Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Advance Offroad vs. Ozone Frenzy…

• Advance Offroad vs. Ozone Frenzy…

Publicerad av zebulon på 17 januari, 2004 vid 00:30

Hej Nic! (lite sent att svara på ditt inlägg, men jag lägger det i en separat tråd då vi hamnat lite’ fel tidigare…) wink.gif:

Svar till:

På vilket sätt får Ozone Frenzy 04 på tassen vad gäller kvalitet och enkelthet av Advance Offroad?
    De spelar ju på helt olika spelfält.

Saxat från: http://www.virtualkitestore.com/Advance_Offroad_review.htm
    ”In flight the Offroad flew well although the turbulent conditions caused some overflying and collapse.”

Saxat från: http://www.racekites.com/reviews/kite_advance_offroad_1.asp
    ”Ross, the kite’s owner reports it was difficult to set up the brakes properly with the kite regularly overflying the window and collapsing at the zenith”

Saxat från: http://www.racekites.com/reviews/kite_advance_offroad_2.asp
    The Offroad is not primarily built for jumping, but is rather a ”touring” kite.

Vad jag vill säga är inte att Offroaden är en sämre kite utan att den riktar sig till en helt annan publik. Jag har all respekt för Robert Graham som jag träffat nere på hans kontor och jag har flugit han extremt välsydda och väldesignade tävlingsflygskärmar.

Offroaden är förlslagsvis riktad för nybörjare som kanske inte riskerar bli ”loftade” lika lätt av misstag.
    Frenzyn är riktad mot snowkiting med höga hopp och en så stabil kite som möjligt.

Hälsningar,
    nic

[/ QUOTE ]

Rätt ointressant att saxa ur diverse forum då det naturligtvis går att hitta alla olika synpunkter om dessa två kiter, men för att besvara dina citat med ett citat:
    Flexifoil Forums :

Svar till:

At the end of the day, the Offroad 5.4 is worth the effort. I recently swapped mine for a 5m Frenzy and three weeks later sold the Frenzy and got myself a new 5.4 Offroad. I find the Offroad is much better in lighter winds and generally much more flyable. I have now fitted the depower on my 3.8 as well for winter days and it is a real screamer. Come the spring I’ll be looking to go for the 7.1 and possibly, if I get suicidal, the new 10m!
    I think that my preference for the Offroad 5.4 over the Frenzy 5.0 is as much to do with the performance of the Offroad in light winds, it is a VERY light kite and will fly in 5 mph wind where the Frenzy being significantly heavier due to the use of Gelvenor, needs more wind to fly.

[/ QUOTE ]

När det nu är sagt menar jag precis som du säger att kvaliteten är oerhört hög (även om jag dessvärre varit tvungen att byta ut ett par bommar vars ändar spruckit i kylan confused.gif) jämförelsevis. Dessutom är Offroad väldigt enkel att köra och flyger i extremt lätt vind. Återigen är den, precis som du säger, kanske ämnad åt den kiteare som vill ha en stabil & enkel kite att säkert åka med utan att bli loftad med kiten i zenith (på skridskor t.ex.). Och därmed undrar jag varför jag överhuvudtaget skrev detta då vi ju är överens… Ja, ja!

/Jonas
    http://www.kiteskiing.se

zebulon svarade 21 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • nic

Medlem
    17 januari, 2004 vid 09:11

Tack för svaret. Som du säger .. vi är nog överens wink.gif

Hoppas snökitingen kommer igång i Sverige och vi snart får se svenska tävlingar där krafterna kan mätas…

Ses på snön,
    nic

• zebulon

Medlem
    17 januari, 2004 vid 09:39

Ja det verkar faktiskt så. Har fått rätt bra snurr på vinterkite försäljningen här i Stockholm så det är kul. Nu är det bara schysst underlag som saknas. Isarna är dock helt OK här nu men det kräver så pass liten kite & helst special grillor.

/ Jonas laugh.gif

• nic

Medlem
    17 januari, 2004 vid 10:01

Måste ju förresten säga att Ozone har en motsvarighet till Offroaden som heter Little Devil. (Levereras i första hand med handtag istället för bom)
    Denna typen av kitar utan block-system för att ändra anfallsvinkeln på kiten har istället linor direkt till bakkanten=broms, vilket ju är enklare att tillverka och blir därför billigare.

Ett blocksystem (typ Frenzy) ändrar dock vinkeln på hela kiten och man förstör därför inte flygprofilen och därför får man bättre flygegenskaper.

För lättvind och skridskor räcker Little Devil och motsvarande utmärkt utmärkt. (Man kan även ha kul med den på snö.)
    Frenzy 5an ska man bara ta ut när det blåser mkt, precis som med en liten vattenkite är det meningslöst att ta ut den i lätt vind. Häromdagen var jag ute och demade Frenzy 12an i 1m/s. (utan att åka omkring då förstås för det hade inte gått)

Hälsningar,
    nic

PS:Rätta mig om jag har fel om något om Offroaden, jag har ännu inte sett den i verkligheten. Jag hoppas kunna komma upp till Stockholm vid lämpligt tillfälle och prova era ställen å vem vet .. kanske en Offroad oxå.

• zebulon

Medlem
    18 januari, 2004 vid 21:23

Delvis rätt!

Det man gjort sen ’03 är att man flyttat linifästningarna och levererar Offroad med just blocksystem som på så sätt påverkar ca 50% av profilen. På 3 minuter kan man byta till traditionella handtag & vice versa. Du har rätt i att Offroadens depower inte är lika effektiv som Frenzy’s eller Advance storasyster Diablo (som nog är kiten som Frenzy ska köras emot). Har en engelsk kund på ATB touren som köpt Diablon av mig (bra pris). Han är imponerad men nästan rädd för för den då den är rätt svårflugen och verkligen kräver sin man. Det är nog den du ska testa… tongue.gif

/ Jonas

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Advance Offroad vs. Ozone Frenzy…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.