• Publicerad av gurra1978 på 24 april, 2005 vid 14:39

Jag tänker köpa en airbrush för att kunna måla mina lagningar lite snyggare. Jag har aldrig använt en airbrush förut så vad ska man tänka på vid köp och användande?

Jag funderar på köpa en på Jula för 295 kr med färghållaren under. Sen finns det en på Biltema med färghållaren över. Gör det någon skillnad hur färgbehållaren sitter?

Var köper man färg billigast och vilken typ av färg ska man ha?

Tacksam för lite tips.

lliinnuuss svarade 20 år sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Knatte

Gäst
    24 april, 2005 vid 14:52

Utan att vara expert på lackering smile.gif
    Man brukar använda överliggande koppar för små jobb/färgmängder.
    Då matas färgen automatiskt fram. Lätt att göra små lackjobb helt enkelt laugh.gif

Har du koppen under, så måste du suga upp färgen och då fungerar det inte lika smidigt vid små färgmängder (Du kan suga luft istället för färg..)

• gurra1978

Medlem
    24 april, 2005 vid 15:00

Svar till:

Man brukar använda överliggande koppar för små jobb/färgmängder.

[/ QUOTE ]

Ok, det låter ganska vettigt. Får väl bli en sån då. Mer tips någon?

• Knatte

Gäst
    24 april, 2005 vid 15:48

Försök att hålla målarsprutan vinkelrätt mot det du skall lackera
    Avstånd ca 25-30 cm
    Starta sprutan en bit utanför materialet, spraya brädan i ett sick-sack (överlappande) mönster. Sluta inte spraya förrän du är en bit utanför brädan.
    Varje gång du startar/stoppar att spraya. (trycker in/släpper avtryckaren) så kan sprutan ”spotta”. Därför skall man alltid starta och sluta utanför målerobjeket.

Öva,öva, så att du kan lägga rätt tjocklek på lacklagret. Detta är precis innan det börjar rinna, men ändå inte ooo.gif En svår konst att behärska blush.gif

• Knatte

Gäst
    24 april, 2005 vid 16:09

Tilägg smile.gif
    Kolla gärna upp ventilen och nålen på munstycket på färgsprutan.
    Det skall inte vara för grova prylar, vid finmåleri.
    Kommer inte ihåg mått och sådant längre, då jag inte har lackat om en bil, sedan min gamla Folkabuss ”Folke”

Men kan vara värt, att nämna vad du skall använda sprutan till vid köp, så att det sitter ett avpassat munstycke på sprutan smile.gif

• lliinnuuss

Medlem
    24 april, 2005 vid 16:31

Har inte gjort så mycket lackeringsarbete så det enda jag kan tillägga till ovanstående tips, (som jag för övrigt håller med om) är att lägga mer betoning på att man måste spruta sicksack. Gå aldrig tilbaka i samma bana du kom ifrån, då kommer färgen sannolikt börja droppa

Lycka till smile.gif

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.