Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 100kg vilken bräda ska jag ha i kuling ?

• 100kg vilken bräda ska jag ha i kuling ?

Publicerad av anonym-anvandare på 9 maj, 2003 vid 11:22

tidigare åkte jag omkring med en 80liters vågis då
    jag vägde ca 80kg det i kulig, måste jag ha
    20 liter mer nu eller hur funkar det ?
    Provat med vågisen men jag står på havsbotten med den
    dessutom är seglen för små.

anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • ola-h

Medlem
    9 maj, 2003 vid 13:04

100 liter? Ja och nej. För det första är det rätt mycet brädans yta som spelar roll, inte bara volymen. Skall man nu titta på ”stillaståendeprestanda”, dvs volym kontra vikt, så hävdar jag att man snarare bör titta på kvoten än på differensen. Mer exakt, ta kroppsvikten och lägg till hela utrustningens vikt. För stora vågprylar, säg 20 kilo (bräda, fena, blöta stroppr, mastfot segel mast bom, sele våtdräkt mm). Med dingalms vikt får vi då 80 liter/100 kilo= 0.8. För at få samma känsla nu ungefär bör du alltså ha 120*0.8=96 liter.

I praktiken varkar det dock vara så att större killar kör förhållandevis mindre brädor. Det är svårt att så att säga skala seglingsegenskaperna på samma sätt som man skulle kunna skala volymen på en bräda. Bringdal, Dunkerbeck m.fl i 100kilosklassen kör knappast på brädor runt 100 liter. Bringdals ”floater” har t.ex. 86 liter och han kör brädor under 80 liter i hyfsad lättvind på Hookipa. Lite av en teknikfråga också, förståss…

Så, satsa på en ev de moderna lite större brädorna, tycker jag. Goya 92 sägs vara bra. Starboard Acid har en bra storbräda som också är bland de bästa vågisrana för freeride, sägs det. Starboard kommer med en serie nya korta och breda vågisar som heter EVO där den största (92l) antagligen skulle bli fin för dig.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 16:32

Jag väger 95 kg och min acid 88 passar mig perfekt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications