Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 14 eller 19 m2 kite?

• 14 eller 19 m2 kite?

Publicerad av martin på 12 augusti, 2002 vid 21:24

I hur mycket mindre vind kan man köra med en 18-19 m2 kite jämfört med en 14? Jag ska köpa en ny kite och har pga ekonomiska grunder egentligen bara två alternativ i nuläget: En Slingshot Fuel 14.0 -01 och en Naish ARX 19.5 till samma pris. En 19.5 ARX låter väldigt stort och segt i mina öron, men det kanske är värt att offra lite smidighet om man kan börja i 3.5-4 m/s istället för 5. Är skillnaden så pass stor? Den övre vindgränsen är av mindre vikt, eftersom jag, pga bristande kiterutin, fortfarande hellre vindsurfar när det blåser mer än 8 m/s. Ska jag köpa Naishen eller Slingshoten?
    Ett annat alternativ kan vara en beggad foil, som tex Windtechs Trainer. Någon som testat den eller har hört några synpunkter?

anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 augusti, 2002 vid 23:17

Hei Martin!
    Nedre vindaspekt for en 15m er ikke særlig lavere enn for en 19m. Med en 15m Naish trenger jeg 4-5 m/s for å komme opp på brettet (jeg veier 78 kg og kjører et 175 TT-board). Jeg har testet en 19,5arx, og trengte omlag 4 m/s for å ha det litt gøy. Det er med andre ord ikke særlig stor forskjell! 19,5arx var veldig treg å styre, og VELDIG vanskelig å re-launche. Mitt tips er helt klart Slingshoten! (Kjøp evt et stort directional board for lite vind)

Hilsen Mats, Norge
    mats@jusweb.no

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 14 eller 19 m2 kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.