Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilket vindsurfingpaket passar mig…?
-
Vilket vindsurfingpaket passar mig…?
Publicerad av di98mase på 19 juli, 2007 vid 20:00Efter att ha läst lite på forumet (FAQ om nybörjaråd för brädköp) och gått en grundkurs i Apelviken så har jag tänkt köpa ett nytt paket. Efter kursen fick jag förslag på att leta efter ett paket med:
en freeride-bräda på 145 liter
rigg på 6.5 till 7 m2.Låter detta förslag vettigt, vad spelar bredd och längd på brädan för roll? Såg ett paket med en bräda på 2,6m och 1 m bred(!) låter lite väl brett, eller?
Jag väger 90kg och är 180cm lång.Min avsikt är att segla i Vättern och i Landsjön i Jönköping. Har inte någon aning om vilka vindhastigheter man kan förvänta sig där.
Tar tacksamt emot alla tips om bra och dåliga brädor och riggar…
En annan sak jag funderat på är:
-när använder man centerbord och inte?
På kursen hade vi INTE centerbord, fattade inte varför? Det blåste 14m/s och vi kryssade inte direkt…Knatte svarade 18 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Oregistrerad
Gäst19 juli, 2007 vid 20:15låter rimligt ja.
centerbord är bra att ha då det blåser lite mindre då du lättare tar höjd. men du kan ha en bräda utan, inga problem. segelstorleken låter också rimlig då du kan ge dig ut i lite mindre vindstyrkor och öva på svängar. Själv har jag en rrd 360 och jag har ändå surfat ett tag. fortfarande riktigt kul bräda och ger mkt tid på vattnet. vilket val du gör beror helt på ekonomi och erfarenhet. surf on -
Skulle tro att paketet kan funka bra i vattnen du nämner.
Centerbord används främst vid kryss i icke-planande vind. Att ni inte fällde ner centerborden kan bero på att i 14 m/s är risken stor att det leder till centerbordsplaning, dvs att kraften i centerbordet tvingar upp brädan på högkant, med däcket lutandes åt lä. Riktiga långbrädes-experter utnyttjar det, ställer sig på kanten och använder hela läkanten som ett långt centerbord, men det är en balansakt i den högre skolan.
-
@Oregistrerad 398646 wrote:
Själv har jag en rrd 360 och jag har ändå surfat ett tag. fortfarande riktigt kul bräda och ger mkt tid på vattnet.
Behöver du jobba med den brädan för att få den att plana? Pumpa, falla av etc, eller kan du bara luta dig tillbaka å så bär det iväg? Antar att den är rolig när den väl kommer igång efter att ha läst reviews på den men jag fick den själv aldrig att gå igång när jag körde den. (Är rätt så kass fjolårs-börjare.)
-
Oregistrerad
Gäst20 juli, 2007 vid 18:36den går lätt upp på planing och är stabil då det brallar i.men kör me den då det blåser mindre och jag vill ha snabbare planing. den passar bäst med 6,5 uppåt tycker jag.
-
Hmmm…tack för alla svar. Blir lite konfunderad dock. Ska jag förstå det som att rekomendationen från Apelviken var ok enligt er. Men vad jag undrar är vilket samband finns det mellan liter och ”prestanda”, såg att man rekommenderar ca 160-170 liter för en nybörjare runt 80kg. Blir brädan snabbare om den är mindre? Och det är det man eftersträvar eftersom man vill plana?
Sedan undrar jag på bredden, vad har den för betydelse? Har sett att man rekommenderar 1m i bredd för nybörjare!!! Låter väldigt brett eller har jag fel? Är det mycket svårare med en bräda som bara är 85cm??
Hmm…vill ju inte gärna köpa nått som man tröttnar på efter en månad….
-
En mindre/smalare bräda reagerar snabbare och är allmänt lättare att hantera när man lärt sig segla med planing. Däremot kräver den mer vind för att plana och är mer svårseglad när den inte planar. Under en viss storlek bör man kunna vattenstarta för att ha nån glädje av brädan.
Större bräda: Behöver inte lika mycket vind för att plana, stadigare i icke-planing, kan bära större riggar men är i gengäld klumpigare, trögare i manövrarna och svår att hantera i hård vind.
-
Fast rockerkurva och kanterna betyder en hel del också för planingen. Kanaler under brädan kan ju också göra sitt till.
Det här med jättebreda brädor TROR jag är lite överskattat då vinsten som jag förstår det ligger i att man KAN ta större segel tack vara större fena. Att hävstången är större som du kan hålla emot med fötterna när brädan börjar vilja resa sig ur vattnet. Men att som nybörjare så är man förmodligen inte överriggad när man kör så då tjänar man inte så mycket på bredden. Snarare då att det suger fast mer. Tycker du att balansen när du drar segel inte är nåt problem så behöver du inte ha särskilt bred bräda.
Som nybörjare i sporten så kan man ju bara gå på sin känsla och man seglar väl grejerna inte perfekt så kan man hitta nåt som passar sin stil så är väl det bäst.
Bor du så att du kan hyra och testa olika brädor, gör det! Annars är det bara att köpa nåt billigt med minst 130 liters volym och inse att förstabrädan ändå aldrig är perfekt. 🙂
Har du tålamod nog så kan du lära dig på vilken bräda som helst över 100 liter.Till sist, course-racers med centerbord är grymt underskattat. Överväger du att köpa nytt så prova en Kona innan du bestämmer dig.
-
Hmmm…har idag pratat med Surfersparadise och Vindsurfing.se och fick följande förslag:
Surfersparadise:
Mistral N.trance 220l(!) bredd 85cm med centerbord
7m2 segelVindsurfing.se:
Go155 alt Lorch Breeze 160l (utan centerbord!!!)
segel 8m2Mao rätt stor skillnad, ett 200 liter med centerbord ett 160liter UTAN centerbord…
Kommentarer någon?
-
Knatte
Gäst21 juli, 2007 vid 19:11@di98mase 399120 wrote:
Hmmm…har idag pratat med Surfersparadise och Vindsurfing.se och fick följande förslag:
Surfersparadise:
Mistral N.trance 220l(!) bredd 85cm med centerbord
7m2 segelVindsurfing.se:
Go155 alt Lorch Breeze 160l (utan centerbord!!!)
segel 8m2Mao rätt stor skillnad, ett 200 liter med centerbord ett 160liter UTAN centerbord…
Kommentarer någon?
Jag hade nog satsat på Starboard Go 155 :cool2:
Hade absolut inte slagit till Mistral N-trance om du inte är helt nybörjare…Men jag hade nog även funderat på Starboard Carve 144 som ett roligare alternativ jämnfört med GO 155. Lite smalare och mindre volym, men med stor sannolikhet en roligare bräda, efter den absolut första veckans prövningar..
• Jämfört med Carve-serien är Go-brädorna mer fokuserade på stabilitet och tidig planing genom att vara relativt sett längre och bredare. I planingsförhållanden kommer de att ha en mer race-lik prestanda med enastående höjdtagningsförmåga, samtidigt som den är relativt mjuk och lätthanterlig i gippen. Go-brädorna erbjuder också mer komfort med ett helt täckande EVA-däck.
Carve passar bättre för en seglare som vill ha en ren, hög adrenalins-freeridebräda som är tillägnad för högsta fart och utmärkta gippegenskaper.
Logga in för att svara.
