-
16 m2 eller 19m2 i lättvind?
Har kitat en sommar och har ganska bra koll. Kommer nu att köpa en ny större drake. Jag står och väljer mellan en 16 alt 19 m2 med högt ar vilket är lämpligast, väger 80 kg? /K
Logga in för att svara.
Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 16 m2 eller 19m2 i lättvind?
Har kitat en sommar och har ganska bra koll. Kommer nu att köpa en ny större drake. Jag står och väljer mellan en 16 alt 19 m2 med högt ar vilket är lämpligast, väger 80 kg? /K
Har själv frågat runt och så gott som alla som jag har frågat säger att man inte skall köpa något större än 18 kvm.
Ska du ha nåt över 18 så bör du nog ha en en 16 också. 18 o uppåt = snabbt överriggad, och med dessa bjässar snackar vi överriggad.
Jag hävdar ju fortfarande att en FS Titan 15.5 är den optimala lättvindskiten. Du kan börja köra innan snubben med en Rhino II 18 och dessutom hålla den i 10 m/s. Den är busenkel att få upp ur vattnet om man tabbar sig; även i i väldigt lätt vind. Den är dessutom väldigt snabb för sin storlek och hoppar bra.
Om man vill kunna köra i ännu lättare vind så finns ju Titan 18,5 och 21,5… fast då ryker ju möjligheten att hålla den i 10 m/s. 😉
/Kaj
Logga in för att svara.
Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.
Hantera pushnotiser