• Borttagen användare

Borttagen användare
    23 juli, 2004 vid 23:04

Yes visst det kanske skulle kunna va bra precis i början men har man redan flugit kite på land i 1 år så har man lärt sig att undvika marken. Det + att det kostade mig en flygtur in i tädtopparnas magiska värld. Så det har man lärt sig undvika också. Kurs kanske kunde vara kul men säkerheten i kiteflygning sitter inte i att man går en kurs och sen är odödlig, säkerheten kommer man underfund med när kiten lyfter iväg en lite okontrollerat första gången och man fattar att det är bäst att ta det lite piano om man vill komma hem utan nått brutet. Tycker jag iafall. Men som helt ny så skulle en kurs npg sitta bra tycker bara att det hela verkar vara en enda cirkus för att som sagt pusha ut sitt märke.

Säker kiteflygning = sunt förnuft, ödmjukhet för förhållandena + att alla som kitear håller ett öga på varrandra och hjälper den som hamnar i prob.

Eller jag tyckte det lät rätt smart när jag skrev det 🙂

• hengo

Medlem
    24 juli, 2004 vid 00:20

Svar till:

Har inga problem att vattenstarta en kite.. Men när jag körde min 19m2 så var det svårt att kunna simma med draken. Det var så jäkla tryck i skiten så jag han knappt simma med draken. Där skulle en femte lina vara perfekt..

[/ QUOTE ]
    när du kör din 19 i svaga vindar såklart med 5elina, kommer redan hela kiteprofilen va helt fuckad eftersom det hänger vikter (linor å annat skit) längst bak på kiten. glömmm det förfan! lika bra å vattenstarta på vanligt sätt. HP leash med release och en grableash som depowrar och FYRA LINOR allt man behöver

• hengo

Medlem
    24 juli, 2004 vid 00:24

Svar till:

Svar till:

Har inga problem att vattenstarta en kite.. Men när jag körde min 19m2 så var det svårt att kunna simma med draken. Det var så jäkla tryck i skiten så jag han knappt simma med draken. Där skulle en femte lina vara perfekt..

[/ QUOTE ]
    när du kör din 19 i svaga vindar är den ju extremt känslig monterar du då vikt femte lina längst , kommer redan hela kiteprofilen va helt fuckad eftersom det hänger vikter (linor å annat skit) längst bak på kiten. glömmm det förfan! lika bra å vattenstarta på vanligt sätt. HP leash med release och en grableash som depowrar och FYRA LINOR(eller två) allt man behöver

[/ QUOTE ]

• pepa

Medlem
    24 juli, 2004 vid 06:44

Porque.

• funkyman

Medlem
    24 juli, 2004 vid 07:30

Bra inlägg av dig. Du borde göra fler sådana här seriösa kommentarer…..

• Borttagen användare

Borttagen användare
    24 juli, 2004 vid 13:44

Svar till:

Porque.

[/ QUOTE ]

Bahhh!!!!

• kitesweden

Medlem
    24 juli, 2004 vid 17:33

Om kiten är förbered för 5:e lina, så är den ju liksom designad för att kunna hantera en 5:e lina……

• mrmille

Medlem
    24 juli, 2004 vid 17:44

Svar till:

Om kiten är förbered för 5:e lina, så är den ju liksom designad för att kunna hantera en 5:e lina……

[/ QUOTE ]

Tja, jag värderar åktid framför krångel. Därför kör jag med 5e lina. Sen är det rätt gött att sätta säkerhetsleachen i den femte linan också…

Att profilen skulle fuckas är rent BULL. Ja, detta naturligvis om man nu inte är smart nog att köpa en längre lina.

• pepa

Medlem
    24 juli, 2004 vid 18:15

Profilen fuckas inte av en sån 5:e från bomen, men att ha en hög delningspunkt är inget som JAG tycker är bra. Både SS och Cabrinha har haft problem innan pga detta.

• hengo

Medlem
    24 juli, 2004 vid 18:34

Svar till:

[/ QUOTE ]
    det är iofs inte freeriden men…

på vilket sätt skiljer sig en sådan kiteprofil mot en vanlig?

• hengo

Medlem
    24 juli, 2004 vid 18:41

testa fest eran 5e lina till någon av struttarna brevid den mittersta, utan något Y.så kommer ni upptäcka att kiten drar åt ett håll, är inte det ett bevis på att den tyngden från linan påverkar profilen?

• rambo_johnson

Medlem
    24 juli, 2004 vid 19:15

5te lina e bara till för pensionärer som inte kan simma o som inte vågar köra snabbt

• rambo_johnson

Medlem
    24 juli, 2004 vid 19:24

nu ska ja inte kasta för mö sten i glashus, snackade med Eric om det här han använde en femte lina redan 2002 till sin Takoon 17, fast då knöt han de runt hela LE, höll inte så bra dock han knäckte LE rätt av i ett upphopp. När det gäller prestanda så finns det lite för o nackdelar

fördelar: man kan ha mindre diameter på LE; snabbare kite, lättare vattenstart.

Nackdelar: femte linan ger luftmotstånd, risk att man skadar kiten om man trimmar linan fel.

Han påstod att man helt kalrt kan designa en kite med liten Diamater och ändå få ut bra effekt utan en femte lina dock, särskillt genom att använda betydligt lättare material…

Tunnare linor och kites som ”formar” sig efter vinden ju fortare man kör, vi får la se vad höstens prototyper kan ge…

• pepa

Medlem
    24 juli, 2004 vid 19:35

Va fan var det där Hugge??? Ett inlägg längre än tre ord???

• rambo_johnson

Medlem
    24 juli, 2004 vid 19:37

Ett ord kan säga mer än tusen bilder

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications