• Publicerad av spray på 8 maj, 2009 vid 08:39

    När man ligger i full planing och plötsligt vill svänga på en femöring, hör gör man? Tappade balansen en gång i höstas vilket resulterade i att jag fick på en riktig spray, vet dock inte hur jag gjorde.

    När jag försöker svänga i max fart blir det bara ganska små kursändringar

    rasmus_w svarade 16 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Knatte

    Gäst
    8 maj, 2009 vid 09:42
    Spray;545211 wrote:
    När man ligger i full planing och plötsligt vill svänga på en femöring, hör gör man? Tappade balansen en gång i höstas vilket resulterade i att jag fick på en riktig spray, vet dock inte hur jag gjorde.

    När jag försöker svänga i max fart blir det bara ganska små kursändringar

    För att svänga snabbt/tvärt så tryck med läfoten med full kraft ganska långt bak så lär brädan svänga tvärt (Men med stor sannolikhet tappa planingen också)
    Men mycket tryck på läfoten är grejen som gör att du svänger…:laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 09:50

    Har inte du en bräda på 150 liter? Då får man ta i som fan om man vill svänga på en femöring.

    Det finns i princip två sätt att få till en tajt sväng. 1: En vanlig fullplaningsgipp där man lägger omkull brädan närapå 90 grader. En baggis med en smal lövtunn vågbräda med runda kanter och mycket rocker, på en 150-litare räcker det inte med att flytta bakfoten till läkanten på brädan (det blir dessutom ett jättekliv halvvägs ner i spagat), helst ska halva läkten också göra det så det blir lite rejäl tyngd på läkanten.

    2: en ”slamgybe”, ”snapgybe” eller vad det heter, kärt barn har många namn. Det är en helt annan typ av gipp. I princip så skotar man ut och lägger tyngden på bakfoten så brädan ställer sig rakt upp på tailen, så lodrätt det går med nosen pekandes rakt upp. Sen vrider man runt brädan ett halvt varv, flippar seglet och seglar vidare.

  • spray

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 11:48
    Rasmus_W;545250 wrote:
    Har inte du en bräda på 150 liter? Då får man ta i som fan om man vill svänga på en femöring.

    Aha, ska genast testa detta 😀

  • Knatte

    Gäst
    8 maj, 2009 vid 14:47

    Typ så här kan det se ut:smile:

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=apZ9vp-P_sA[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=46wEV21HgCI[/ame]

  • spray

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 17:55

    Fan det ser så lätt ut. Ska genast ut nu i helgen å testa… Kan inte vara så jäkla svårt att gippa.

  • Knatte

    Gäst
    9 maj, 2009 vid 07:08
    Spray;545392 wrote:
    Fan det ser så lätt ut. Ska genast ut nu i helgen å testa… Kan inte vara så jäkla svårt att gippa.

    Det är ju hur simpelt som helst att spraya eller gippa :tongue: Det svåra är ju att inte tappa seglet/greppet om bommen eller trilla i efter att du har flippat seglet:laugh:
    Men tänk på att hänga fram i bommen/belasta mastfoten med tryck av främre foten. Då har du kommit en lång bit på vägen in i gippframgången…

  • rasmus_w

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 12:05

    Och som alltid: Böj på knäna! Jag märker ofta att jag kan komma undan med påde det ena och det andra misstaget om jag har böjda knän, men är de raka så trillar jag så fort nånting inte stämmer till hundra procent.

  • Knatte

    Gäst
    9 maj, 2009 vid 13:17

    Som Rasmus säger. Böjda knän och häng i bommen är grejen!!:tongue:

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug[/ame]

  • spray

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 19:44

    Var ute idag, körde med högre bom (knappt så tamparna nådda kroken när jag stod upprätt, brukar ni köra så?), mindre fena och mer nedhal än normalt. Av någon anledning körde jag med lite mindre uthal också. Blev en riktigt dålig session! Svor hela vägen hem i bilen då jag inte knappt ens planade idag trots fin vind.

    Var ganska mycket gammal sjö iofss

  • rasmus_w

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 08:31

    Jag brukar absolut ha jätteproblem med att kroka i om jag inte planar och det är så det ska vara. Funkar det bra att kroka i när man guppar fram så kommer det kännas jättefel när man väl planar.

    Hur kändes seglingen (utöver kass)? Var seglet kraftlöst? Drev häcken i sidled utan att göra nåt motstånd? Kass segling behöver analyseras precis som bra.

    Jag hade själv en usel session i lördags eftersom jag åkte till Fituna och i stället för till nåt ställe som funkade i den vindriktningen Tokunderriggad med 5.7 och 86 liters bräda, i en ny dräkt (Tiki Prodigy) som visade sig lite för varm för vårsolen och hade en integrerad huva som på nåt vis funkade som en tratt och gav mig kallsupar hur jag än bar mig åt. Troligen går huvan lite långt upp på hakan, neoprenet gick ända upp till munnen. Jag krängde av huvan och då löste det sig. Fast vinden fanns 200 meter ut och det var helt kört att kryssa dit ut med brädan nedsjunken till knädjup. Till och med dra rigg på den kändes knepigt eftersom det var årets första segling. Vattenstart var oftast bara att glömma, vinden var för svag.

    Nästa sak att komma ihåg är att inte låna ut bilen när det är kanonprognos, klockan var 16 när jag fick tillbaka den.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications