Senaste nytt › Forums › 16mm filmkamera
-
16mm filmkamera
Publicerad av anonym-anvandare på 1 november, 2003 vid 08:25Är det någon som har erfaranhet av 16mm film? Var köper man en sådan kamera, billigast och vilket märke ska man satsa på?
PS. Gillar ej digitalt, då bilden blir konstlad.anonym-anvandare svarade 22 år sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
16 milimeters är riktigt gött men lite meckigare att redigera med mera. Men har man resurser och tålamod för det så är det helt klart värt det.
jag som är lite lat kör med 16mmläget på dv-kameran istället och det är ju så grymt mycket snyggare.
men iallafall så sökte jag runt lite och hittade bland annat dethär på kodaks hemsida där dom listar en mängd olika kameror.
Tog mej även friheten att slänga in en post om det här på fotosidan.se :s forum så får vi se om det blir nått svar.
-
svarar på mej själv för att jag är för lat/bakfull för att gå in och ändra den föregående posten.
efter ett apr svar från en wiseguy så fick jag sen den här adressen av en trevlig människa på fotosidan.se
går ju på en slant men det är väl som en bättre vanlig dv-kamera.
lite skeptisk till att sökaren sitter parallel monterad. men så är det iallafall.vet inte hur aktuell den här är. fick upp den på google
http://hem.passagen.se/gogogirl/filmfoto.html
det verkar ju schysst isåfall.http://www.nordart.se/lista.htm
går nog att pressa priserna rätt mycket hos dom.fan det är ju så jag blir sugen själv nu.
letar vidare. -
16 mm var ett format som på 50talet fortfarande användes av amatörfotografer. Långt in på 80talet så filmades mycket med 16mm-tekniken. Men nu var det proffssen som använde 16 – det hade blivit för dyrt för amatörfotgrafer. Undervisningsfilmer, dokumentärer till TV osv gjordes ofta på 16formatet men omkring 1990 hade det vänt så att det mesta som skulle visas på TV gjordes direkt på bandmedium.
Det finns mycket beg kameror, redigeringsbord går säkert att få tag på osv men för den som inte är superrik så torde den höga kostnaden för råfilmen omöjligöra att fota på 16 mm. Det är svindyrt
Logga in för att svara.