Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 3 deaths in australia in a short period of time

• kitelife

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:08

Ehhh låt mig fundera lite….

över min döda kropp att jag slutar med detta för att andra gör bort sig! den kallas inte adrenalin sport för inget…

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:27

Kanske borde vi sluta gå över gatan, för så länge vi gör det så kommer folk att dö….

Edd

• gugge

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:50

Alltså, tröttsamt!

3 dog senaste månaden, och vaddå? Vad ska vi göra åt det då när dom inte ens skriver vad som gick fel?

Sen en jävla överförmyndare diskussion på det, äh lägg av.

Vad har vi lärt oss av det här då? Ingenting nyttigt i alla fall.

Nä, låt mig återkomma om mer vettiga grejer såsom -04ans årsmodell av LifAss. Helt otroligt, liksom lite svårt att förklara.

/H

• mav

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:56

kom igen killar,
    visa lite respekt, killen gjorde inte direkt ett påhopp…

slappna av, ta en bärs

Kite hard n´ safe

E. grin.gif

• gugge

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:57

Skitfull redan.

För övrigt refererade jag till den ”andra” sidan inte denna!

Skål.

/H

• mav

Medlem
    4 september, 2003 vid 21:52

Svar till:

Sen en jävla överförmyndare diskussion på det, äh lägg av.

Vad har vi lärt oss av det här då? Ingenting nyttigt i alla fall.

Nä, låt mig återkomma om mer vettiga grejer såsom -04ans årsmodell av LifAss. Helt otroligt, liksom lite svårt att förklara.

[/ QUOTE ]

knappast ett passande inlägg oavsett, alla förstår nog att den kände dumbass syftade på den andra texten… fortfarande opassande.

btw. dricker inte

High on life.

• melker

Medlem
    5 september, 2003 vid 07:04

Otroligt mycket skitsnack här nu. Undrar vem som startade trenden mån tro….ahhaa

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 07:33
  • anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 09:27

Lite funderingar…. shocked.gif confused.gif

Det är riktigt hemskt att kitevänner har gått bort. Dör när de gör det de älskar mest.
    Många av oss har sett några riktigt elaka incidenter här hemma också. Undra hur stor marginalen varit för att det skulle sluta med dödsfall, förlamning ed. de gångerna. Inte särskilt stor tror jag.
    Jag förutser tyvärr dödsfall även i Sverige, förr eller senare. Det är riktigt ruggig tanke och naturligtvis otroligt sorgligt när/om det händer. Men det är de krafterna som vi har att göra med. De kan döda oss och andra när olyckan är framme.

Undra hur kommer det att påverka sporten om vi får allvarliga skador eller t.o.m dödsfall i Sverige..
    Kommer Micke (tror han heter så) på Habo vara lika trevligt och positivt inställd till det vi håller på med?
    Kommer kommunens stränder att fortsatt vara surfbara? Länstyrelse efter länstyrelse inför kiteförbud. Det är för farligt, både för utövaren och de som vistas i närheten, kan bli utfallet..

Hur gör vi för att förebygga detta? Kanske inte går… Men vi borde alla ha ett vakande öga på våra kitevänner och hjälpa dem som vi misstänkter att de kan hamna i trubbel. Det är väl det enda sättet?!

Huu, det var mina funderingar. Hoppas att alla klarar sig helskinnade och har tokroligt på vattnet!

Good winds!

/Christer

• gugge

Medlem
    5 september, 2003 vid 09:36

Det är sant som du skriver. Men det dör folk både i fallskärmshoppning och bergklättring etc. varje år.

Vad gör dom åt det. Förbjuder sporterna. Nä, det är nog inte så mycket att vara orolig för.

Om det är så att vi bara får hålla till på vissa stränder så är det ju bara bra, då har vi inga andra som kan hävda sin rätt eller vårt fel.

Är man dödsrädd kankse man skall hålla sig till Fia med knuff.

/H

• cortex

Medlem
    5 september, 2003 vid 11:12

Känns som om vi har haft den här diskussionen ett antal gånger förut… dödsfallen i Aus. är tragiska, tänk på att även om utövaren kanske inte hade koll på det han gjorde och därigenom s.a.s ”får skylla sig själv” så fundera lite över hur hans omgivning påverkas; den ena killen vet jag efterlämnade fru och två barn. Fundera lite på hur de mår just nu…
    Sedan kan man inte säga att alla dödsfall i år orsakats av slarv eller okunskap, materialfel och oförutsägbara väderomslag har också dödat folk.
    En annan sak är den klassiska ”det händer inte mig”-attityden som jag tycker lyser igenom på en del argument här. Det är just den inställningen som garanterar att det kommer att hända förr eller senare. Visst är detta en extremsport och man får räkna med att det är farligt… MEN då är det ju tamejfan ännu viktigare att vi jobbar hårt på att få det säkrare för alla inblandade så att vi kan njuta av fördelarna med sporten. Den som kitesurfar *bara* för att det är farlig och ”det är tufft att vara dum” kan enlig mig dra åt helvete. Dessa personer kan med fördel gå och hoppa från höga, ensliga byggnader utan fallskärm istället för att förstöra för oss andra genom att få vår sport bannlyst.

Visst dör det folk i andra extremsporter såsom fallskärmshoppning men det finns en stor skillnad… chansen att någon ”oskyldig” skadas är minimal. Dvs det drabbar utövaren och inte någon oskyldig strandflanör. Dessutom utövas vår sport väldigt synligt för allmännheten. Det är ytterst sällan som allmännheten *ser* en splattad fallskärmshoppare, detta gör att folk inte reagerar lika stark med ”det kunde hänt mig”-känslan. Sätt en kite i skallen på solbadare så kan alla genast identifiera sig med den drabbade = we are toast.

Så om vi vill kunna fortsätta att surfa på allmänna stränder så får vi nog se till att vara *väldigt* försiktiga och hjälpa folk som behöver hjälp samt säga ifrån när någon håller på att göra något dumt.

Annars gillar jag också idén med stränder som är avlysta för just kitesurfing/windsurfing. Det underlättar en hel del att inte behöva oroa sig så mycket över badare och annat ”löst” folk. smile.gif

/Kaj

• melker

Medlem
    5 september, 2003 vid 11:38

Pan kan detta med säkerhet så han får bli min vägvisare o guru. Till att börja med ska jag köpa en wichard schakel. tror att det är en bra investering för att behålla livhanken.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2003 vid 12:30

”Det är för farligt, både för utövaren och de som vistas i närheten, kan bli utfallet…”

”Visst dör det folk i andra extremsporter såsom fallskärmshoppning men det finns en stor skillnad… chansen att någon ”oskyldig” skadas är minimal. Dvs det drabbar utövaren och inte någon oskyldig strandflanör.”

precis att kajtare dör är såklart en sak, om oskyldiga skadas en helt annan.
    på tippen och i Falsterbo GK är det ju lugnt men vetefan om habo är en så bra ide egentligen på sommaren. badarna finns nästan alltid nedvind eller snett nedvind.
    //staffan

• patrikol

Medlem
    5 september, 2003 vid 12:39

Vad är ett wichard schakel?
    Finns det någon sida som beskriver eller visar en bild?

• cortex

Medlem
    5 september, 2003 vid 13:05

Kolla på min sida för Wichard, har lagt upp bilder på ett sätt att modda Wichard som iaf jag tycker funkar bra:

http://www.kajtech.nu/wichard_accessories.html

/Kaj

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications