Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 5:e lina och/eller ”5th element”…
-
5:e lina och/eller ”5th element”…
Publicerad av walle på 12 maj, 2004 vid 19:42Det går ju inte att undvika att det diskuteras MYCKET om extralinor på http://www.kiteforum.com nu!
Vissa säger att om man kopplar det som ”5th element” så håller kiten formen bättre, speciellt stora kites, och ÖKAR kitens prestanda!
Andra tycker motsatsen…
Jag har kört endel med en vanlig 5:e lina, och visst är det bra på vintern och om man e ensam på djupt vatten, men det MINSKAR helt klart prestandan på kiten…
Är det någon som testat det ”nya” sättet och har ett utlåtande?
anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
…linor finns ju att köpa NU

sen är det bara två rostfria ringar eller en ring och en ”stoppboll” -
Här kommer en bild på hur….
det är ju den övre delen som är viktigt sen beror det ju på hur din bom ser ut…
-
Håller inte med dig att en 5:e lina i bakkant minskar kitens prestandan dramatiskt. Om den är rätt monterad och inte för mycket sträckt så märker inte vi någon märkbar skillnad på våra modifierade kites. Vi har sålt massor med 5:e linor moddade kites och kört med det i 3-4 år.
Har dock inte testat det ”nya sättet” men det kan kul att prova./Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
Det är ju på min ”Bronco” jag använder 5:e…
…det är ingen dramatisk ändring men det märks, tycker jag.Men med det ”nya” sättet kan man ju enkelt vattenstarta och man har ingen extra lina!
Jag kommer att göra ett test men det vore kul om nån annan redan testat…
-
som jag sa i förra inlägget angående detta så rockar det röv. Att ha femte linan i framkanten på draken ger på drakar 15kvm och större en rejäl boost i poppet. Vanligen vill så stora drakar och större säcka ihop lite precis när man kantar som mest och just skall till o lämna ytan – icke så med femte linan i framkant. Dessutom blir de stabilare helt klart, inget jellyfishande alls. Så prova. Att man sedan kan vattenstarta draken på typ 3 sekunder är ju inte fel heller, dessutom ligger den så snällt som ett U på ytan och bara väntar på dig när du dratt i safetyn. Med nya kopplingen så får du oxå bara 13 meter mer lina jämfört med förut. Prova – ni kommer att älska det. TWSB.
-
Jobbigt att läsa detta, så jag avslutar länken här.
RECON kommer lösa er ifrån alla extra linor och annan onödig rövkräm. Tack o hej
-
i glöm inte all trassel som extra lina kan medföra. Liten problem iofs men ändå värt att tänka på
-
det är ju därför ”5th element” är intressant, fortfarande bara 4 linor!!!
-
femte linan på nya sättet är ju så mycket bättre än recon, vattenstarten när du släppt bommen går ju mycket snabbare och säkrare än med recon. inget flyga efter draken downwind i full mag planing. visst, det är alltid ett liten riskmoment att ha en lina som man drar i men det är mycket lite kraft i den linan jämfört med de andra. fast det bästa tycker jag är att stora drakar håller formen mycket bättre och inte säckar ihop.
-
Du borde öppna kite-verkstad Walle jag kom precis på att ja vill ha en femtelina på min sling-slampa som jag ofta kör när det är lite vind->bökigt att relauncha men jag orkar inte sätta mig och mecka med det.
/tummen mitt i arslet
-
…jag fixar ALLT!
Vad säger du om att beställa lite extralinor?
funderar på att köpa en hel rulle ”Q-powerlines” eller vad dom heter är du sugen? -
Verkar ju grejt. Har du hunnit få ihop nån fungerande uppsättning ? Vore otroligt spännande att få se ”live”.Skulle kunna va ultimata lösningen för Uddens 1-14m/s-kiting, sätter man en hög-AR-drake där o vinden droppar kan de ju bli simning modell längre.
-
Vad jag förstår så övergår höger & vänster framkantslina till en lina,detta borde väl resultera i att denna linan som i normala fall är 2linor utsätts för nästan dubbelt så hög belastning som det är tänkt då kraften som den 5e linan tar upp är näst intill obefintlig
då den för det mesta inte är spänd, hur har man löst detta? har man änvant grövre dimension eller är det redan så väl tilltaget att man utan vidare kan dubbla belastningen på en lina?**** Bronco rider ****
– The Vänern keatöörs –
Logga in för att svara.