Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › A-bay Onsdag!
-
@above_the_law 447880 wrote:
Tjoooohoooo vad bra det blev:grin: !
Stort tack till Robban (Robsport) för lånet av Flexifoil Atom 5:an!! Riktigt stabil och skön, även fast jag körde med waroo-bom och fick modda med lite sneda knutar på mitt-/depowerlinornas fästen för att få det att passa.
Utan den kiten hade det nog inte blivit någon surf alls…För som sagt runt 21 m/s och dubbelgubbar med riktigt mycket kraft i strålande solnedgång vill man ju inte missa!!!!Håller med Yann till 100% att jag inte heller vill vara utan stormkite och vågis en sekund av mitt liv i fortsättningen…särskilt med tanke på växthusvintern! Däremot måste jag nog bygga en lite mindre och tunnare vågis, trotts allt…
Men va fn Johan, du har väl en Naish-vågis? Eller orkade du inte släpa med den just idag?
Gott kört; Håkan R, Johan, Yann, Tompa, Magnus ”Bonnen” och Pierre och vem det nu var mer…:laugh: !
hmm funderar vad för kite jag skall ha under 9:an 5 eller 7 atom, vad tror du nicco hadde en 7:a atom fungerat som igår? tydligen skall finnas 2 infästningar för frontlinan om man vill ha mer depower!
-
snygging;447979 wrote:hmm funderar vad för kite jag skall ha under 9:an 5 eller 7 atom, vad tror du nicco hadde en 7:a atom fungerat som igår? tydligen skall finnas 2 infästningar för frontlinan om man vill ha mer depower!
Skulle tippa att det vore extremt önsketänkande att köra 7a bow i 21m/s under kontrollerade former.
Hm… har iofs rastat Ozone Light 7 i 20m/s fast då drog den lika mycket fullt depowrad/flaggad. Lite obehagligt utan bra kitebitches…nic
-
Pierrre, det borde funka med 9-5 lite beroende på hur kitesen är i draget. Samtidigt är det inte jätteofta det blåser 20 m/s så du får nog kanske mer glädje av en 7 kvm. Hoppa och lattja med en kite som är snabb som en trainer är ju inte helt angenämnt alla gånger.
Magnus, jag ser fram emot att se fler bilder. Eller gör jag verkligen det?
-
Lite otrevligt med gubben som drunknade i Varberg igår. Var ligger Goda Hopp där han försvann?
-
@sourra 448013 wrote:
Lite otrevligt med gubben som drunknade i Varberg igår. Var ligger Goda Hopp där han försvann?
-
@debkåusf 448074 wrote:
Jaha,så det hade inget o göra med att jag körde 6a o du 4,5a då!
Jag gjorde bedömningen att det togs ut av viktskillnaden mellan dig och mig men jag kan ha haft fel. Dock klarade sig Smal-Linus fint med en Cult-sexa. Tror jag. Han var spårlöst försvunnen när jag kom in. =)
-
snygging;447979 wrote:hmm funderar vad för kite jag skall ha under 9:an 5 eller 7 atom, vad tror du nicco hadde en 7:a atom fungerat som igår? tydligen skall finnas 2 infästningar för frontlinan om man vill ha mer depower!
Pierre:
Jag håller nog med Nic där…Vill du kunna köra i medelvind på 21 m/s, d v s när vågorna är som bäst i Svedala så ska du ha en 5 kvm och en vågbräda.Jag hade 5:an alltför mycket nedtrimmad p g a lite för korta mittlinor. Dessutom satt bridlar och knutar på ”high wind-läget” i onsdags i A-bay.
Jag var i Åsa igår en sväng och trimmade 5:an på land och när jag flyttat styrlinorna till bakre läget samt förlängt mittlinorna en aning så hade jag riktigt bra ”low end grunt”, samtidigt som kiten svängde precis så direktstyrt som jag ville, även fast vinden inte var tillräcklig att köra den på vattnet.
Men vilken drake det är rent kvalitetsmässigt!!!!!! Märks på bl a ventiler, sömmar, tampar, detaljer, material, enkelhet, funktionalitet, säkerhetstänk mm….Jag skulle vilja dra en paralell som när man t ex jämför känslan av att stänga/öppna dörren på en Mercedes vs en gammal plastig Ford Fiesta….
M a o, om jag haft råd skulle jag bara köra Flexifoil….men det har jag ju inte, Men man kan ha riktigt roligt på mina gamla lagade Waroo -06:or också:laugh: , som tur är.Svårt att råda dig eftersom du väl kör mest freestyle, men du får gärna testa min 5:a (om det blir tillräckligt med vind i helgen).
-
surfmc;447978 wrote:J jag har ju en bild på dig när du lyfter med 4,5:an! Får bidra med den senare, den är mycket vacker.
Kan du inte lägga upp resten av bilderna?! Måste ju finnas någon som visar vilka goa vågor det var….kanske någon med en go vågsväng på läppen eller någon skön cut back?
-
@above_the_law 448231 wrote:
Pierre:
Jag håller nog med Nic där…Vill du kunna köra i medelvind på 21 m/s, d v s när vågorna är som bäst i Svedala så ska du ha en 5 kvm och en vågbräda.Jag hade 5:an alltför mycket nedtrimmad p g a lite för korta mittlinor. Dessutom satt bridlar och knutar på ”high wind-läget” i onsdags i A-bay.
Jag var i Åsa igår en sväng och trimmade 5:an på land och när jag flyttat styrlinorna till bakre läget samt förlängt mittlinorna en aning så hade jag riktigt bra ”low end grunt”, samtidigt som kiten svängde precis så direktstyrt som jag ville, även fast vinden inte var tillräcklig att köra den på vattnet.
Men vilken drake det är rent kvalitetsmässigt!!!!!! Märks på bl a ventiler, sömmar, tampar, detaljer, material, enkelhet, funktionalitet, säkerhetstänk mm….Jag skulle vilja dra en paralell som när man t ex jämför känslan av att stänga/öppna dörren på en Mercedes vs en gammal plastig Ford Fiesta….
M a o, om jag haft råd skulle jag bara köra Flexifoil….men det har jag ju inte, Men man kan ha riktigt roligt på mina gamla lagade Waroo -06:or också:laugh: , som tur är.Svårt att råda dig eftersom du väl kör mest freestyle, men du får gärna testa min 5:a (om det blir tillräckligt med vind i helgen).
gött gött! det var faktiskt en del riktigt roliga bryt längre ut, synd att man inte hadde längre tid. är nog inte omöjligt med en vågbräda framöver om ekonomin tillåter. Testar gärna 5:an framöver! vi ses kanske i helgen!?
-
snygging;448276 wrote:gött gött! det var faktiskt en del riktigt roliga bryt längre ut, synd att man inte hadde längre tid. är nog inte omöjligt med en vågbräda framöver om ekonomin tillåter. Testar gärna 5:an framöver! vi ses kanske i helgen!?
Jeppsis, jag kommer ner till Varberg lördag fm om prognosen håller!
Logga in för att svara.