Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åka windsurfing??

• frog

Medlem
    7 november, 2002 vid 22:28

Det är nog Formula seglarna som säger så. grin.gif grin.gif wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    8 november, 2002 vid 07:25

VA? åka vindsurfing?? vafan säger du? KÖRA vindsurfing heter det jö!

• copello01

Medlem
    8 november, 2002 vid 08:19

Min mor som egentligen är en rar person sa, när jag var liten, att jag skulle iväg och sparka boll, när jag skulle spela fotboll. Detta retade mig på ett sätt som idag är obegripligt. Vidare sa min mor senare när jag började brädsegla att jag skulle ut och skumpa bräda. Sparka boll och skumpa bräda är mycket förnedrande att höra från sin mor i de känsliga tonåren. Om någon ringe och sökte mig
    kunde de alltså få höra att jag antingen sparkade boll eller skumpade bräda.

Brädkörning, brädåkning, brädglidning, brädtrampning, brädsmygning, brädålning, brädhasning, brädskumpning är bara ett sätt för andra människor att underminera värdet av vår sport.
    Eller är det det när man vill hitta likheter med andra sporter som man vill relatera den egentligen helt ädla sporten vindsurfing med. Jag förstår att en som KÖR motorcross hittar likheter med vindsurfing och likaså kan en rullbrädeÅKARE hitta likheter. Vindsurfing är vad det är:
    En surfbräda med ett segel på.

Det heter alltså brädsegling eller vindsurfing.

• surfen

Medlem
    8 november, 2002 vid 08:51

Själv så vindsurfar jag..
    ute och vindsurfar eller han vindsurfar, dom är ute och vindsurfar. vad enkelt det kan vara!

• jpeter

Medlem
    8 november, 2002 vid 09:35

Åka vindsurfing hör man inte speciellt ofta. Däremot används ordet segla nästan oftare än surfa. Var går gränsen mellan att segla och att surfa? (Blanda inte in segelbåtar)

• anonym-anvandare

Medlem
    8 november, 2002 vid 09:38

Det här är ett ganska stort problem för mig. Vindsurfa är ett ganska töntigt ord. Brädsegling är ännu värre. Surfa är lite coolare men då tror vissa att man ligger och plaskar i vågor utan segel och det är ju inte heller så coolt. Segla kan också funka som begrepp om man pratar med människor som vet att man aldrig skulle prata om att segla båt. Så surf eller segling är det som är lämpligast att använda. I mail kan man skriva v-surf, det ser ganska skönt ut.
    Det var jävligt skön vindsurfing igår (låter töntigt)
    Det var jävligt skön brädsegling igår (ännu töntigare)
    Det var grymt skön surf igår (låter bra men kan feltolkas)
    Det var grymt skön segling igår (låter bäst)

• getwet

Medlem
    8 november, 2002 vid 09:55

Håller med där, det är segling vi pysslar med, trots att en del hävdar annorlunda. Men dom personerna kan väl ta bort ”seglet” så får vi se hur bra det går.
    Wave kan tänkas är ett mellanting, där passar egentligen windsurfing bättre tycker jag, men ordet känns lite tafatt. (brädsegling ännu värre)
    Och då kommer jag direkt att tänka på Svenska brädseglarförbundet…….en aning töntigt! Kanske dags att byta namn….

För min del så utrycker jag mig oftast till mindre vetande att jag ska iväg och segla, får man kontra fråga vilken båt man har brukar jag svara något kryptiskt som: En RRD 268 avantslalom eller Mistral MTX, till svar kommer ofta: Aha….
    Så jag tycker nog ordet segla känns och ligger rätt i munnen till de mindre vetande, men mellan oss som uppskattar livets nöjen och tar till vara på den är det ok med surfa, vi förstår varandra. Men för guds skull…..använd inte ordet smurfa….får utslag!

• tabi

Medlem
    8 november, 2002 vid 13:38

nej, jag tycker det är mer surfa än segla…!! det låter ju bättre att säga att ”man ska ut och surfa”, än ”jag ska ut och segla”…! tycker jag iaf… smirk.gif

• kungdenknege

Medlem
    8 november, 2002 vid 13:55

Finns massa roliga ord inom vindsurfing… Ovetande kallar t.ex. våtskor ”fötter”, och säger man fall av till en n00b så tittar han/hon sig förskräckt omkring och hoppar sen i vattnet =) Vad vi gör är varken vindsurfar, seglar, brädseglar, eller brädskumpar, utan det enda riktiga är *trumvirvel* vattenknyppling. Och ja, jag vet FORTFARANDE att jag har sjuk humor laugh.gif

• anders_hoffman

Medlem
    8 november, 2002 vid 14:38

Håller helt och hållet med Tabi! Det vi gör är att vi SURFAR. Har fått en massa fula påhopp när folk frågat: Vad har du gjort ida då, anders?
    Jag har surfat säger jag.
    Jaha, kan man surfa här i sverige, tordde att vågorna skulle vara större då.

Osv osv.

Men det är sån skit man får ta som ”v-surfare”
    wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    8 november, 2002 vid 14:43

Vad gäller surfa vs segla, tycker jag att det finns alltför många yuppis som försöker vara så jävla coola och hela förbannade surfattityd-köret, men de kan faen inte åka bräda inte!! bort med dreds, knark(¿) och baggy brallor från våran sport! (för det är det väl fortarande?)

jävla hippies!

/färdig och avreagerad

• jonasp

Medlem
    8 november, 2002 vid 14:46

Precis som snö hos eskimåerna har vindsurfing många namn här e två;
    ”Sorfa” – mycket local på erstan, 4-5 personer använder det, 3 surfar inte.

”Ploga” – När man precis ligger under planingströskeln, pumpar max och plöjer upp vågor som en finlandsfärja. (händer alldeles för ofta.

• anders_hoffman

Medlem
    8 november, 2002 vid 15:00

Jag orkar inte ens kommentera inlägget herr anonym skrev.

• peter-andersson

Medlem
    8 november, 2002 vid 15:34

Men varför kommenterar du det då?

• anders_hoffman

Medlem
    8 november, 2002 vid 15:42

Bättre så!

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åka windsurfing??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.