Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Airblast vs Rhino

• Airblast vs Rhino

Publicerad av cato på 14 januari, 2003 vid 19:54

Kan man utgå från att en Wipika Airblast 11,8 är lika stor volymmässigt som en North Rhino 16 ?

cato svarade 22 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hengo

Medlem
    14 januari, 2003 vid 20:35

typ samma. vet inte exakt

• sirgomez

Medlem
    14 januari, 2003 vid 21:01

japp kan man.

• cato

Medlem
    15 januari, 2003 vid 11:12

Men i och med att AB är betydligt smalare än rhinon så borde den då var mycket längre eftersom det är samma storlek!? eller hur är det?

• cato

Medlem
    16 januari, 2003 vid 11:50

Nå, kan ngn möjligtvis svara på denna fråga vore jag tacksam.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2003 vid 12:56

Hej .Du har rätt om du menar modeller från 2002 då är AB något smalare och längre än rhino , men till 2003 har rhino2
    även den en smalare form och ett högre AR än 2002 modellen .
    AB 2003 tror jag inte finns (osäker)tror att den modellen har bytt namn till AMP eller något liknande .

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2003 vid 18:03

vad menar du? volymen på fronttuben? varför vill man veta det? eller menar du projicerad area? (eller är jag trög…)
    /david

• cato

Medlem
    16 januari, 2003 vid 18:13

Kanske uttryckte mig lite fel. Men skärmens utlagda yta om jag ska tydligöra mig!

– Måste bara veta följande: Är en rhino betydligt segare i vändningarna än en drake med högt AR (t ex Airblasten)?
    – Måste man hålla järnkoll på en AB som är i luften, så att man måste parera den hela tiden, el hur är det?

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2003 vid 08:46

Hej igen . Så här är det ett högt AR värde =lång ,smal , snabb , svårare att hantera men när man klarar av den typen av kite så har dom högre prestanda . Lågt AR värde kort , bred , långsam , lätthanterlig , lätt att vattenstarta , lätthanterlig perfekt att komma igång med , lägre top prestanda . sen finns det allt där emmellan . ( Har ej kört airblast men jag kan lova att rhino kiten är inte seg i svängarna) .

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2003 vid 09:35

Ursäkta tog nog inte med det du igentligen ville veta .
    Rhino = flat aria 16m2 , Airblast = flat aria 11,8 X 1,36 = 16,048 så det är ingen nämvärd skillnad på ytan . Men det är så mycket mer än yta och AR som har betydelse tex hur bra utveklarna lyckas med aerodynamiken på kiten , egen erfarenhet har själv en rhino 9,3 och har märkt att i vissa vindregister har den mer drag än andra kites som är större ytmässigt tex 10 , 12 m2 det har även betydelse om man kan hantera kiten eller ej så en kite med hög AR kan vara stendöd om man inte klarar av den fullt ut

• cato

Medlem
    19 januari, 2003 vid 10:21

Ok tack för svaret. Men skulle vilja veta av ngn som har en AIrblast,X2 el ngn annan kite med högt AR, om man måste ha störtkoll på kiten i alla lägen eller om den hänger där uppe ganska stabilt?

• anonym-anvandare

Medlem
    19 januari, 2003 vid 11:49

beror lite på storleken, men desto mindre kite desto mer koll!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 januari, 2003 vid 12:57

jo det är klart men om man tar storlekarna här ovan som exempel?? Vad är skillnaden då?

• steff

Medlem
    19 januari, 2003 vid 15:33

tja
    jag har en AB 11,8 -02, och tycker att den ”hänger där uppe ganska stabilt”
    sålänge det inte är för byigt :-(. eller är på gränsen till för dålig vind.
    (3-4 m/s).
    harè

• preppie

Medlem
    21 januari, 2003 vid 19:51

Kan du eller ngn utveckla det? T ex är det svårt att ha den i zenit en längre tid om man håller på med brädan el dylikt.

• cato

Medlem
    28 januari, 2003 vid 10:53

Jepp, undrar det också,t ex hur pass mkt långsammare en Rhino 16 är jämfört med en Airblast 11,8 ?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Airblast vs Rhino

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.