Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen 12V till Notebook!?

• stickan

Medlem
    8 april, 2006 vid 18:39

Vet faktiskt inte…beror ju på vad det är som har gått sönder i den.

Är den heldöd eller funkar den ibland eller blir varm eller…

• judo-freddan

Medlem
    9 april, 2006 vid 11:13
    Stickan wrote:
    Vet faktiskt inte…beror ju på vad det är som har gått sönder i den.

Är den heldöd eller funkar den ibland eller blir varm eller…

Det som händer är att burken säger att den inte vet vad det är för laddare. Därför tänker den bara låta laddaren driva laptopen men inte ladda batteriet. Troligtvis för låg spänning eller ström alltså. Den blev rätt varm också vill jag minnas. Med den nya adaptern jag fick på garantin är det inga problem så det är inte burken det är något fel på.

• surfridern

Medlem
    11 april, 2006 vid 21:38

ja egentligen är det lite meningslöst att ha en inverter bara för att driva en laptop tycker jag. en bra inverter kostar ju en slant oxå. vad kostar en laddare för din laptop som är avsedd för att köras på 12 volt? en laptop brukar vilja ha 14-16 volt. det går oftast att driva dom direkt från cigg uttaget när motorn är igång då generatorn ger en spänning på 14 volt ungefär. för så gjorde en kompis till mig som har en äldre laptop. moderna laddare brukar ju ha elektronik för att känna av när batteriet är fulladdat för att sedan övergå till underhållsladdning. jag har ingen anning om hur din dell dator funkar då jag själv har en ibm x41. men köp en inverter om du har nytta av det för andra ändamål oxå. men tänk på att det blir ju högre förlust att omvandla kraften från batteriet två gånger än bara en gång och minst förlust att inte omvandla det alls.

• surfridern

Medlem
    11 april, 2006 vid 21:41

btw.. de inverter som jag sett har haft en liten varningstext där det står att man inte ska driva känslig elektronik med den. t ex datorer mm…

• stickan

Medlem
    13 april, 2006 vid 09:42

När jag kollade på en 12V laddare till min bärbara HP som ska ha 19V så skulle den gå på 1500 spänn. En 12 > 230 V inverter kostar mindre än hälften och då kan man använda den till så mycket mer.

/ Stickan

• stickan

Medlem
    13 april, 2006 vid 09:47

skulle kunna vara så att någon av dioderna på likriktaren som sitter först i laddaren har pajat. Kan då vara så att den switchade nätdelen inte får tillräckligt hög spänning och får jobba hårdare vilket gör att den blir varm och inte orkar driva på så mycket som den borde. Bara en teori alltså.

• judo-freddan

Medlem
    13 april, 2006 vid 10:52
    Stickan wrote:
    skulle kunna vara så att någon av dioderna på likriktaren som sitter först i laddaren har pajat. Kan då vara så att den switchade nätdelen inte får tillräckligt hög spänning och får jobba hårdare vilket gör att den blir varm och inte orkar driva på så mycket som den borde. Bara en teori alltså.

Det låter som en vettig teori. Hm, ska nog kolla om det går att öppna skalet och mäta lite.

• oaxen

Medlem
    16 april, 2006 vid 18:52

Det blev Biltemavarianten på 300W. Funkade bra, förutsatt att man alltid ”startade om” när man stoppat motorn. Helt OK

• judo-freddan

Medlem
    17 april, 2006 vid 18:54
    Oåxen wrote:
    Det blev Biltemavarianten på 300W. Funkade bra, förutsatt att man alltid ”startade om” när man stoppat motorn. Helt OK

Jag har precis samma. Funkat bra förutom då incidenten med laddaren men det beror ju troligtvis inte på omvandlaren.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications