Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mäter jag OFO på min nya bräda ?
- 
		Hur mäter jag OFO på min nya bräda ?Publicerad av nlc på 14 april, 2007 vid 15:49Som vi alla vet är OFO (one foot off) en fot (ca 30 cm) från aktern på brädan och att bredden på brädan vid denna punkt sätter den övre gränsen för fenstorlek på brädan. Men var hamnar OFO måttet om man har en bräda som inte har pintail utan har skuren/rak häck (t.ex. min Naish Vector) ? Det började nämligen med att jag skulle märka ut standardpositionen för mastfoten (135 cm från aktern) och när jag mätte upp det på min bräda blev det ca en halv centimeter för om mastfotskassetten. Om jag istället antar att powerboxfenans skruvhål är en fot från den virituella aktern på min bräda hamnar 135 ungefär mitt i kassetten. Mer troligt, men tänker jag rätt ? rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
- 
			13 Svar
- 
Alla dessa mått är bara ungefärliga (förutom att en fot är 30.5cm). Skär du av en cm av en brädas akter ändras OFO rätt signifikant utan att för den skull brädans egenskaper påverkas nämnvärt. Med mycket ”squaretail” (mycket ”kapat” tailen) funkar helt enkelt inte dine standarmått för t ex mastfotsplacering. 135cm är dessutom rätt långt fram. Dessutom ger bara OFO en EXTREM grov indikation om max fena – jag skulle säga att man i praktiken inte kan säga något relevant om max fena efter att enbart ha titta på OFO. Så, starta istället med att placera mastfoten mitt i kassetten och kör med leverantörens fena. Om det känns som du behöver mer fena, kolla på leverantörens forum (om de har något) och be om exakta råd för bräda där. 
- 
135 cm tog jag från Jem Halls artikel i BoardsOnline. Det behöver ju inte vara en absolut sanning bara för det, men jag tycker han verkar ha ganska torrt på fötterna. 
- 
@NLC 376350 wrote: 135 cm tog jag från Jem Halls artikel i BoardsOnline. Det behöver ju inte vara en absolut sanning bara för det, men jag tycker han verkar ha ganska torrt på fötterna. Fena handlar …ju mycket om tycke å smak…å storlek på seglaren. Det är nog lättare att testa sig fram eller fråga andra som har samma bräda! 
- 
Jag uttryckte mig nog lite klantigt. Egentligen är det inte hur bred brädan är vid OFO som jag är så intresserad av utan var mastfotens normalläge är på min bräda när 135cm från aktern hamnade så himla långt förut ? Eftersom jag inte har något bättre för mig när det inte blåser och bara är sol ute (som igår och idag) så satt jag å slösurfade ist och hittade artikeln av Jem och började genast med att fundera på om jag kan trimma grejorna bättre och tänkte därför i sann teoretisk anda märka ut på brädan var normalläget för mastfoten borde vara och var +- 5cm hamnar, men blev ganska förvånad när det mått han rekommendade hamnade så långt förut. Har hittills kört mest med mastfoten på främre fjärdedelen och får därmed tidig planing och ganska bra kontroll på brädan rakt fram tycker jag, men får samtidigt svårt att få höjd på mina hopp/skutt och även att få brädan att svänga in i gippen ordentligt. Med mastfoten i mitten eller längre bak blir brädan svajig/bångstyrig/okontrollerbar när jag kommer upp i planing (även med mindre fena än originalet). 
- 
@NLC 376382 wrote: gippen ordentligt. Med mastfoten i mitten eller längre bak blir brädan svajig/bångstyrig/okontrollerbar när jag kommer upp i planing (även med mindre fena än originalet). Skotar du in ordentligt? Många seglar halv-utskotat för att de har hängselelinorna för långt fram. Jag seglar ofta med linorna såpass långt bak att främre armen får jobba lite. Fördelen är att seglet alltid är helt inskotat och många brädor blir rätt svårseglade om man inte skotar in tillräckligt. 
- 
Nä, troligtvis skotar jag inte in ordentligt, iaf inte när jag urkrokad. Jag är en armklen cyklistjävel med mest kött på benen. Men så fort jag hänger i selen så funkar det oftast fint, brukar ha linorna ca 45-55 cm från bombeslaget. Funderar på att köpa längre linor (24″, har typ 20″ nu) för att kunna ha bommen högre men ändå kunna kroka i och ur. I vilket fall så mätte jag upp mitten mastfotsboxen och satte en fet markering där + en för varje cm för & akter om den. Nu ska det nog inte vara så svårt att få till en bra placering när man lättare kan komma ihåg var man hade foten förra gången man körde. 
- 
20″ är tokkort, satsa på åtminstånde 24″ eller 26″ om du inte har starka skäl till att välja kortare. Själv tycker jag 28″ är rätt lagom (PL, som är ungefär lika långa som pryde 30″). Att hålla koll på vart mastfoten brukar sitta är bra, själv nöjer jag mig att hålla koll på kanterna av mastboxen i förhållande till mastfoten, och det hamnar nästan alltid så det linjerar med bakkanten. +- ett par cm beroende på bräda. 
- 
20″ var inget val, det var vad som följde med bommen och jag har hittills varit för lat och dumsnål för att byta :frown: 
- 
@NLC 376382 wrote: Jag uttryckte mig nog lite klantigt. Egentligen är det inte hur bred brädan är vid OFO som jag är så intresserad av utan var mastfotens normalläge är på min bräda när 135cm från aktern hamnade så himla långt förut ? Som sagt, jag tror det är bättre nuförtiden att följa tillverkarens rekomendationer. Jag tror i princip alla tillverkare numer noggrant testar brädan med diverse seglare och segel och därefter placerar boxen så att mitten motsvarar brädan ”allroundposition” för masten (alternativt märker ut denna normalposition på annat sätt, det kan finns skäl att inte ha normalpositionen i kassettens mitt). Det sagt, själv börjar jag alltid med att sätta masten någonstans mellan 130 och 132cm från aktern på mina vågisar och justerar sedan från det läget för att få önskad känsla i brädan. Fast då har jag rätt mycket erfarenhet av vågbrädor och hur jag vill att de skall funka. När jag förra året skaffade min första slalom började jag med masten rätt nära mitten och körde sedanmed den där tills jag hade fått hyfsad koll på övriga trimdetaljer (bomhöjd, hänglinor, min egen position, fenstorlek etc etc). Först när jag kände att jag var hyfsat ”hemma” med trimmet försökte jag finjustera mastfotens position. 
- 
Apropå detta med största möjliga fenstorlek: Jag har märkt att OFO-måttet ofta utgör en ungefärlig lämplig övre gräns för längden på fenan, men att det kan variera en hel del mellan olika brädor. Vilka andra faktorer påverkar möjligheten hos en bräda att kunna hantera en stor fena? 
- 
Bredden i stort påverkar absolut, mastfotens placering likaså. Två ytterligare saker som delvis hänger ihop är fotstropparnas placering och din benstyrka. Fotstroppar så nära kanten som möjligt och lite till så hälarna nästan tar i vattnet ger dig största möjliga hävstång mot fenan. Är du sen grymt stark i tibialis anterior (muskeln på skenbenens framsida) så kan du ”dra” uppåt med framfoten i stropparna så brädan ligger platt i vattnet i lägen då den hade lagt sig på kant för andra seglare. Starka lår är såklart också bra för att pressa på häcken. Sen är det såklart inte nödvändigtvis optimalt att ligga och köra ”över-fenad” så du får dra för kung och fosterland med framfötterna men är man stark nog att segla på det viset så kan man stanna ute ett tag till fast vinden ökar i stället för att gå in och rigga om/byta fena. Salig Per Andersson var enligt egen utsago grym på att segla med stora fenor och påstod sig (det här var i mitten på 90-talet) ofta segla med 48 cm fena när övriga världscupseglare hade typ 40-42 cm på sina brädor. 
Logga in för att svara.

 
								
