Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › 9.5:a
-
9.5:a
Publicerad av jlaser på 12 december, 2007 vid 18:52Hej!
Undrar om någon kan dela med sig av sina erfarenheter ang. stora segel? Funderar på att utöka min segellinje från en 8.0:a som största till en 9.5:a, hur mycket tjänar man på det? Tänkte även köpa till en större fena. Seglar på en 160 liters freeride.
filipl svarade 17 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Du tjänar lite, men inte tokmycket, faktiskt. En sak är säker iaf… Riggen blir väldigt mycket mer otymplig. Har själv gått ner från 9.0 till 8.4 som störst inför 2008. Skall bli kul o se skillnaden. Iofs skall jag sälja min lättvindsslalom, så jag behöver ju inte lika stora riggar heller.
Till ett så stort segel behöver du en stor fena. 55+cm, upp till en formula-fena kanske tom..
-
Min gissning (eller erfarenhet, jag har/har själv haft samma storlekar) är att du med en större fena och ett större segel kanske kan sänka planingströskeln med 1-1,5 m/s, vilket kan göra rätt mycket under sommardagar. Förmågan att glida igenom vindhål blir också större.
Om du är intresserad så har jag ett Severne C2 från 2006 (freeride-segel med 2 cambers), dess rekommenderade mast Severne Bluline (75 % kol), och en ”exklusiv” HPL-bom helt i kolfiber som jag tänker sälja (ligger dock inte ute på annons ännu). En recension av seglet finns i Severnes arkiv från 2006. Hör av dig om du är intresserad.
Filip
-
Rätta mig nu om jag har fel ni andra. Men är det inte så att om man kikar på ett fullrace 9.5 så är det ett hårdvindsformula, medans en 8.0 8.4 är ett större slalomsegel. Dessa segel är väl ganska olika, eller? Förmodar att ett slalom har betydligt mer bottendrag än ett litet hårdvindsformula.
Däremot om man tittar på ett freeracesegel så är väl linjen relativt lika hela vägen, bara större eller mindre.
Min feeling är iaf att man knappast tjänar på att byta ut en 8.4 till en 9.5 om det är fullrace, är det freerace eller freeride, då blir det skillnad.
Nu framgår det inte vilken typ av segel man söker, men om vi utgår från brädvalet, en freeride så borde det bli ett freeride eller freerace segel, och då tror jag iaf att skillnaden blir stor mellan 8.0 och 9.5. Att lägga pengar på en betydligt dyrare fullrace rigg känns inte alls relevant till en sådan bräda. -
@getwet 434213 wrote:
Rätta mig nu om jag har fel ni andra. Men är det inte så att om man kikar på ett fullrace 9.5 så är det ett hårdvindsformula, medans en 8.0 8.4 är ett större slalomsegel. Dessa segel är väl ganska olika, eller? Förmodar att ett slalom har betydligt mer bottendrag än ett litet hårdvindsformula.
Däremot om man tittar på ett freeracesegel så är väl linjen relativt lika hela vägen, bara större eller mindre.
Min feeling är iaf att man knappast tjänar på att byta ut en 8.4 till en 9.5 om det är fullrace, är det freerace eller freeride, då blir det skillnad.
Nu framgår det inte vilken typ av segel man söker, men om vi utgår från brädvalet, en freeride så borde det bli ett freeride eller freerace segel, och då tror jag iaf att skillnaden blir stor mellan 8.0 och 9.5. Att lägga pengar på en betydligt dyrare fullrace rigg känns inte alls relevant till en sådan bräda.Kan ju bero lite på vilken tillverkare vi pratar om gällande största slalomsegel resp. minsta formulasegel.
En del har 10,0 som minsta Formulasegel och är sytt för att klara mer vind.Det är som du säger att man tjänar nog inte så mycket i planingströskel med att byta eller skaffa ett större segel. Tror mer på att byta till en större fena i lättare vindar när det kommer till att plana lite tidigare. Fördelen med ett större segel skulle vara att komma igenom vindhål lättare.
-
Japp, det var det jag funderade över. Därav att många fabrikat idag med fullrace presenterar dessa i tre olika linjer beroende på storlek. De allra minsta som speed, sedan slalom och de största formula. Misstänker att dom sys lite olika eftersom man kan hålla en 10.0 i kuling…….försök och gör det med en 9.0 freerace!
Ett freerace segel däremot sys (förmodar jag) upp i en linje, bara att storlekarna skiljer sig. Exempelvis så presenteras inte NPs V8 eller Naish redline, NS Daytona som något annat än freerace, oavsett size.
-
PWA tillåter ju upp till 10 kvadrat så racesegel upp till den storleken måste funka på en slalombräda. North m.fl. har löst den biten på ett fiffigt sätt så att somliga köper två tiokvadratare, 9,9:an är ett slalomsegel, 10.0:an ett formulasegel.
Sen finns det de som hävdar att det inte är nån skillnad. Barry Spanier skrev på Maui Sails forum nåt om ”we used to make one sail line called race and one called slalom, but people soon forgot about that when the guy with slalom on his sails won almost literally all the races”.
Ett segel som seglas på kryss eller djup slör i kuling utsätts för nästan precis samma skenbara vind som ett segel som seglas på halvvind i 7-8 m/s och jag har en känsla av att det är det som gör att man kan hålla en 10.0:a i kuling, plus att en formula ger väldigt fet hävstångseffekt på seglet. Rejält cambertryck gör såklart också sitt till. Jag kan utan större problem hålla min 9.7:a i 10-12 m/s, men bara om jag kryssar nästan rakt mot vinden eller om jag slörar så djupt att det nästan är plattläns. Att däremot halvvinda eller slöra på säg 120 grader mot vinden, där är det tvärkört, 8-9 m/s är max. Däremot går brädan igång i 5-6 m/s om jag nöjer mig med att halvvinda fram och tillbaka.
-
Hej,
Såg att jag glömde skriva att seglet jag kommer att sälja är en 9.5:a. Nypriset för mast+segel+bom var ca 16 000 kr. Tänkte sälja dem för 5 900 kr.
Filip
-
Det beror mycket på vikt ,teknik och brädan oxå.
Skall själv testa en 10.8 till våren. Körde 8,3 som största för 8år sen, men då vägde jag 10kg mindre. -
Ohoy kaptenen, 10.8, det var rejäla grejor! Vad har du för en bräda till det seglet, och hur stor fena?
-
jag tänkte prova på min hypersonic 133, sen har jag en 40cm sjögräs med stor yta, så kanske jag får lite lättvindsdagar i habo.
Vem vet, det kanske inte funkar alls, men min teori är att man får bättre grepp med hypersonicens bottenform och tångfena.
Funkar det inte så får jag bara handla nya prylar 🙂
Är väldigt sugen på 3st rs racing 6.2 7.2 och 9.0 -
Oregistrerad
Gäst18 december, 2007 vid 12:17@jlaser 433819 wrote:
Hej!
Undrar om någon kan dela med sig av sina erfarenheter ang. stora segel? Funderar på att utöka min segellinje från en 8.0:a som största till en 9.5:a, hur mycket tjänar man på det? Tänkte även köpa till en större fena. Seglar på en 160 liters freeride.
Get wet har en viktig poäng,
Kan bara relatera till min egen erfarenhet ang detta.
Hade förut ett NP fullracesegel 9,3. Planade marginellt tidigare en mitt mindre segel på 7,7 trots större fena och samma bräda. Tog bättre höjd och höll planingen genom vindhålen bättre jmf med min 7,7:a.
Bytte ut mitt 9,3 fullrace till 9,0 NP V8 och planade mycket tidigare, betydligt tidigare än jag vågat hoppas faktiskt. Nu tror jag dock att V8, framförallt i den storleken är ett extremt ”plana tidigt” segel. Det extra ”vridmomentet” i detta segel får du å andra sidan betala i form av att du blir överriggad ganska fort, vilket inte är fallet med fullrace..
Men jag antar att du har mindre segel att byta till när det blåser upp…
-
Min erfarenhet är att kroppsvikten har mycket stor betydelse i sammanhanget.
Är man tyngre behöver man extra segelyta om man vill plana tidigt.
Jag har själv gått ned från som mest 95 kg till drygt 75 kg under det senaste året.
När jag vägde runt 90 kg behövde jag verkligen 9,5 seglet ovan för att få riktigt tidig planing (jag använde det på en JP X-cite Ride 165). Det gav då märkbart tidigare planing jämfört med mitt Sailworks Retro 8.0.
När jag i somras gått ned till ca 80 kg kände jag att jag inte längre har något behov av 9.5 seglet. Samma bräda planade då nästan lika tidigt med mitt Sailworks Retro 7.5 och en stor fena.
Filip
Logga in för att svara.