- 
		5 linor är fler än….Jag funderar på att byta till 5-linors så jag skulle vilja ha lite feedback på följande tankar. Framförallt så skulle jag gärna höra vad dom som har kört med Naishs Shift eller Norths 5th Element har att säga om dom systemen. Som jag ser det så är den enda anledningen till att fästa centerlinorna ända nere vid bommen på en 4-linorsrigg att minska den innåtriktade kraft mellan vingspetsarna som uppstår av att linorna inte är helt paralella. (mycket pedagogoskt illustrerat med lila pilar i min figur.) Ju högre upp linorna delar sig ju större vinkel mellan linorna och ju större innåtriktad kraft som böjer draken. (Någon annan orsak?) Med en femte lina i LE så förhindras utbuktningen av draken genom att mittsektionen av draken inte kan röra sig fritt uppåt. Därför kan frontlinorna förgrenas närmare draken mot att man istället får tryck i den 5:e linan. (för att bevara profilen) Fördelen är mindre lina att trassla och tvinna. Istället för att ha frontlins-Y:et och 5:e linan helt skiljda från varandra så tänkte jag fästa alla tre frontlinor (hö-mitt-vä) i samma förgreningspunkt. ”5:e linan” som man kan dra i fästes sedan en bit upp på mittfrontlinan. Fördelarna som jag ser det är att ”5:e linan” belastas endast vid vattenstart eller då säkerhets-leashen drar i den. All belastning är överförd på centerlinan och ”5:e linan” är helt slak under flygning. Även om man skulle skippa den extra linan som går ner till bommen (blå lina i bilden) så behåller man följande fördelar med 5:e lina: Minskat rörelseutrymme för LE ger stabilare profil => mindre ”jellyfishing” => minskad ”drag” => bättre depower. Dessutom inga tvinnade centerlinor. hmmm.. verkar lite för enkelt.. varför riggar inte alla så istället? Var har jag tänkt fel? Sen är ju frågan exakt var man skall ha förgreningspunkten? Hur mycket tryck blir det på mittlinan? Jag antar att draken är formad enl den naturliga form den vill anta från vinden så kraften i mittlinan kompenserar ju bara för eventuella avvikelser från denna… men har den exakt rätt form när den ligger på marken? dvs skall alla tre frontlinorna vara helt spända om man drar i förgreningspunkten och draken ligger på marken? Håller pumpleashinfästningen eller måste man fästa nån annan stans? Framförallt så känns det bra att kunna provosera fram en stall med den 5:e linan. Jag har slitit sönder två linor, en bom och en drake pga av att draken har fått vind efter okontrollerad stall. Med en 5:e lina kan jag bibehålla stallen tills draken ligger i vattnet. Så ni som har testat shift, 5th element osv…. vad tycker ni? /Magnus 
Logga in för att svara.

någon som har några tipps?
  någon som har några tipps?