Taggad: 

  • swe-496

    Medlem
    15 april, 2008 vid 11:29

    Vad ska du ha masten till för segel?
    Masterna i sig är det bra kvalité på tycker jag, aningens tyngre än de etablerade märken, men det är en försumbar mervikt.

  • p-malmkvist

    Medlem
    15 april, 2008 vid 11:47

    Vet inte hur masterna är men windsurfing.se kolbom är det sämsta junk jag upplevt någonsin.. Då man ställer foten mot bommens ena rör och drar det andra röret med handen mot dig så flexar den 15-20 cm när bommen är i sitt kortaste läge

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 april, 2008 vid 12:43

    tänkte ha den till en framtida 11.0 – märke inte bestämt – beror på vad begmarknaden har att erbjuda.

    eller:

    – är det bättre att köpa beggad mast ?
    – racemast från Gun? Hur är dom?

  • swe-496

    Medlem
    15 april, 2008 vid 12:50

    Mitt råd till dig är att se till att få med mast till det seglet du köper. Du får klart bästa prestandan då. Brukar oftast bli billigare att köpa beggade segel i paket med mast än att köpa mast separat efteråt. Det är inte helt säkert att den mast du köper i efterhand till ditt beggade segel funkar ihop med seglet.

  • swe-496

    Medlem
    15 april, 2008 vid 12:56

    @P Malmkvist 458577 wrote:

    Vet inte hur masterna är men windsurfing.se kolbom är det sämsta junk jag upplevt någonsin.. Då man ställer foten mot bommens ena rör och drar det andra röret med handen mot dig så flexar den 15-20 cm när bommen är i sitt kortaste läge

    Kan hålla med om att det kanske inte är den bästa formulabommen på marknaden, men att säga att det är sämsta junket…….
    Man får ju alltid vad man betalar för. Jag anser att det är en prisvärd bom för det priset. Kan ju säga som så att Vindsurfing.se, Local Spirit och Tekknolimits är exakt samma bom, nästintill, det som skiljer är frontbeslag och bomgummi. Rören är desamma.
    Håller med dig om att den flexar rejält jämfört med NP, Gulftech och Mauisailsbommarna. Men de kostar å andra sidan från 8600:- upp till strax över 10 000:-.

  • p-malmkvist

    Medlem
    15 april, 2008 vid 15:11
    SWE 496;458598 wrote:
    Kan hålla med om att det kanske inte är den bästa formulabommen på marknaden, men att säga att det är sämsta junket…….
    Man får ju alltid vad man betalar för. Jag anser att det är en prisvärd bom för det priset. Kan ju säga som så att Vindsurfing.se, Local Spirit och Tekknolimits är exakt samma bom, nästintill, det som skiljer är frontbeslag och bomgummi. Rören är desamma.
    Håller med dig om att den flexar rejält jämfört med NP, Gulftech och Mauisailsbommarna. Men de kostar å andra sidan från 8600:- upp till strax över 10 000:-.

    Har bara känt på en windsurfing.se kolbom med 220-275 förlängning och den kändes inte alls som min egen visserligen ca 160-225 local-spirit kolbom. Min localspirit är styv som attan även då den förlängs och billig. Har även känt på Chinhook(felstavat tror jag) aluminiumbom i större storlekar och de är riktigt styva. Den windsurfing.se kolbom jag kände på var i princip ny och upplevdes som otroligt svampig, har inte känt på en svampigare alubom..

  • jesper_b

    Medlem
    15 april, 2008 vid 15:33

    Utan att uttala mig om en massa olika fabrikat kan jag i vart fall berätta att en och samma fabrik kan göra bommar med helt olika alurörkvaliter och helt olika kol och glasupplägg. Den fabrik som gör alla bommar som nämns ovan gör till exempel en massa bommar som de påstår är monocoque trots att de har skarvade bomrör både vid frambeslag och strax bakom greppet. De kan då använda raka std-kolfiberör som är mycket billigare än att göra hela bommen i en del.

    Jag fick det här ganska ordentligt utträtt när Gulftech slutade tillverka sina bommar i US och började använda denna fabrik. Första året gick de av som stickor. GT krävde helt annan konstruktion och upplägg och resultatet blev riktigt styva och hållbara bommar. Även hotsailsmaui gör några av sina bommar där och de är helt annorlunda konstruerade. De är bla ”äkta” monocoque, vilket man fick hjälpa och kräva fabriken att tillverka efter rätt smärtsamma och långa processer där fabriken helt enkelt försökte lura hotsails att det var monoqoque trots att de inte var det. Jag har själv sett alla dessa avskalade, brutna och söndersågade låtsasmonocoquebommar som denna fabrik försöker pracka på oss. Om något mer märke via fabriken har snott hotsails konstruktion kan jag inte svära på, men med tanke på tillverkningskostnaden för dessa och utpriset på de bommar som nämns ovan är det knappast möjligt i dessa fall.

    Kolbomfabrikerna har dessutom större anledning än någonsin att lura sina kunder. Kolet är dyrare än någonsin pga att efterfrågan överskrider utbudet rejält (mest pga att Airbus och Boing köper upp det mesta) och att energipriserna är högre än tidigare. Det byggs ett par nya kolfiberfabriker just nu men innan de står klara kommer kolbomfabrikerna försöka smyga in glas mellan kollaminaten och ta andra genvägar mer än någonsin.

    Tittar man enbart på bommars frambeslag och detaljer går man bet på de stora skillnader som kan finnas mellan olika bommärken tillverkade i samma fabrik. Dra, bända och väga kommer man längre med. Men vill man verkligen veta måste man såga i laminatet både här och där!

    Samma sak med kolförlängare föresten.

    Så är det.

    /Jesper

  • swe-496

    Medlem
    15 april, 2008 vid 15:59

    @Jesper_B 458632 wrote:

    Utan att uttala mig om en massa olika fabrikat kan jag i vart fall berätta att en och samma fabrik kan göra bommar med helt olika alurörkvaliter och helt olika kol och glasupplägg. Den fabrik som gör alla bommar som nämns ovan gör till exempel en massa bommar som de påstår är monocoque trots att de har skarvade bomrör både vid frambeslag och strax bakom greppet. De kan då använda raka std-kolfiberör som är mycket billigare än att göra hela bommen i en del.

    Jag fick det här ganska ordentligt utträtt när Gulftech slutade tillverka sina bommar i US och började använda denna fabrik. Första året gick de av som stickor. GT krävde helt annan konstruktion och upplägg och resultatet blev riktigt styva och hållbara bommar. Även hotsailsmaui gör några av sina bommar där och de är helt annorlunda konstruerade. De är bla ”äkta” monocoque, vilket man fick hjälpa och kräva fabriken att tillverka efter rätt smärtsamma och långa processer där fabriken helt enkelt försökte lura hotsails att det var monoqoque trots att de inte var det. Jag har själv sett alla dessa avskalade, brutna och söndersågade låtsasmonocoquebommar som denna fabrik försöker pracka på oss. Om något mer märke via fabriken har snott hotsails konstruktion kan jag inte svära på, men med tanke på tillverkningskostnaden för dessa och utpriset på de bommar som nämns ovan är det knappast möjligt i dessa fall.

    Kolbomfabrikerna har dessutom större anledning än någonsin att lura sina kunder. Kolet är dyrare än någonsin pga att efterfrågan överskrider utbudet rejält (mest pga att Airbus och Boing köper upp det mesta) och att energipriserna är högre än tidigare. Det byggs ett par nya kolfiberfabriker just nu men innan de står klara kommer kolbomfabrikerna försöka smyga in glas mellan kollaminaten och ta andra genvägar mer än någonsin.

    Tittar man enbart på bommars frambeslag och detaljer går man bet på de stora skillnader som kan finnas mellan olika bommärken tillverkade i samma fabrik. Dra, bända och väga kommer man längre med. Men vill man verkligen veta måste man såga i laminatet både här och där!

    Samma sak med kolförlängare föresten.

    Så är det.

    /Jesper

    Finns ju bara en bra kolfärlängare, eller hur Jeppe;)
    Kommer aldrig sälja mina, eller kanske. Men det är bara om det skulle dyka upp någon ännu bättre, men jag tror den bästa förlängaren som finns idag i kolfiber är så gott som oslagbar… KELAPRO

  • tobhed

    Medlem
    15 april, 2008 vid 17:14
    P Malmkvist;458627 wrote:
    . Den windsurfing.se kolbom jag kände på var i princip ny och upplevdes som otroligt svampig, har inte känt på en svampigare alubom..

    Den här meningen säger väl allt – först nämner du vindsurfing.se kolbom och avlsutar med att du aldrig har känt en svampiga alubom…
    Det övriga talarna har rätt, de billigare kolbommarna som finns på marknaden är alla i princip likadana och görs av samma fabrik och vindsurfing.se gör helt OK bommar för sitt pris. MEN ska man ha formulabommar till sina största segel och ska pumpa mm. så kanske man ska lägga sina pengar på en dyrare bom.
    Samma princip gäller master, hade aldrig köpt en mast utan att veta att den passar till mitt racesegel – risken att du knäcker den när du riggar seglet är tämligen stor och i slutändan så kan det mao bli riktigt kostsamt att köpa ”billiga” master till racesegel.

  • p-malmkvist

    Medlem
    15 april, 2008 vid 17:33
    tobhed;458657 wrote:
    Den här meningen säger väl allt – först nämner du vindsurfing.se kolbom och avlsutar med att du aldrig har känt en svampiga alubom…
    Det övriga talarna har rätt, de billigare kolbommarna som finns på marknaden är alla i princip likadana och görs av samma fabrik och vindsurfing.se gör helt OK bommar för sitt pris. MEN ska man ha formulabommar till sina största segel och ska pumpa mm. så kanske man ska lägga sina pengar på en dyrare bom.
    Samma princip gäller master, hade aldrig köpt en mast utan att veta att den passar till mitt racesegel – risken att du knäcker den när du riggar seglet är tämligen stor och i slutändan så kan det mao bli riktigt kostsamt att köpa ”billiga” master till racesegel.

    Var lite snabb när jag skrev.. men det jag påstår är att den kolbommen är svampigare än de alubommar jag känt på:wink: Mitt råd är därför att lägga pengarna på en ny aluminiumbom NP, chinhook än att lägga pengarna på den kolbommen, alternativt köpa en beg kolbom av annat märke om du vill komma billigt undan men fortfarande ha ok prestanda.. Förstod du nu vad jag menade??

    Det jag vill är att nybörjare, återfallssurfare etc ska få goda råd till inköp av utrustning. På så sätt får fler personer goda erfarenheter av windsurfing och kanske fortsätter att rippa..

  • swe-496

    Medlem
    15 april, 2008 vid 18:11

    Jag har använt mig av Vindsurfing.se´s bommar till formulasegel. De funkar helt ok är min erfarenhet. Har hittills inte haft en enda alubom som kommer i närheten av styvhet som en kolbom -oavsett fabrikat- vid lång förlängning till t e x formulasegel.
    Jag personligen skulle hellre lägga pengarna på en .sebom i kol än en alubom i samma längdintervall. Nu pratar jag endast om bom till Formulasegel.

  • p-malmkvist

    Medlem
    15 april, 2008 vid 18:27
    SWE 496;458675 wrote:
    Jag har använt mig av Vindsurfing.se´s bommar till formulasegel. De funkar helt ok är min erfarenhet. Har hittills inte haft en enda alubom som kommer i närheten av styvhet som en kolbom -oavsett fabrikat- vid lång förlängning till t e x formulasegel.
    Jag personligen skulle hellre lägga pengarna på en .sebom i kol än en alubom i samma längdintervall. Nu pratar jag endast om bom till Formulasegel.

    Den bommen jag bedömde var i storleken 220-275 och kostar 4500kr, verkar som formulabommen är annorlunda, iallafall kostar den mer.. Kanske är det som Jesper säger olika produktionssätt(olika serier)???? Har en hpl kolbom i storleken 225-310 samt en NP aluminiumbom 225-275 som är väldigt mycket styvare. Aja får väl känna på dina winsurfing.se bommar i formulalängd så kanske jag ändrar uppfattning om den storleken iallafall:grin:

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications