förut som har lantbruk och de kör hemmapressad olja i maskinerna. Det mest påtagliga var att det luktade nybakt bröd hela tiden, hungerskänslan slog till direkt. 🙂
–S
Precis. När motorn väl är varm har jag förstått att oljans tjocklek inte brukar vara nåt problem. Sedan har jag fattat det som att ju mindre och nyare motor desto mer känsligt är det med viskositeten. En traktor eller gammal blårökmerca är nog inga problem att köra på ren vegolja. Så om man bara varierar graden av inblandning med årstiden så är det nog lungt. Haha, nybakt bröd? Nu blev jag sugen att testa på en gång. Vad synd att man ska upp till Åre en vecka ikväll..:grin:
Vore kul om du kunde lägga upp bilderna här. Kul att höra hur det har funkat för andra.
-
Scheisse. Jag har letat men hittade inte hans bilder längre. Det var en riktigt skön blandning av seriösa workflow-scheman och hemmapulade lösningar. Bland annat åkte han till lokala grillen med traktorn och hämtade oljan med en gammal tank för bekämpningsmedel. Sen körde han processandet i tanken ett par dygn å sen var det klart. Allt så där lagom (o)seriöst hemmasnickrat. 🙂
Verkar finnas en del som kör med dubbla tankar också.Här är samma process som fritösliraren körde med: Växteko
Dubbla tankar i fetebuss: http://bus.getdave.com/
Ett gäng andra hemmapulare som kör fritösolja: http://www.green-trust.org/wiki/index.php?title=Fry_Guys
Men den här verkar dyka upp överallt, jag sparade den från samma forum som French fries-mannen skrev på: http://journeytoforever.org/biodiesel.html -
Jag läste igenom växteko och ställer bara frågan. Varför kör vi inte mer av RME i våra dieseltankar?
Är det den politiska välviljan som saknas kanske…
-
Men då lär det väl vara den politiska välviljan som saknas. Jag bor själv numera ute på landsbygden och ser att ca 60-70% av åkermarken ligger i träda, och det har skett på så kort tid som de två senaste åren.
Den politiska viljan att subventionera ett biologiskt bränsle tycks vara många gånger lägre än att subventionera mark i träda…….
Börjar lukta aktieinnehav och ekonomiska aspekter för en maktelit i Bryssel som troligen har förehavanden i fossila bränsle marknaden liksom Bildts innehav i rysk gas……………….om han har det så lär väl flera sitta i samma situation. Magnus Ugglas text ”jag mår illa” håller än idag! -
Men funkar det verkligen att köra på ren rapsolja (från affären) i en dieselbil (äldre, typ 80-talare). Har läst att det kleggar igen…
Vad jag föstår så är det att rapsoljan är tjock som är ett problem, men det kanske funkar på sommaren när det är varmare.. Kvar står ju problemet om det kleggar igen i munstycken osv.
Någon som vet?
-
grozzny;370884 wrote:Men funkar det verkligen att köra på ren rapsolja (från affären) i en dieselbil (äldre, typ 80-talare). Har läst att det kleggar igen…
Vad jag föstår så är det att rapsoljan är tjock som är ett problem, men det kanske funkar på sommaren när det är varmare.. Kvar står ju problemet om det kleggar igen i munstycken osv.
Någon som vet?
Nej, och ja. Läs genom länkarna jag postade tidigare.
Antingen konverterar du bilen så att du kör med dubbla tankar, eller så späder du ut. Eller så tillverkar du RME av rapsen (eller FAME om du kör med frityrolja).
Jag tänker testa egentillverkat. Ska bara få tummen ur… 🙂 Det finns inga hinder för att tanka RME/FAME om det finns på macken, även nya dieselbilar går som smör på det.–S
Logga in för att svara.