Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen 12V till Notebook!?

• 12V till Notebook!?

Publicerad av oaxen på 2 april, 2006 vid 11:23

Hej!

Vilken effekt behöver jag, räcker 110W eller måste man ha 300W, för att kunna använda en bärbar dator i bilen m h a en växelriktare?

Tack på förhand

/ Patrik

judo-freddan svarade 19 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • stickan

Medlem
    2 april, 2006 vid 12:20

Vad har du för effekt på laddaren?
    På min HP har jag 90 W och den funkar med en 150W omriktare (kör dock en 300W)

Mvh Stefan

• getwet

Medlem
    2 april, 2006 vid 13:02
    Oåxen wrote:
    Hej!

Vilken effekt behöver jag, räcker 110W eller måste man ha 300W, för att kunna använda en bärbar dator i bilen m h a en växelriktare?

Tack på förhand

/ Patrik

Ta en 300wattare på en gång. Prisskillnaden på biltema är 200kr på 150w eller 300w.
    Rätt som det är kanske man vill ladda telefonen, surfa på nätet osv…

En annan iaktagelse jag gjort är att min kyl som går på gasol/12V/220V fungerar mycket bättre på 220 än 12 volt. Därför kör jag numera på 220 under färd. Som tips bara om du kanske vill ”bygga” på med fler grejer. Surt att då behöva kitta upp sig när prisskillnaden ändå bara är 200kr.

• judo-freddan

Medlem
    2 april, 2006 vid 14:09

Finns en eventuell fara här. Jag körde min dell 510m med 65W laddare på Biltemas 300W-omriktare i somras. Sen sommar och höst börjar datorn säga att den inte kan identifiera laddarens typ och därför bara kan driva lappen men om jag vill ladda batterierna får jag lov att köpa en riktig dellladdare. Troligtvis har alltså adaptern svårt att hålla spänningen eller dylikt. Fick en ny adapter från dell och det funkar bra igen. Med andra ord helt uteslutet att det var något i burken.

Nu bevisar ju det här ingenting men adaptern funkade fint ett helt år innan jag körde den via omriktaren…

Tänker nu fixa en 12V-ciggadapter istället. Frågan är bara vad f-n jag nu ska ha omriktaren till..:crazy:

• mr_johan

Medlem
    2 april, 2006 vid 16:17

har ganska svårt att tro attdet var inverterns fel att laddaren pajjade. har alldrig plockat isär en laddare men skulle gissa att den består av bland annat en likriktarbrygga och en kondensator, därmed så är frkvensen och formen på spänningen inte så viktig längre och det är just dom två sakerna som skiljer sig på spänningen på en inverter och direkt från elnätet. däremot så kan det bli konstiga magnetfält runt inverter som bland annat gör att pekplattan på en laptop kan flippa ur. en iverter har dessutom både en viss tomgångsström, tror det är ca 0,5A och en verkningsgrad på ca 90% vilket gör att det tar mer ström att använda sig av invertern än 12V, så att köpa en 12V laddare är nog det bästa.

• johan_m

Medlem
    2 april, 2006 vid 17:04

Är det någon som vet vart man kan köpa en bra billig cig-laddare till sin dator? orkar inte sitta och leta runt på alla dom sajter jag kommer på så därför frågar jag ist, plus att då kanske någon har tips på vilka man bör passa sig för.

• judo-freddan

Medlem
    2 april, 2006 vid 17:19
    mr_johan wrote:
    har ganska svårt att tro attdet var inverterns fel att laddaren pajjade. har alldrig plockat isär en laddare men skulle gissa att den består av bland annat en likriktarbrygga och en kondensator, därmed så är frkvensen och formen på spänningen inte så viktig längre och det är just dom två sakerna som skiljer sig på spänningen på en inverter och direkt från elnätet. däremot så kan det bli konstiga magnetfält runt inverter som bland annat gör att pekplattan på en laptop kan flippa ur. en iverter har dessutom både en viss tomgångsström, tror det är ca 0,5A och en verkningsgrad på ca 90% vilket gör att det tar mer ström att använda sig av invertern än 12V, så att köpa en 12V laddare är nog det bästa.

Ok. Något annat jag minns är att laddaren var tokhet vid användning i bilen. Det är inte den nya hemma. Kan det bli så att den får ”jobba hårdare” på något sätt när spänningen i fritidsbatterierna blir låg..?

• surfen

Medlem
    2 april, 2006 vid 17:38
    Johan_M wrote:
    Är det någon som vet vart man kan köpa en bra billig cig-laddare till sin dator? orkar inte sitta och leta runt på alla dom sajter jag kommer på så därför frågar jag ist, plus att då kanske någon har tips på vilka man bör passa sig för.

Kolla med dom här, dom har det mesta. http://www.clover.se/

• getwet

Medlem
    2 april, 2006 vid 18:15
    Judo-Freddan wrote:
    mr_johan wrote:

Ok. Något annat jag minns är att laddaren var tokhet vid användning i bilen. Det är inte den nya hemma. Kan det bli så att den får ”jobba hårdare” på något sätt när spänningen i fritidsbatterierna blir låg..?

Nää..men du ska jobba hårdare på att komma till Öland i Kristi himmeslfärd! :laugh:

• judo-freddan

Medlem
    2 april, 2006 vid 19:08

Nää..men du ska jobba hårdare på att komma till Öland i Kristi himmeslfärd! :laugh:

Hör du bus(s)gubbe, vi får se..vi får se..hehe..

• mexi_

Medlem
    3 april, 2006 vid 11:01

Jag köpte en på Teknikmagasinet för drygt 400:- De hade en enklare också för 249:- Fungerar perfekt och det blev inte ens varm efter 4 timmars användning.

• mr_johan

Medlem
    3 april, 2006 vid 16:18
    Judo-Freddan wrote:
    mr_johan wrote:

spänningen på fritisbatteriet spelar inte så stor roll, blir 230 volt ut i vilket fall, visserligen tror jag att frekvensen ändrades lite men det borde inte spela så stor roll. tror snarare att din laddare helt enkelt var förbrukad för stekheta brukar dom ju inte bli.

• supasonic

Medlem
    5 april, 2006 vid 18:34

Laddaren till notebooken har en elektronisk transformator. Skulle inte förvåna mig om den är känslig för hur växelströmmens vågform ser ut och dessutom kanske den inte kan anses vara en last som en elektronisk växelriktare kan hantera. Den elektroniska växelriktaren försöker ju efterlikna en sinusvåg men jag antar att den kan påverkas av typen av last. Nån elektroingenjör som kan svara på detta?

Är det inte bättre att skaffa en universalladdare från typ Targus el. liknande för 4-500. Du lär få mindre förluster än med en växelriktare.

.s

• judo-freddan

Medlem
    6 april, 2006 vid 14:10
    Supasonic wrote:
    Laddaren till notebooken har en elektronisk transformator. Skulle inte förvåna mig om den är känslig för hur växelströmmens vågform ser ut och dessutom kanske den inte kan anses vara en last som en elektronisk växelriktare kan hantera. Den elektroniska växelriktaren försöker ju efterlikna en sinusvåg men jag antar att den kan påverkas av typen av last. Nån elektroingenjör som kan svara på detta?

Är det inte bättre att skaffa en universalladdare från typ Targus el. liknande för 4-500. Du lär få mindre förluster än med en växelriktare.

.s

Jo, det är precis vad jag vill men det är något speciellt anslutningsstift till just min Dell.. Varför kan det aldrig få vara enkelt för..?:mad:

• stickan

Medlem
    7 april, 2006 vid 09:44

Det finns två typer av växelriktare, rena sinus omriktare och sådana med så kallad modifierad sinus.

En växelriktare med modifierad sinus skickar egentligen ut en fyrkantlik spänning, denna spänning funkar till de flesta apparater. Har din pryl ett switchat nätaggregat likriktas ändå spänningen för att sedan hackas upp och transformeras till en lägre spänning. Här funkar för det mesta en växelriktare med modifierad sinus.

Dock kan vissa apparater vara lite känsliga för denna typ av spänning på grund av att fyrkantspänningen kan orsaka störningar. Detta är främst på grund av att flankerna på spänningen har en hög derivata/frekvens vilket orsakar övertoner m.m. som då kan störa.

Lysrör tycker inte heller om denna typ av spänning och brukar ha en förmåga att börja surra vilket kan vara ganska irriterande.

En ren sinusomvandlare ger däremot ut en ren och fin sinus men detta kräver en mycket mer komplicerad teknisk lösning. Detta göra att sinusomvandlare blir betydligt dyrare, ca 3 gånger dyrare för samma effekt som en omvandlare med modifierad sinus.

Smygreklam igen 😉 om du ska köpa en omriktare
    http://www.solpanel.se

Mvh stefan

• judo-freddan

Medlem
    7 april, 2006 vid 10:36
    Stickan wrote:
    Det finns två typer av växelriktare, rena sinus omriktare och sådana med så kallad modifierad sinus.

En växelriktare med modifierad sinus skickar egentligen ut en fyrkantlik spänning, denna spänning funkar till de flesta apparater. Har din pryl ett switchat nätaggregat likriktas ändå spänningen för att sedan hackas upp och transformeras till en lägre spänning. Här funkar för det mesta en växelriktare med modifierad sinus.

Dock kan vissa apparater vara lite känsliga för denna typ av spänning på grund av att fyrkantspänningen kan orsaka störningar. Detta är främst på grund av att flankerna på spänningen har en hög derivata/frekvens vilket orsakar övertoner m.m. som då kan störa.

Lysrör tycker inte heller om denna typ av spänning och brukar ha en förmåga att börja surra vilket kan vara ganska irriterande.

En ren sinusomvandlare ger däremot ut en ren och fin sinus men detta kräver en mycket mer komplicerad teknisk lösning. Detta göra att sinusomvandlare blir betydligt dyrare, ca 3 gånger dyrare för samma effekt som en omvandlare med modifierad sinus.

Smygreklam igen 😉 om du ska köpa en omriktare
    http://www.solpanel.se

Mvh stefan

Men skulle den ”orena” spänningskurvan kunna ha lett till att min adapter sabbades tror du?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications