• AB+ bräda?

Publicerad av mikej på 1 juli, 2008 vid 11:50

har en polare som fått erbjudande om att köpa en AB+ bräda billigt. en 96 l bräda utan årsmodell. är det nån som vet nåt om dessa brädor? erfarenheter?

/mikael

andreas-f svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • hellgren

Medlem
    1 juli, 2008 vid 12:22

Det här ska bli spännande! Det här ämnet har kommit på tal förr, men vad jag har sett har det aldrig besvarats.. 😀

• mikej

Medlem
    1 juli, 2008 vid 12:29

Då kanske jag skall köpa den av den anledningen…

• hellgren

Medlem
    1 juli, 2008 vid 12:36

Inte omöjligt.. men det finns ju folk som köper dom.. Jag har fått för mig att dom e bra.. Men jag vet verkligen inte..

• stinger

Medlem
    1 juli, 2008 vid 13:38

AB+ är Anders Bringdals märke, sök runt lite i forumet på Bringdal så finns det kanske nåt att läsa. Om det är en sån här grå bräda (se bilden) så finns det en hel del att läsa på länken nedan.

http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=29059&highlight=import%F6r

Jag köpte en 85-liters vågis på SP 2005, sålde den i våras och för mina behov fungerade den bra. Vet inte riktigt vad det är för 96-litersbräda du har fått span på men det fanns väl nån Freestylebräda?

• mikej

Medlem
    1 juli, 2008 vid 14:30

Grymt. tack för hjälpen. kanske skall slå till då, det verkar ju helt ok. Hittar inte heller nåt om 96 l men frågan är om det stämmer.

• stinger

Medlem
    1 juli, 2008 vid 14:39

På min bräda kan man läsa huvudmåtten längd bredd o volym längst bak på tailen tillsammans med Anders autograf.

• svennebanan

Medlem
    1 juli, 2008 vid 14:59

@mikeJ 479215 wrote:

Grymt. tack för hjälpen. kanske skall slå till då, det verkar ju helt ok. Hittar inte heller nåt om 96 l men frågan är om det stämmer.

Ja om du nu skulle tveka kan du ju alltid förmedla kontakten till mig. Stor äldre vågis är precis vad jag söker till semestern på Bjäre som börjar på fredag.

Någon annan som har något sånt skräpandes på sträckan Stockholm Skåne?

• Knatte

Gäst
    1 juli, 2008 vid 18:38

@mikeJ 479169 wrote:

har en polare som fått erbjudande om att köpa en AB+ bräda billigt. en 96 l bräda utan årsmodell. är det nån som vet nåt om dessa brädor? erfarenheter?

/mikael

Det finns ju de riktiga AB+ brädorna som såldes vanligt via Jesper B.. Sedan tog ju SP in ett parti ”omgjorda AB+ brädor” som var ommålade och förstärkta. Så kolla på grafiken, så de ser om det är orginalbrädorna eller de förstärka omgjorda brädorna. Orginalbrädorna hade väl problem med hållfastheten första åren?
    Jesper B. kan väl berätta mer om detta väl??
    Men annars var väl brädorna jäkla bra designmässigt enligt de som har använt dessa:laugh:

• jeppo_f

Medlem
    2 juli, 2008 vid 07:21

Här är en bild på grafiken i originalutförandet. Just detta exemplar är ett extraförstärkt custombygge, men det hjälpte ändå inte. Den gick också av.

/j

• andreas-f

Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:13

fast å andra sidan har den brädan vart med ett tag och fått sig en å annan sketing genom åren… Och efter ett besök på Capedoctor verkstan blev den som ny igen! Eller nästan iaf 🙂

• mag

Medlem
    2 juli, 2008 vid 16:43

Var rädd om gamla Bettan, du hittar få bättre brädor. Men det vet du ju redan. 😉
    /Magnus

• jesper_b

Medlem
    3 juli, 2008 vid 08:01

Finns mycket att skriva om ABplus: Första årgången (var det 2002/03?) Var otroligt fina vågbrädor med oerhört bett i snabba down the linevågor, nästan omöjliga att inte göa en snygg bottomturn med. 771 var min favo på Hookipa och Torö. Fanns även en grym 72l och en fin 87l. När de första leveranserna från Asienfabriken kom gick de dock av som stickor. De vägde runt 5 kg men var laminerade i fel epoxy på fel skum. Jag fick några med ett extra laminat i däcket (fortfarande lätta och med orginallack) men de gick fortfarande av rätt lätt. Några år senare dök ett restparti upp som var de sämst byggda men med ett helt lager till laminat på. Vägde bly och lite förstörda rails och kanaler och ingen egentlig grafik, men ska enligt andra funka riktigt bra.

Sedan kom andra generationen. Fanns då två vågshaper Tidal wave som var den mer klassiska shapen och Shock wave som var lite mer knubbig. Första året dessa såldes var de klasfint byggda. Runt 5.5 kg och håller för betydligt mer en de bäst byggda cobrabrädorna och mer än de flesta custom jag stött på. Finaste S-glass, bästa skum, mm. Jag har en 82l och en 92l liggande. 82an funkar perfekt som min lättvindsvågis, 92an är lite onödigt stor för mig (78kg) och kanske är till salu.

Året efter (kan vi snacka 2006 nu?) Var shaperna desamma men lite nya färger i den enkla grafiken. Tyvärr hade fabriken snålat in och byggde nu i enklare e-glas och för att få dem att hålla med ett lager väv mer. De blev därför rätt tunga, typ 6.5 kg kanske lite till.

Det var vågbrädorna. Det har dessutom förekommit allehanda freeride, nån freestyle och ett gäng slalom och speedbrädor. Dessa har jag dock väldigt lite koll på. Anders håller dock fortfarande på och trixar lite med detta. Han skickade iväg ett par pluggar för produktion av två nya speedbrädor i vintras, nu i den vietnamesiska fabriken som gör en hel del surfbrädor. Såg balla ut men mer vet jag inte. Jo Anders mumlar ibland lite om att han ska ta fram nya vågbrädor, men eftersom han seglar så lite numera så vette 17 om han fortfarande har totalkoll. Han har ju rätt mycket att luta sig mot, men ändå.

Over n out.

/JB

• andreas-f

Medlem
    3 juli, 2008 vid 08:15

I know! Det blev en ny quattro twinser i vintras så numera får AB:n bara blötas ner när det pangar i med 4,2 och mindre, så det är inte så ofta den är på vattnet längre. Om gud vill så kommer den hänga med länge till…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications