Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › aero 14 i snö, spricker den av kylan?
-
aero 14 i snö, spricker den av kylan?
Publicerad av anonym-anvandare på 12 november, 2003 vid 13:53kan man använda inflatables till vinterkite?
har en aero 14 2002 som jag vill köra med. spricker den?
hur är det med nya kites?
gustav
patrikol svarade 21 år, 12 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Jag förstår inte varför en kiet skulle spricka av kyla? för det första blir luften MINDRE när det är kallt, dvs pumpar du upp den normalt och kör med den ett tag kommer nog alla bladders vara lite sladdriga sedan. För det andra ska man ju inet pumpa så hårt som man gör när man kör i vatten, om den skulle crasha ska den itne vara hårt pumpad..
Se till att den inte blir blöt bara och crasha inte för hårt så ska det inte vara några problem
-
Vissa kites blir skörare i kylan…
Har tyvärr ingen aning om hur det är med Aero’s. Safta inte i backen, så håller allt… -
Jag har kört Naish Aero på vinter… funkar bra så länge man inte smäller den i backen. Däremot skulle jag inte gå ut om det är alltför kallt. Hade ut min när det var ca -12 och materialet började uppföra sig som metallfolie, det lät riktigt läskigt när kiten fladdrade i vinden.
(Jag packade ihop kiten på direkten)Numera kör jag inget annat än foils på vintern, bara en sådan sak som att slippa pumpa upp kiten och stå och mecka med ventiler utan handskar är värt mycket.

/Kaj(Tech)
-
Vi kör en hel del på vintern här uppe i Luleå och jag har aldrig varit med om att en tube spruckit pga kyla eller efter krash. Men som många redan sagt så blir innerblåsorna skörare och det troliga är att dom inte håller för lika mycket. Det man inte ska göra på vintern om det är hård snö: Lämna inte kiten på leading edgen så att den kan åka fram och tillbaka i sidled, ev neopren detaljer nöts snabbt ner.
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
Jo, Luften blir nog mindre när det är kallt. Men om man pumpa kall luft i en varm kite blir en annan femma. Och om det är fuktigt i luften…
Och så måste man pumpa så hårt så att kiten har form. Eller?
Mypa
-
davids: menade inte att luften skulle utvidga sig och spränga bladdersen utan som några andra nämnde att ”tyget” går i sönder vilket jag hört det kan.
mja får väl skaffa en foil kanske…
-
Använd Helium så stannar kiten uppe hela tiden! Släpp inte bomen bara!
-
Jo, Helium – bra idé! Man svälger helium så pratar man skoj. Bra här på steffon.
Mypa
Logga in för att svara.