Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5,5 eller 5,9?

• 5,5 eller 5,9?

Publicerad av anonym-anvandare på 29 maj, 2004 vid 10:23

Har ett 6,7 segel nu. Tänkte skaffa ett mindre. Väljer mellan ett lite nyare 5,9 eller ett lite äldre 5,5 (98) antagligen väldigt billigt. Blir det för långt mellan 6.7 och 5,5. Kommer jag få köra överriggad med 6,7 om jag köper 5,5an ist för att kunna vara perfekt riggad med ett 5,9?

mattap svarade 21 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2004 vid 11:19

Det beror lite på vad det är för sorts segel du tänker köpa. Är det freeride/vågsegel du är ute efter skulle jag nog köpa 5.5.

Är det racesegel så har åtminstone äldre varianter dåligt bottendrag, och då skulle jag välja 5.9. Nu har jag i och för sig inte seglat racesegel nyare än -94, så man får kanske ta det uttalandet med en nypa salt.

6.7 till 5.5 är ett ganska stort men okej hopp. 5.9 är i och för sig det bästa valet i förhållande till det större seglet, men då kommer du kanske behöva en 5.0 också. Med en 5.5 får du ju onekligen ett större vindregister. Jag håller nog på 5.5:an.

Virrigt? Jepp!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 maj, 2004 vid 11:33

5,5an är ett vågsegel, 5,9an var nog freestyle/freeride.
    Men jag ska bara ha det till friåkning

• tomasn

Medlem
    30 maj, 2004 vid 11:59

Vad tror ni då?

• mattap

Medlem
    1 juni, 2004 vid 07:14

jag har ett 6,8 och ett 5,9 det är helt perfekt! Ofta passar 5,9 seglet mig helt perfekt i Gbg trakten. Jag hade köpt 5,9 eftersom jag känt mig underriggad med ett 5,5 ganska ofta, och steget upp till 6,7 kanske är lite väl stort från 5,5

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications