• pepa

Medlem
    22 juli, 2004 vid 21:12

Skit, 2 ella 4 ska det va.

• mrmille

Medlem
    22 juli, 2004 vid 21:27

Spela roll om det är hundra linor. Bara skiten funkar.

Det är fint med en femte lina, framför allt för oss som inte har så fina förhållanden. Det är lätt att kiten krashar eller lever apa…

Gjorde ju lite film på hur en ARX med en femte lina funkar

mpeg1 (14,5mb)
    mpeg2 (19mb)

• hengo

Medlem
    22 juli, 2004 vid 22:37

känns jäääääääävligt 90-tal med 5e lina faktiskt, nu har man ju kommit på hur man vattenstartar, eller?

• pepa

Medlem
    23 juli, 2004 vid 04:49

Svar till:

[/ QUOTE ]

Precis, det är därför det är skit med en femte lina.

• samhansson

Medlem
    23 juli, 2004 vid 05:22

på snö e det bra

• lafleur

Medlem
    23 juli, 2004 vid 06:53

OCH om man kör på en del ställen där man inte bottnar så är det lättare med en 5-lina.. Tror jag, eller? Räcker det med att man simmar bort från draken och drar i linan?

• mrmille

Medlem
    23 juli, 2004 vid 08:45

Svar till:

OCH om man kör på en del ställen där man inte bottnar så är det lättare med en 5-lina.. Tror jag, eller? Räcker det med att man simmar bort från draken och drar i linan?

[/ QUOTE ]

jo, men det kräver att det finns lite vind

• rambo_johnson

Medlem
    23 juli, 2004 vid 09:05

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Precis, det är därför det är skit med en femte lina.

[/ QUOTE ]

Möööööög

• pepa

Medlem
    23 juli, 2004 vid 09:18

Fler linor ger mer motstånd vilket ger en långsammare drake. Men det är inte det värsta med Naish nya system. När mittenlinorna delar sig så långt upp från bomen så blir draken inte lika reaktionssnabb och dessutom blir den inte lika stabil i lättare vindar. Cabrinha hade delningspunkten cirka 2 meter upp i år så det klarade sig ganska bra, även om en del pros gjorde om det. Till nästa år går Cabrinha till en annan variant av recon som funkar likadant men där det inte krävs en delningspunkt så högt upp, just pga a ovan nämnda problem.

Jag förstår inte, jag har alltid trott på Don Montague och Naish sen jag köpte min grymma gamla AR5:a men efter den lysande X2:an har det varit lite sådär tycker jag. Tycker JAG. Inte alla.

• lafleur

Medlem
    23 juli, 2004 vid 16:33

http://macmadigan.no-ip.com/kitesystems/photogallery/photo00006814/real.htm

Här fäster de en lina i mitten på LE. Räcker det med en lina då? Eller är det Y-systemet som gäller?

• Borttagen användare

Borttagen användare
    23 juli, 2004 vid 17:43

Svar till:

känns jäääääääävligt 90-tal med 5e lina faktiskt, nu har man ju kommit på hur man vattenstartar, eller?

[/ QUOTE ]

Ge oss en liten trevlig infofilm om det då så att man inte går går och fäster 8 linor i ren desperation 🙂

• pepa

Medlem
    23 juli, 2004 vid 19:53

Svar till:

Ge oss en liten trevlig infofilm om det då så att man inte går går och fäster 8 linor i ren desperation 🙂

[/ QUOTE ]

Det är sketalätta. När kiten ligger rakt downwind med tuben i vattnet så släpper du bomen (se till att chicken loopen inte kan ramla ur selkroken…) och simma rejält med fett in i kiten tills den ramlar över på rygg. Detta brukar ta ca fem sekunder beroende på vindstyrka. Simmar du för kort går den ner med tuben i vattnet igen och simmar du för mycket rullar den bakåt. Lagom är bäst. När den väl ligger på rygg så se till att du har höger hand på höger sida bom och vänster på vänster (den snurrar ett halvt varv när du släpper den). Sedan måste du få vinden att fånga någon av vingtipparna på kiten så att den börjar gå ut mot ena kanten av vindfönstret. Detta gör du genom att dra i någon av styrlinorna. När den sedan har gått ut i ena kanten så startar du kiten precis som du gör det på land. Funkar alltid och är det absolut bästa sättet att relauncha en kite, inklusive Recon, CLS, 5:e lina eller whatever. Tar oftast inte mer än 30 sekunder heller när man kan det.

• lafleur

Medlem
    23 juli, 2004 vid 20:25

Har inga problem att vattenstarta en kite.. Men när jag körde min 19m2 så var det svårt att kunna simma med draken. Det var så jäkla tryck i skiten så jag han knappt simma med draken. Där skulle en femte lina vara perfekt..

• Borttagen användare

Borttagen användare
    23 juli, 2004 vid 22:35

Gottepåse du tackar för tipset. Trevligt med ett sånt här forum när man lär sig sporten den hårda/korkade/något billigare vägen utan kurser och sånt som ändå bara predikar Recon och 2004 kitegrejer. Sannolikheten att man ligger på ett reconsystem som färsking är ju inte direkt överhängande.

Någon annan som kan hjälpa till med en fin teknik vad det gäller att gippa med en directional bräda det är vad jag skulle behöva.

• pepa

Medlem
    23 juli, 2004 vid 22:54

Fast där håller jag inte med dig riktigt. Kurser är nog det bästa som finns inom kite. Roligt, lärorikt och bra för ekonomin. Japp, det sa jag faktiskt. Tänk dig själv att du köper en kite och ska ut och testa, kanske på land de första gångerna. Du KOMMER att krascha kiten, och det kan bli dyrt. En kurs förhindrar även många felköp, eftersom de flesta i detta land är mer eller mindre ärliga och säger va som är bra för dig och inte, sen att instruktörerna pushar sitt eget märke lite är väl bara naturligt. Allt detta samt en brantare inlärningskurva med massor av bra tips och en jävligt rolig dag med ANDRA kiteare är lätt värt högst 1500 spänn i sammanhanget. Tycker jag (för er som inte förstår att jag pratar för mig själv och inte för hela världen).

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.