Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 2010 Core RIOT XR
-
2010 Core RIOT XR
Publicerad av lasurf på 30 juli, 2009 vid 10:14[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Ar1a0NtSYko&feature=player_embedded”]YouTube – CORE kiteboarding: RIOT XR – the crossride kite – product video[/ame]
lasurf svarade 16 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
verkar som dom delar hela bombygget med flysurfer. Där heter bommen infinity och kommer som standard på P4 och alla deluxekites sedan sensommaren förra året.
Har kört med den en del på snö och lite på vatten och jag tycker inte alls om de dubbla mittlinorna. De sitter för långt isär för att man ska kunna köra bekvämt med linan mellan fingrarna. Ett alternativ blir att köra med ett finger i mellan linorna vilket troligtvis skulle resultera i ”tummis-syndromet” (dvs fingret blir fiskmat) om det kommer en ordentlig vindby eller man skrotar fel. Sen tycker jag inte att swivelfunktionen i dom är något vidare, de krävs lite kraft för att få rätt på linorna och man måste skota in fulllt för att få rätt på det.
Jag har än inte provat en swivel som funkat bra utan förstår inte alls varför man ska envisas med sånt skräp när det är så busenkelt att hoppa/loopa tillbaks linorna. Har man lärt sig snurra/loopa så mycket åt ett håll att framlinorna trasslar ihop sig är det faktiskt på tiden att man lär sig göra det åt andra hållet också. När mina linor börjar bli för snurrade tar jag bara ett par vänder å hoppar å snurrar åt motsatt håll så är allt iordning igen. tar liksom 5min åkning att snurra tillbaks linorna och lite kul är det att snurra åt andra hållet än vanligt också. 🙂
vad gäller resten av kiten provkör jag den gärna när den landar i sverige!
-
Jag gillar iofs Infinity-bommen… men visst är det lite jobbigt när man vill hålla med en hand mitt på bommen. På FS kan man å andra sidan sätta bomtrycket så pass lågt att man utan problem kan hålla handen brevid linorna i de flesta fall.
Annars har nog Spleene kommit med den smartaste lösningen på att ha flera linor genom bommen. De har vridit genomföringen 90 grader så att man utan problem kan hålla handen över mitten på bommen och låta linorna gå mellan två fingrar.
/Kaj
-
Japp, spleenes lösning är riktigt fin om man nu måste ha det, tyckte också den snurrade lättare det lilla jag körde den.
-
Lasurf;562595 wrote:
kommer kites på onsdag
ska bli kul och prova
Logga in för att svara.