Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 430 mast till 4.2a?
- 
		430 mast till 4.2a?Publicerad av niklas_s på 31 augusti, 2003 vid 07:55Nu när de blir waveclassic tänkte ja se om ja kunde hitta en 4.2a till salu. men ja har bara en 4.30 mast och är inte sugen på att köpa en till mast. hade tänkt mig ett segel från 00 eller 01. har dessa segel så mycke variotopp så att de funkar me 4.30? märkte nämligen att min nyinköpta 5.0a hade vädigt lite variotopp. inga problem me 4.30 men en 4.60 ha ju inte funkat på den. ola-h svarade 22 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
- 
			9 Svar
- 
jag e i nästan samma sits, vill ha tag på ett 4.2-4.4 från 02 el 03 under wave classic men har inte heller en 400-mast, funkar de inte på 430 äre lana bara å köpa ett segel ändå å köpa mast senare…vindsurfing är i sanning en dyr prylsamlarsport (iaf för studenter som jag), det behövs många, dyra grejer för att man ska bli nöjd å sen äre utsatta för mkt slitage vilket leder till att man måste köpa ännu fler grejer, för mig är det dessutom så att förrådet hela tiden ökar då jag alltid lyckas köpa en massa grejer men sälja av desto mindre, men skit i det – det är det värt!! 
 /F
- 
Har kört en 4.1 på 430 utan problem, funderar bara på om det blir ngn skillnad prestandamässigt när det blir en del mast kvar i toppen. Har de ngn betydelse med börkurva osv? 
- 
Det där med väldigt liten variotopp är ju enkelt att lösa: det är bara att skarva på en ny rem på den befintliga remmen! (Det går t o m att knopa dit den om den inte har nåt spänne som passar). Betr att köra med ”för lång” mast: Jag kör min 5.0 (Gaastra 1X) med en 4.90-mast, som är ca 50 cm ”för lång” för seglet. Går hur bra som helst (om det är optimalt vet jag inte – men kör man 5.0 eller mindre så är det så mycket vind att det där med optimal prestanda inte spelar någon roll). 
 /Lars
- 
Jag verkar ha  samma problem. samma problem.Tidigare brukade jag alltid köra 430 mast även på småseglena men sedan jag köpte en serie onshore 02 så köpte jag till en 4m mast då seglena verkade bli kortare och kortare. När jag nu bröt min 4m mast provade jag 430 och det såg inte alls bra ut, inte en när jag slängde på det på en gammal endels 420 mast såg det bra ut. Det var först när jag sågat av denna till 410 som seglet såg ut som det skulle och det funkade skitbra. Testade inte att segla med de längre längderna men maskurvan såg inte bra ut och seglet släppte inte alls på samma sätt i toppen. 
 Jag känner mig tvungen att köpa en ny 4 meters mast nu.Finns det inga mastförlängare i karbon som fungerar som en ny del istället för ytterligare 20 cm förlängning(förmjukning)??? det verkar inte som om det finns någon bra lösning på detta problemet? 
- 
Utan att gå in på detaljer så här på bakfyllan så kan jag säga att skillnaden i prestande mellan en 4m och 430 på en typisk 4,2:a är mycket stor. Man kan nog säga att ett fem år gammalt 4.2-segel med rätt (4m) mast är bättre än ett sprillans 4.2 på en 430. 
- 
Har en polare som kör 460 på sin 5 år gamla 4,2 med lång luff och han är dessutom riktigt duktig med loopar som fanken. Kanske han gärna skulle uppgradera men det mesta hänger nog på kunskap. 
- 
Tjena ! 
 Jag fick rådet av Micah hos North att kapa min 4,30 mast med 10-15 cm för att göra den optimal till mitt style 5,4 med Luff 4,44 och mitt DrX 4,7 med luff 4,23. Ja har ännu inte vågat. Det går ju liksom inta att ångra sig om det inte skulle funka så bra.
 Är det inte risk att man ändrar någon annan egenskap om jag nu skulle våga kapa masten tex 15 cm. (från botten naturligtvis).
 Masten Skulle bli 4,15 (North xcellerator 60)
 Luff: 4,23 (DrX 4,7) Skulle bli 8cm förlängning
 Luff: 4,44 (Style 5,4) Skulle bli 29cm förlängningSvarre 
- 
Anledningen att kapa masten i ditt fall är väl att få inte 4.7:an på den. För det seglet kommer det b li bättre. Masten uppför sig nämligen mjukare eftersom seglet hamnar på en mjukare del av masten (den övre). Däremot är den masten fortfarande styvare än en 4m mast (som seglet antagligen är sytt för), så det blir nog inte helt optimalt. Om du t.ex. är tung eller gillar extra drag så kan det bli riktigt schysst. På 5.4:an kommer det nog inte bli någon stor skillnad. Masten är ju, som sagt, fortfarande lika styv som innan kapningen. En sak som ändrar sig handlar om förstärkningar. Dels kapar du bort förstärkning i botten. Om Micah säger att det är OK så kanske det inte gör nå’t. Desutom kommer ju bomförstärkningen på ett annat ställa. Kolla alltså innan att bommen även efter kapningen kommer sitta inom bommarkeringen på masten (te.x att den inte med 4.7:an hamnar över markeringen). 
Logga in för att svara.