Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 5 linor är fler än….

• 5 linor är fler än….

Publicerad av magwe på 28 oktober, 2004 vid 11:18

Jag funderar på att byta till 5-linors så jag skulle vilja ha lite feedback på följande tankar. Framförallt så skulle jag gärna höra vad dom som har kört med Naishs Shift eller Norths 5th Element har att säga om dom systemen.

Som jag ser det så är den enda anledningen till att fästa centerlinorna ända nere vid bommen på en 4-linorsrigg att minska den innåtriktade kraft mellan vingspetsarna som uppstår av att linorna inte är helt paralella. (mycket pedagogoskt illustrerat med lila pilar i min figur.) Ju högre upp linorna delar sig ju större vinkel mellan linorna och ju större innåtriktad kraft som böjer draken. (Någon annan orsak?)

Med en femte lina i LE så förhindras utbuktningen av draken genom att mittsektionen av draken inte kan röra sig fritt uppåt. Därför kan frontlinorna förgrenas närmare draken mot att man istället får tryck i den 5:e linan. (för att bevara profilen) Fördelen är mindre lina att trassla och tvinna.

Istället för att ha frontlins-Y:et och 5:e linan helt skiljda från varandra så tänkte jag fästa alla tre frontlinor (hö-mitt-vä) i samma förgreningspunkt. ”5:e linan” som man kan dra i fästes sedan en bit upp på mittfrontlinan.

Fördelarna som jag ser det är att ”5:e linan” belastas endast vid vattenstart eller då säkerhets-leashen drar i den. All belastning är överförd på centerlinan och ”5:e linan” är helt slak under flygning.

Även om man skulle skippa den extra linan som går ner till bommen (blå lina i bilden) så behåller man följande fördelar med 5:e lina: Minskat rörelseutrymme för LE ger stabilare profil => mindre ”jellyfishing” => minskad ”drag” => bättre depower. Dessutom inga tvinnade centerlinor.

hmmm.. verkar lite för enkelt.. varför riggar inte alla så istället? Var har jag tänkt fel?

Sen är ju frågan exakt var man skall ha förgreningspunkten? Hur mycket tryck blir det på mittlinan? Jag antar att draken är formad enl den naturliga form den vill anta från vinden så kraften i mittlinan kompenserar ju bara för eventuella avvikelser från denna… men har den exakt rätt form när den ligger på marken? dvs skall alla tre frontlinorna vara helt spända om man drar i förgreningspunkten och draken ligger på marken? Håller pumpleashinfästningen eller måste man fästa nån annan stans?

Framförallt så känns det bra att kunna provosera fram en stall med den 5:e linan. Jag har slitit sönder två linor, en bom och en drake pga av att draken har fått vind efter okontrollerad stall. Med en 5:e lina kan jag bibehålla stallen tills draken ligger i vattnet. Så ni som har testat shift, 5th element osv…. vad tycker ni?

/Magnus

joje svarade 21 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • martent

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 12:39

för mycket text ingen som orkar läsa!! laugh.gif

• nic

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 12:40

Svar till:

Som jag ser det så är den enda anledningen till att fästa centerlinorna ända nere vid bommen på en 4-linorsrigg att minska den innåtriktade kraft mellan vingspetsarna som uppstår av att linorna inte är helt parallella.

[/ QUOTE ]

Stämmer. Den inåtriktade kraften märks mindre på mindre kitar men gör sig påmind på större kitar. (Då blir det traktorpull och sämre depower. Har inte hunnit prova om en exakt spänd 5e lina kompenserar detta perfekt eller om jag måste öka övre delen på Y-et.)
    Jag har provat med 13 meters längd på övre delen av Y. 5e linan låter du löpa fast med en stopper innan/i Y-korsningen så att den kan vara spänd mellan Y-korsning och kite.

Svar till:

hmmm.. verkar lite för enkelt.. varför riggar inte alla så istället? Var har jag tänkt fel?

[/ QUOTE ]

Hm, vet inte om jag förstod din variant rätt men generellt tror jag nog alla kommer att rigga så nästa säsong just för att det är så enkelt och ger så många fördelar.

Att själv starta sin kite på land blir en barnlek. Bara att långsamt mata ut 5e linan smile.gif

Det enda meckiga egentligen är att ställa in exakt längd på 5e linan första gången/kitestorlek.

nic

• patrikol

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 14:34

Jag orkade! smile.gif wink.gif

• magwe

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 16:27

det är lungt.. du slipper wink.gif

• magwe

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 16:32

Svar till:

5e linan låter du löpa fast med en stopper innan/i Y-korsningen så att den kan vara spänd mellan Y-korsning och kite.

[/ QUOTE ]

Naturligtvis är det så det funkar på shift etc! Det ger ju samma resultat som min variant.

hmm jag får försöka trimma linlängderna genom att klona någons shift/5th elementbom..

• patrikol

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 16:37

Du kan få kolla min så fort jag fått den. smile.gif

• magwe

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 16:46

låter bra laugh.gif då gäller det bara att fixa lämpliga linor… 360kg spectralina är inte så svår att få tag på men då är den mantlad och 3mm i diam. frown.gif någon som har några tipps?

• joje

Medlem
    28 oktober, 2004 vid 20:35

Hej

Har nu provat North 5th element en del och är nöjd med hur det funkar. Flygmässigt är det kanske svårt att känna någon skilnad men vattenstarten går verkligen lätt och det är bra att ha den extra depowermöjligheten genom att dra i 5:an tex vid en vindby på land. Tror inte att det är speciellt mycket drag i 5:an, kanske en del på större kites när man hoppar. En liten nackdel är att om kiten tummlar runt i vattnet så kan kiten skadas av 5:e linan. Med rätt teknik man man dock undvika just detta med att ha rätt drag i 5:e linan.

/Johan

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 5 linor är fler än….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.