Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 5:e lina och/eller ”5th element”…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 maj, 2004 vid 18:42

Förövrigt tycker jag det verkar som en smart lösning!! jag har själv kört med Dakons bakkants-metod i vintras, funkar finfint när det
    är snö & stora ytor & sålänge det inte blåser för mycket, så nu har jag kompletterat min bronco12a med en infästning i framkantanten vilket jag tycker funkat kanon & är att föredra om det blåser lite mer, ex om man vill döda kraften så är det bara dra in några meter lina så dalar kiten ner så fiint & man slipper den där vidriga proppeller-efekten som man får när man använder releasen dessutom underlättas omstarterna & man kann relauncha kiten genom att styra ut kiten i vindfönstret med hlälp av 5e linan istället för att backa upp den i powerzon & få tokdrag.

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

• anonym-anvandare

Medlem
    16 maj, 2004 vid 18:57

har provat massor nu och är lite besviken, verkar helt klart som att kiten svänger sämre eftersom Vet flyttar sig åt ena eller andra hållet när man ger utslag med bommen, ni kommer se vad jag menare när ni satt på det. Att som north säger att det svänger bättre är inte sant. Dock otroligt lätt att vattenstarta men det är alltid en liten risk med att ha en lina runt sig i vattnet. En annan effekt att tänka på, på stora drakar, vilka är rätt så baktunga, så kan det få den effekten att draken ”flyger” som ett U ca 20 meter upp i luften när man släppt bommen. På mindre drake 17 kvm var detta inget problem. Där föll den snällt ner på ytan men inte på 20plus. Rätt festligt att ha som safety system i och för sig, en drake som inte faller till ytan! Men det är lite bökigt att dra till sig bommen och sätta fast igen när draken svävar däruppe. Att ha linorna kvar på draken när man packar ner funkar inte grejt med femte systemet, jag får trassel nästan jämt. Halvnöjd. Dock blir de stora drakarna poppiga och stabila.

• kitesweden

Medlem
    16 maj, 2004 vid 22:23

Kul att få lite synpunkter !
    En annan aspekt som poppade upp är att en lina får ta allt drag, istället för som normalt två.. Om man har en sliten lina så bör man nog byta oftare..
    Vi har tänkt testa systemet också, återkommer med synpunkter.
    /Mvh Lars

• walle

Medlem
    17 maj, 2004 vid 04:10

annars ska det väl inte vara några problem att en lina tar kraften eller?

hur mycket tål ex ”Q-lines”?

• anonym-anvandare

Medlem
    17 maj, 2004 vid 10:29

Den tål väl typ 270kg men frågan är hur stor belastningen
    kan bli, ex om en 100kg-snubbe får tokdrag kommer belastningen under ett kraftigt ryck vida överstiga hans egen vikt frågan är bara hur mycket det kan bli.

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

• anonym-anvandare

Medlem
    19 maj, 2004 vid 16:23

Tja prövade q-powerlines på jobbet hängde upp en 270kg
    vikt i linan och den brast. Jag behövde 2st linor för att vikten skulle lyfta från golvet. Jag andvände mig av 3dm lina.
    /LER

• anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2004 vid 08:21

…men visst var det så att linan brast vid knuten du gjort?
    Gör man en knut på en lina så belstar man fibrerna i linan ojämt, och brottstyrkan minskas med upp till 50% har jag för mig.
    Larks-head-knuten (dvs den man använder när man knyter fast sina linor i draken) har inte samma försvagande effekt som många andra knutar. Med sydda öglor och bara larks-head-knutar bibehåller man med andra ord linans ursprungliga brottstyrka. Vilken underlig slump att det är just så alla kite-tillverkar gör… wink.gif
    Man kan visst tappa mer än 50% också, såg jag: http://www.geospectra.net/kite/knots/knots.htm

/Rasmus

• kitesweden

Medlem
    20 maj, 2004 vid 10:10

Q-Powerlinorna ska inte behöva sleavs, utan man ska kunna göra en knut på linan utan nämvärd försvagning. Detta beror på att Q-powerlinan har ett ”inbyggt” skydshölje.

/Mvh Lars

• anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2004 vid 17:28

Jag väntar på att nån tappar en drake med 5e lina o den snurrar ett varv (me LE som snurr-axel typ) på vägen ned eller i vattnet. Sen e det bara att vänta på att linan skär av draken på mitten ooo.gif

Nån som sett tendenser med det…

Kan inte det hända så verkar det ju som en bra grej.

N

• kitesweden

Medlem
    20 maj, 2004 vid 19:12

Har jag aldrig varit med om, 5:e linan fästes i en Y-lina som är fäst i själva kiten, så i så fall måste kiten skäras av på 2 ställen smile.gif
    Men är Y:et rätt utformat så ska det aldrig vara något problem.
    /Mvh Lars

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2004 vid 22:02

Linan brast mitt på och inte vid knuten! jag andvände mig av ”firningsåtta” för infästning

/LER

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications