Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5,5 och 8,0 på 4.60 mast?

• 5,5 och 8,0 på 4.60 mast?

Publicerad av anonym-anvandare på 24 juni, 2003 vid 12:17

Hallåj!

Fins det nå bra lätthanterliga freeride segel i storleken 5,5 och 8.0 för en inte alltför rutinerad surfare som kan riggas på 4,60 mast? Har redan ett Simmer fly 6,8 men behöver utöka segellinjen och detta helst utan att behöva släpa på fler master!

/Mats

oskie svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • zehlertz

Medlem
    24 juni, 2003 vid 12:29

om man bortser totalt på riggens prestanda med olika master o bara tittar på cm så hade det varit enklare om du haft en 490 som enda mast o haft mindre segel med rejäl variotopp.

Men så är ju inte fallet nu; ett 8,0 har en luff på omkring 5,0m och ett 5,5 beroende på modell ca 4,60.

Det bästa är att köpa en 490mast om du vill köra mest på större segel, så att du får en ordentlig rigg.

Att förlänga större segel uppmot 40cm är ingen höjdare, väldigt lätt att förstöra masten.

eller finns det nån som har nåt bättre förlag? confused.gif

• endy

Medlem
    24 juni, 2003 vid 12:50

Det här med master är ganska intressant tycker jag, jag har själv varit något av en snålis, men har nu köpt på mig både
    fler och dyrare(bättre) master, om man vinsurfar och är minimalist så ska man vågsegla på räcker det med en mast 2-3 segel och en bräda osv.
    I de större storlekarna du pratar om är det viktigt(som det för övrigt alltid är) med ”rätt” mast till seglet, skillnaden är större än va de flesta tror.

Ska du ändå komplettera din linje med fler segel senare så behövs det ändå mindre/längre mast(er)

Du kan nog hitta en 7,5-8,0 som funkar på 460 med nedåt blir det värre, masten kommer vara för styv och seglet kommer inte att fungera optimalt.

Men om man vill envisas så ”går” det säkert, du kan t.ex köpa ett äldre segel men mer luff, av en slump har min far ett Gaastra Heatwave 5,5 till salu med rek mast 460.

Järnet!

• zehlertz

Medlem
    24 juni, 2003 vid 13:06

apropå äldre segel,

har ett 4,5 NP *tror jag*, seglet kan vara från -96 nånstans o rek. mast är NP’s vågmast 460 =)

snacka om att utvecklingen går framåt.

• anders_hoffman

Medlem
    24 juni, 2003 vid 13:36

Ahaa, ja nog fan går utvecklingen framåt. På min 5,4 måste jag förlänga min 470 mast med 4-5 cm…Det seglet är väl från typ -92…

helt sjukt egentligen!

/Anders

• oskie

Medlem
    25 juni, 2003 vid 19:53

Simmer Zero-5 8.0 ’02 och ’03 (kanske tidigare) är nog det enda 8.0-segel jag vet som kan (och ska) riggas på 460-mast… Det är dessutom ett ganska billigt segel.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications