Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AHD Diamond race 74

• AHD Diamond race 74

Publicerad av kacker på 10 april, 2006 vid 10:48

Håller på och ska köpa en AHD D r 74 -01a. Är enligt säljaren i mkt bra skick. ÄR den värd 5000:- med boardbag?
    Han påstår också att det är superbra kvalitet och att den ska plana väldigt lätt och segla ifrån det mesta i samma klass. Stämmer detta?
    Jag har tänkt att segla den med ett 7.5 racesegel, väger knappt 80kg och är väl en halvmedelbra seglare. Är detta ett bra köp?
    Övriga kommentarer…
    460 el 490 mast köpes.
    /David

Knatte svarade 19 år sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • olanord

Medlem
    10 april, 2006 vid 10:57

5000:- för en 01a känns som överpris. Trots allt en 5 år gammal bräda.

pruta eller leta vidare

• thomme

Medlem
    10 april, 2006 vid 11:04

Hej
    Jag har en Diamond race 72 från 99 som jag fortfarande kör på, Den planar tidigt, har bra fart, lite trög i manövrer, jag kör den med fenor 55 – 60 cm och med 9 eller 9,8 segel ( väger 100 kg plus ).
    Jag kör inte med mindre på den utan väljer då mindre bräda.
    Min har blivit mjuk i däcket och botten ( sviktar på jag pressar på den ), det är frigoliten under sandwich plattan som mjuknat och ”fjädrar”.

Om 74 är bra vet jag ej. Priset låter högt tycker jag men det beror oxå på skicket.

Om du vill ha en bräda som planar tidigt och går fort och kan kryssa samt tar stora segel är det ( i.a.f. DR 72 ) en bräda för dig.

• oscar

Medlem
    10 april, 2006 vid 12:25

Jag hade en Daimond race 72 förrut grymmaste raacebrädan -99 men tyvärr hopplöst efter redan året där på då första Starboard formulan kom. Daimond 74 är en betydligt moderna shape som senare blev GT 75 vad jag förstår. En hyfast modern shape en i dag. 267*74 och 159 liter. Den är byggd i AHDs tävlingskonstruktion så den är inte lika stark som en vanlig freeride.

Kläm och känn på brädan överallt. Min 72a blev lite slapp i botten. Men 5000 är för mkt pengar för en så gammal bräda. Snarare 2000 – 3000 beroende på skick.

• kacker

Medlem
    10 april, 2006 vid 12:25

Hittade ett annat kitt: http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7434&sort=1&cat=12&page=1
    Kanske är ett bättre köp? Får väl på ett ungefär samma egenskaper på brädan + tre segel och bommar som inte är fel. Antar iofs att AHD:n är vassare, eller?

• oscar

Medlem
    10 april, 2006 vid 13:39

JA AHDn är betydligt vassare.

Kolla även in auslaufs sidan hos http://www.surfkeppler.de

Fanatic SHark 2005 för lite över 500 Euro!!

• Knatte

Gäst
    10 april, 2006 vid 17:29
    Käcker wrote:
    Hittade ett annat kitt: http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7434&sort=1&cat=12&page=1
    Kanske är ett bättre köp? Får väl på ett ungefär samma egenskaper på brädan + tre segel och bommar som inte är fel. Antar iofs att AHD:n är vassare, eller?

Detta paket framstår ju som ett klipp, jämnfört med AHD.. Kanske är AHD lite rajsigare och kanske kan seglas fortare av en duktig seglare.
    Men för din del tror jag att du kommer få roligare med denna bräda. Visst finns det modernare brädor, men denna brädan var världens mest sålda bräda några år, så det är ingen dålig sak precis:smirk: Lätt att gippa med och tar bra höjd osv.

AHD är inte värd 5000 pix. skulle gissa på omkring 2000-3000 om den är i väldigt bra skick och några fenor hänger med:cool2:

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AHD Diamond race 74

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.