Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 45cm förlängare på 430 mast?

• 45cm förlängare på 430 mast?

Publicerad av anonym-anvandare på 14 maj, 2003 vid 09:40

Har en fundering.
    Jag har endast en 430 mast, och p.ga ekonomin vill jag inte köpa en ny(460) mast. Jag har dock köpt ett beg. segel(’02) nu som har 475 luff.
    Kan jag överhuvudtaget köra 430 + 45cm fölängare(=475cm) ?
    Kommer grejorna att hålla?
    Vilka blir nackdelarna?

Tacksam för hjälp!

tabi svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ola-h

Medlem
    14 maj, 2003 vid 10:02

Det håller om du har en bra förlängare. Jag körde senast igår 42cm förlängning med mycket bra resultat.

En viktig detalj: när du förlänger så mycket, kolla att bommen fortfarande hamnar inom det för ändamålet förstärkta området. Gör det inte det skulle jag inte rekomendera den förlängningen.

• zehlertz

Medlem
    14 maj, 2003 vid 10:56

ska man vara riktigt petig förutsatt att grejerna håller så kanske inte seglet jobbar helt optimalt med twist osv…*inte för att jag ahde märkt ngn skillnad*

se om du hittar någon beggad billig mast då?

• ola-h

Medlem
    14 maj, 2003 vid 11:40

Det stämmer, det kan bli smärre problem med seglets prestanda. Hur allvarliga dessa blir beror på en massa saker. Ja, som väger 68 kilo och kör vågprylar, har dock i inget av de tre fall jag kört 40-45cm förlängning haft minsta problem. Då har det dock varit segel på mellan 5.5 och 6.0, varit rätt sorts mast, men ”för kort” och det har alltsi varit mitt största segel jag riggat så här. Att det är det största seglet har gjort att jag inte tillbringat allt för mycket tid körandes toköverriggat. Kortare master är i princip alltid mjukare och det kan ge ett segel som ”kollapsar” lite när det belastas hårt.

Som en liten anmärkning kan jag säga att jag haft MYCKET större problem när jag provat master med lite ovanliga böjkurvor (men rätt längd) än då jag kört rätt mast i fel längd.

• ola_p

Medlem
    14 maj, 2003 vid 18:35

Kan tillägga att kort mast kanske inte är så dumt om man är lätt. har alltid kört min 6.8 på rekomenderad 460 mast. men så gick den av… Ajdå… Men testade med förlängning… Å vipps var seglet mkt BÄTTRE än förut.. Dock innebar det också en uppgraderin i kolhalt från 55% till 100%… Jag skulle nog säga TESTA!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 maj, 2003 vid 18:51

Jag köpte ett expression 6,2 4,30mast och ett Raf Jet 7,4.4,60mast
    Jag fick köpa två förlängare NP 46.
    Så det är inga problem.
    Våra segel skall ha den kurvan och 21 i styvhet.
    Om ditt segel är gjort för en 4,60 mast 25 i styvhet
    så blir det inte helt optimalt. Märks nog mest vid överriggning. Men som sagt var det är dyrt att vara optimal.
    Kenneth

• tabi

Medlem
    15 maj, 2003 vid 18:52

har oxå liknande grej på gång fast då snackar vi 54 förlängare vilket inte ens finns va jag vet så det kan bli lite jobbigt!!! =(

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications