Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Acid – Evo?
-
Acid – Evo?
Publicerad av anonym-anvandare på 7 december, 2004 vid 21:20Jag funderar på att byta till en 80 litersbräda för vågsegling på västkusten. Vad är skilnaden i seglingskänsla mellan Starboard Evo-Acid?? Vilken tycker ni passar bäst i Svenska förhållanden??
tacksam för era åsikter.
//Jimmy
lars_k svarade 20 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst7 december, 2004 vid 21:20ingen av dem, köp Naish

-
Svar till:
ingen av dem, köp Naish

[/ QUOTE ]Men Ramboo, du vet ju lika väl som jag att JP RWW 83 är brädan som gäller för svenska vatten..
Säger jag som inte seglat någon än…… Men snart.. 
-
Ja, du Jimmy. Om det är något inom vindsurfingvärlden jag kanske vet något om så är det just frågan om brädorna Acid och EVO. Jag har kört ett gäng Acid brädor sedan 2002 och sedan 2003 har jag parallellt kört lite olika EVOs. Så, jag skulle kunna skriva flera sidor om karaktären på de olika modellerna, och också lite mer subtila skillnader mellan olika storlekar av modellerna. Såsom så ofta när man börjar förstå lite mer av något område så upptäcker man att det sällan går att uttala sig kategoriskt. Nu skall jag dock ändå bespara konfenläsarna flera sidor med tjat från min sida och föreslå EVO som den bästa modellen av de två för Sverigebruk. Jag skulle tro att minst 90% av de som seglar vågor i Sverige skulle ha roligast på EVOn minst 90% av all vågsegling de gör i Sverige ungefär.
Så min rekomendation är en EVO, antingen 74:an som har ca 77 liter i verkligheten och ungefär motsvarar en klassisk 80-litare, eller 80:an (om du är lite tyngre eller kör på extremt byiga och trixiga ställen).
Vi du ha mer specifik info (trots tjatvarningen) kan du kanske skriva lite om vad du väger, var du seglar, ungefär hur du seglar, vilka brädor du tänker dig ha som komplement, vad du kört för bräda tidigare och vilka segel du vill köra på vågbrädan i fråga.
-
Då passar jag oxå på att fråga!
Har bestämt mig för att Evo är modellen för mig.
Kör vågor i Skanör och liknande ställen på Näset nere i Skåne. Väger 85 kg men och är osäker på vilken volym jag ska välja. Tacksam för svar! -
En bra sak med kort/brett är att de planar så pass lätt så man inte tvunget måste köra ”onshore-segel” med djup buk. Man behöver inte bottendraget lika mkt helt enkelt. Och känslan i vågridningen blir mkt bättre med ett planare ”sideshore-segel”.
Märkte det tydligt när jag bytte mellan mina brädor i helgen. Med std vågis kändes allt betydligt trögare och oförlåtande med mina Session-segel. Men med kort/breda brädan hade jag helt annat flyt. Det var iofs nästan rak onshore också…
EVO hade jag iaf valt som enda vågis. Och testa sideshoresegel nästa gång du ska investera i rigg. -
Det beror lite på…
Det kan antingen vara 80:an eller 74:an som blir rätt storlek. 92:an är nog för stor. De i Starboardtemet som väger runt 85 brukar inte byta upp till 80:an förrän till 5.7 eller möjligen onshore och 5.3. 74:an är bra upp till 5,3 (själv väger jag 68 och kör den till 5.9). Det är dock skillnad på proffs och på oss amatörer, så detta ger bara en lite antydning om brädornas egenskaper.
Det som är avgörande i ditt fall är väl mest vilka segelstorlekar du vill ha bäst prestanda med och vilka du vill kunna köra överhuvudtaget, din egen nivå och vilka övriga brädor du har.
När storlekar på EVO diskuters på Starboards forum finns det ofta två läger, ett som säger ”ta så liten som möjligt” och ett som säger ”kör stort, det gör jag och det går jättebra”. Analyserar man detta lite visar det sig att båda lägren har rätt och att EVOsarna helt enkelt har ett större spektrum av seglarstorlekar som de funkar för. Det är mer vissa detaljer i känslan som ändras när man väljer stort relativ när man väljer litet.
-
Intressant anmärkning som jag hålelr med om. Givetvis har också fenen betydelse, men men kan dra ett liknande resonemang där, dvs att man kan köra mindre, mer loosa och snabbare fenor. EVO kommer t ex med en mer ”sideshorebetonad” fena än vad Acid gör och man kan justera EVOns egenskaper än mer mot bra onshoreprestanda genom att köra lite andra fenor.
-
Jag väger 85-87 kg och kör en Evo 80 från ’04. Den funkar klockrent med 5.9 och neråt, med reservation för skumpigt vatten, då den är lite studsig – kanske 74’an hade varit bättre för mig då (med mina klena benmuskler som uppenbarligen inte pallar hålla brädan under full kontroll i >15m/s kabbelwasser mellan vågorna). Efter att ha skaffat en FreeSex 110 så känns det som jag borde ha en 74’a istället för 80’an eftersom jag nu bara kommer köra Evo’n med 5.0 och mindre, men som Ola säger, om du tänker köra lite större segel också så är det nog bättre med 80’an.
80’an i vågor upplever jag absolut inte som stor ens i hårda vindar och mycket fart, det är som sagt bara när vattnet är oroligt som jag tycker det är lite studsigt.
Vad gäller fenor: Jag har kört min Evo 80 med både Curtis Wave 22 (ska enl. uppgift vara samma som 2005 års originalfena), Drake Wave 220 (original på Evo 80 ’04) samt Curtis B&J 24. Den sistnämnda är en B&J-fena ägnad för onshore, de andra för sideshore. 24’an har jag kört med 5.9 Psyclone (freestyle) och det är en skön kombo, medan de små har jag kört med SO och Smack. De små fenorna är för min vikt lite väl ”slajdiga” med en 5.9, men brädan fixar gott 24’an med 5.9.
Som vanligt vad gäller Olas kommentarer om Evo’n så stämmer de klockrent med verkligeheten, bara det att Ola kan uttrycka det i ord också

-
Japp. Och ett sideshoresegel är lättare i handen och genererar mindre sidtryck. Detta gör ju också att man kan köra mindre fenor som ger mer slash på vågen.
Man ska nog tänka hela kittet när man väljer grejor…bräda-segel-fenor. Allt ska funka ihop så bra som möjligt.
Logga in för att svara.