Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing aktuella drakar för att åka snabbare än 50 knop på vattenn

• aktuella drakar för att åka snabbare än 50 knop på vattenn

Publicerad av perbert på 26 augusti, 2008 vid 13:40

Om man skall åka över 50 knop på vatten, vilka drakar är då aktuella?

Måste man ha en mindre drake och mycket vind?

Har funderingar på Flysurfers Speed 2.
    Eller någon som vet vilka resurser Peter Lynns Synergi har?
    Vad finns det mer för vattendrakar för de riktigt höga hastigheterna?

Har jag förstått det rätt med att LEI-drakar ligger i lä så att säga, när det gäller topphastighet?

sourra svarade 16 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • milkman

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 14:02

Här har du lite resurser.
    En internationell GPS speed sida: http://50knots.xs4all.nl:3006/gps-kitesurfing/ (verkar svår att ladda just nu)
    Ett svenskt Speed-kite Forum: http://www.surfer.se/ (inte så mycket aktivitet, men du hittar andra som kör där, bara börja suga ur dom alla Secret speed-spots)

På vatten så är alla rekord tagna med tub-kiter. Titta efter en med högt ar och så liten LE-blåsa som möjligt. Han som har rekorden har en nästan helt platt drake.
    Det verkar också vara idé att ta med sig några kilo under dräkten 🙂

Lycka till.

• cortex

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 14:46

Speed2 är nog ett utmärkt val om vinden är någorlunda jämn… vilket den tyvärr oftast inte är när det blåser mycket i Sverige.

Det som gör den absolut största skillnaden är *åkaren*. En skicklig åkare kan åka väldigt fort med valfri modern kite med stor depower. Dock blir vinkeln mot vinden olika när man når sin topphastighet med olika kites.
    Både Speed2 och Psycho4 gör mycket bra ifrån sig just nu på course-races, i synnerhet på upwind-tack’en. Mycket på grund av att det är lättare att åka fort i chop ju mindre man behöver åka i 90-gradig vinkel mot/med vågorna.
    (De som var med Kalmarsunds-crossingen vet vad jag menar… det är jobbigt att åka nästan rakt med vinden i hög fart och ligga och studsa på chop’et).
    Dessutom är Speed2’an klart vass på att mjölka ut de där sista knopen fart framåt när det är lätt vind. Å andra sidan är det knappast i lättvind man klättrar över 50-knops-gränsen. 😀

Ett större problem är att hitta en bräda som funkar på lite ”ojämnare” vatten eftersom det inte finns alltför många (upptäckta) perfekta spots för speed i Sverige, iaf inte i närheten av den spot som ex. vis Tillman Heinig kör på här:

http://www.youtube.com/watch?v=FRFWwwVASoY

Tillmann kör med en Caution-kite… som egentligen är utvecklad för att vara en vågkite. Så bredden är stor på vilka kites som används vid Speed.

/Kaj(Tech)

• skotten

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 16:03

fuckin A Jens, nice post, it doesnt go un-noticed when you aint pimpin your own gear, aloha dude.

• biorno

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 16:03

Advance Kobra 9.7m2…

• sourra

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 16:16

Så vitt jag vet har kitesurfare inte satt något officiellt rekord över 50 knop på 500 meter outright. Ännu.

Det officiella världsrekordet för herrar på knappt 48 knop har Alex Caizergues och det har han slagit med en F-One Bandit som har rätt fet leading edge. Damrekordet på drygt 42 knop har Sjoukje Bredenkamp som hon slagit med en Helix =)

Vad som gör att ett rekord blir officiellt eller inte får speedtokarna svara på. Har även för mig att Mårten B och Jens W har kört jävligt snabbt med Ozone (Edge?) resp. Slingshot Rev. Som synes finns det en hel del olika kites som verkar kunna skjutsa på rätt bra. I Sverige är nog största utmaningen att hitta en pöl som är platt nog när det tutar i ordentligt.

• skotten

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 16:17

how should a kite be designed for speedriding anyway?? should it be a high aspect superflat beast with a small leading edge?.. opinions…?

• skotten

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 16:18

@skotten 494092 wrote:

fuckin A Jens, nice post, it doesnt go un-noticed when you aint pimpin your own gear, aloha dude.

Doh!!!!

• cortex

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 17:24

Som sagt… tror inte det spelar så stor roll med märke eller modell.
    Det är vinden, ”underlaget” och åkaren som spelar störst roll.

Egna erfarenheter (jag tycker det är grymt kul att åka fort, men är ingen expert):
    Det hjälper det med en kite som har stor effektiv windrange och där man kan dumpa kraften snabbt för att kompensera för jävlig vind.
    Brädan är nog det viktigaste när det kommer till utrustningen.

Den spot jag tycker är bäst för Speed i Sverige (som jag kört på iaf) är Tjurudden på Gotland. Där får man *helt* platt vatten även i 18 m/s. Dessutom har man en rejäl yta downwind med djupt vatten som man kan klota på när det går åt h-e.
    Man kan däremot inte vara mer än 3-4 åkare max som kör speed där samtidigt, då blir det trångt.

/Kaj(Tech)

• eklov

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 21:03

Caution Mayhem!

• johnk

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 13:10

North Rhino 2008 har jag läst ska vara snabb så googla lite på det. Den har också delta-shape (som bandit).

• skejtar_henke

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 13:19

Jag undrar vilket går fortast. En hög-ar eller en låg-ar?

• sourra

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 13:52

Bra fråga. Hög ar drar ju mer men har samtidigt mer LE-yta exponerat vilket borde ge högre vindmotstånd.

• nic

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 14:20
    sourra;494393 wrote:
    Bra fråga. Hög ar drar ju mer men har samtidigt mer LE-yta exponerat vilket borde ge högre vindmotstånd.

Hög AR går fortare genom luften än låg AR.
    Vad gäller flygskärmar så är alla tävlingsskärmar hög AR och har en högre topp-/medelhastighet.
    Tror inte detta har utnyttjats ännu vid rekordförsök så det finns nog mer att hämta. Fast att ha en högARkite långt inne i kraftzonen och ligga i 50knop låter scary, iaf med suicideleach 😛

nic

• fesen

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 14:35

En Ozone Yakuza….och ge fan i att klota. 🙂

• biorno

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 14:37

@skejtar_henke 494377 wrote:

Jag undrar vilket går fortast. En hög-ar eller en låg-ar?

Skulle rekommendera en hög-AR som är toksnabb genom fönstret, när du kommer uppåt 100 blås så är det rätt lätt att åka förbi en lågAR kite som ligger långt bak och inte hinner mer fram.

En ganska liten hög AR, supermkt med vind, tokplatt vatten then GO…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing aktuella drakar för att åka snabbare än 50 knop på vattenn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.