• kitesweden

Medlem
    24 juli, 2004 vid 21:37

Mitt råd är att testa en kite som är förbered för 5:e lina och jämför. Gällande luftmotstånd i linor, så notera att ex 4 st Q-powerlinor (ej pro) som är tjockare än ”vanliga” linor, tillför betydligt mer luftmotstånd än en tunn 5:e lina…
    Själv anser jag att dom positiva effekterna av att ha en 5:e lina överväger dom negativa, sedan är det upp till var och en att använda den linan vid resp situation (man har ju faktiskt möjlighet att starta den som vanligt trots att man har en 5:e lina). Detta är min högst personliga åsikt…

• mrmille

Medlem
    24 juli, 2004 vid 22:09

tja, sen finns det ju de snubbar som är smarta nog att inte använda en tross till den femte linan. Det räcker gott med en 120-180 kg lina smile.gif

men visst, trasselrisken blir överhängande större.
    Och, klagar man på det större luftmoståndet så bör man nog se över sin egen aerodynamiska profil innan.

Låt oss säga att tjocka människor bör låta bli 5 linor och de av oss som är slimmade kan köra med upp till 95 linor?

• michel

Medlem
    25 juli, 2004 vid 05:09

Svar till:

Fler linor ger mer motstånd vilket ger en långsammare drake. Men det är inte det värsta med Naish nya system. När mittenlinorna delar sig så långt upp från bomen så blir draken inte lika reaktionssnabb och dessutom blir den inte lika stabil i lättare vindar. Cabrinha hade delningspunkten cirka 2 meter upp i år så det klarade sig ganska bra, även om en del pros gjorde om det. Till nästa år går Cabrinha till en annan variant av recon som funkar likadant men där det inte krävs en delningspunkt så högt upp, just pga a ovan nämnda problem.

Jag förstår inte, jag har alltid trott på Don Montague och Naish sen jag köpte min grymma gamla AR5:a men efter den lysande X2:an har det varit lite sådär tycker jag. Tycker JAG. Inte alla.

[/ QUOTE ]

Väx upp, klipp dig och skaffa ett jobb !

Om jag inte missminner mig visade Pete C. att recon drog upp draken rätt i powerzone ? Funkar ju bra med en trainerkite visst!

Saknar du inte brädan efter du vattenstartat draken ?

nej visst ja, du droppar väl aldrig draken i drickat ..
    (eller har du leash till brädan ?)
    så du bryr dig väl inte om hur man får upp draken ändå ?

Varför är du sååå besviken på naish utvecklingsteam när du
    kör för ett annat märke ? Om du nu vill köra naish ….
    (alla vet att du innerst inne vill !) väx upp och gör inlägg om du har nått att säga, skitsnack kan vi vara utan!

/Michel

cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2004 vid 06:57

Varför svarar ni inte på mail! från kunder? skickade från er hemsida!Mvh bengt N

• backe

Medlem
    25 juli, 2004 vid 08:40

Passa dig Bengt… han e sjörövare.

• pepa

Medlem
    25 juli, 2004 vid 10:06

Gött, nu börjar Steffo bli som vanligt igen.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2004 vid 10:12

Svar till:

Svar till:

Fler linor ger mer motstånd vilket ger en långsammare drake. Men det är inte det värsta med Naish nya system. När mittenlinorna delar sig så långt upp från bomen så blir draken inte lika reaktionssnabb och dessutom blir den inte lika stabil i lättare vindar. Cabrinha hade delningspunkten cirka 2 meter upp i år så det klarade sig ganska bra, även om en del pros gjorde om det. Till nästa år går Cabrinha till en annan variant av recon som funkar likadant men där det inte krävs en delningspunkt så högt upp, just pga a ovan nämnda problem.

Jag förstår inte, jag har alltid trott på Don Montague och Naish sen jag köpte min grymma gamla AR5:a men efter den lysande X2:an har det varit lite sådär tycker jag. Tycker JAG. Inte alla.

[/ QUOTE ]

Väx upp, klipp dig och skaffa ett jobb !

Om jag inte missminner mig visade Pete C. att recon drog upp draken rätt i powerzone ? Funkar ju bra med en trainerkite visst!

Saknar du inte brädan efter du vattenstartat draken ?

nej visst ja, du droppar väl aldrig draken i drickat ..
    (eller har du leash till brädan ?)
    så du bryr dig väl inte om hur man får upp draken ändå ?

Varför är du sååå besviken på naish utvecklingsteam när du
    kör för ett annat märke ? Om du nu vill köra naish ….
    (alla vet att du innerst inne vill !) väx upp och gör inlägg om du har nått att säga, skitsnack kan vi vara utan!

/Michel

cool.gif

[/ QUOTE ]

”lysande X2:an har det varit lite sådär tycker jag. Tycker JAG. Inte alla. ”

Du lille bebis Michel, hur tydligt kan det bli? Man ser bara det man vill se, men med tanke på dina inlägg luktar det lite Ulf ”livetsord” Ekman över dina larvigaförsvaraNaishtillvarjepris inlägg…

• rambo_johnson

Medlem
    25 juli, 2004 vid 10:12

Svar till:

tja, sen finns det ju de snubbar som är smarta nog att inte använda en tross till den femte linan. Det räcker gott med en 120-180 kg lina smile.gif

Och, klagar man på det större luftmoståndet så bör man nog se över sin egen aerodynamiska profil innan.

Låt oss säga att tjocka människor bör låta bli 5 linor och de av oss som är slimmade kan köra med upp till 95 linor?

[/ QUOTE ]

jevla skilland på o köra tunna o tjocka linor… du ser tom skillanden genom att linorna ”hänger” testa ett par mega tjocka och tunga Q-powerlines mot ett par 200kg spectraspeed lines…

• mrmille

Medlem
    25 juli, 2004 vid 10:41

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

jevla skilland på o köra tunna o tjocka linor… du ser tom skillanden genom att linorna ”hänger” testa ett par mega tjocka och tunga Q-powerlines mot ett par 200kg spectraspeed lines…

[/ QUOTE ]

Jo jo, visst gör det säkert nån skillnad. Men å andra sidan så tror jag inte att det spelar så stor roll.
    Det är bara det att jag personligen ofta klantar mig lite eller åker i byiga förhållanden vilket gör att draken trillar i plurret. Då offrar jag gärna lite luftmotstånd med en femte lina så jag får upp draken igen då jag inte bottnar på de ställen jag kan åka.

• michel

Medlem
    25 juli, 2004 vid 14:48

Jaha vad heter du min lille vän då ?

Tack för komplimangen föresten ! grin.gif

/Michel

• nilsson

Medlem
    25 juli, 2004 vid 19:18

Du jag undrar fortfarande varför ni inte besvarar mail från ev. kunder? Är det för jag ej har IKO Nivå 1 eller?Mvh Bengt
    P.s Du undvek att svara här oxå VARFÖR! D.s

• yaqup

Medlem
    25 juli, 2004 vid 19:26

Svar till:

Du jag undrar fortfarande varför ni inte besvarar mail från ev. kunder? Är det för jag ej har IKO Nivå 1 eller?Mvh Bengt
    P.s Du undvek att svara här oxå VARFÖR! D.s

[/ QUOTE ]

mejlade faktiskt också swell för nårra veckor sen – inget svar.
    orkar egentligen inte engagera mig i varför, resultatet blir ju faktiskt bara att man går till ngn annan

• nilsson

Medlem
    25 juli, 2004 vid 19:30

Jag trodde på detta! Men jag håller med dig!
    KITEBOARDING VARBERG AB
    Besöksadress: Bälggatan 2 Varberg
    Telefon: +46 705 195990
    Email: michel@kitesurfa.nu

Tveka inte att kontakta oss, helst med mail om det inte brinner i knutarna!

Vi svarar gärna på frågor om drakar, brädor, kurser etc.

• pepa

Medlem
    25 juli, 2004 vid 19:55

34 vad?

• nilsson

Medlem
    25 juli, 2004 vid 21:32

år kvar av den genomsnittsliga åldern innan man dör ( 75år)

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications