Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Allt möjligt.
-
Allt möjligt.
Publicerad av ola_p på 17 april, 2002 vid 14:45Nu när surfingensäsongen har börjat, det börjar ju bli varmt. Och när man äntligen har fått sina Core Countur stroppar, så dyker alla funderingar upp. Vad ska man köpa för fenor, vilken bräda ska byggas etc. Så behöver jag lite hjälp med tänkandet.
Det är nämligewn så att jag inte får i en stroppskruv hela vägen. stroppen sitter supersladdrigt med andra ord. Jag har försökt skruva i den utan någon stropp i men utan resultat, den går fortfarande inte ner. Så hur göra? Man kan ju sätta stroppen i ett annat hål, men nu har jag bestämt vart den ska sitta så nu ska den också sitta där. Hjälp!Sen så skall det ju byggas bräda här, så finns det några västkustbor som vill haka på? Vi kommer att bygga i Ljungskile så det skall förhoppningsvis gå bra, någån intresserad?
Sen har vi ju det eviga problemet med konstiga riktningar på vindarna. Nosrdosten har vi faktiskt kunnat utnyttja här, även om det inte direkt är den bästa riktningegn. Så vart kör ni när det blåser i sånahäringa skumma riktningar?
ola_p svarade 23 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Kan du inte bara såga bort några millimeter av skruven?
-
Jo, men det känns ju tråkigt att såga sönder…
Får bli det om inte ngn har nån bättre lösning. -
Vad är det för bräda. Vet att min AHD maxxride hade kortare skruvar till bakstroppen pga av powerboxen.
-
[surfguru]
Gäst17 april, 2002 vid 19:15Tja Ola ! hur e vinden nere i ljungskile ?
vet inte va du ska göra me stropparna tyvärr, men funderade över ditt brädbyggande.. skulle vara intressant o hänga på eventuellt =)
går det att få tag på bra material till hyfsade priser eller ?Går på Östrabo (uddevalla), och funderar starkt på att bygga en bräda eller designa ett segel som projektarbete!!
Snacka förresten me din kusin Andreas idag…va det bra surf i söndags ?
När jag ändå pratar med en ljunkskilebo… har hört att det finns en surfshop därnere, stämmer det ?/ Mvh Gustav
-
Powerwave 253, löste problemet genom att kapa nån mmm på skruven så funkade det sen.
Och sen är ju stropparna grymma även om jag inte har seglat med dom än. -
Jo då, det vart lite segling på söndag och måndag. Idag fläktade det lite. Igår blåste det hyggligt, men det var kallt och mina händer sönder.
Jag vet inte riktigt priser, men ca 4000-5000:- för en bra konstruktion. Sen om amn hittar ngn firma som använder väv så kan man säkert få spillbitar till förstärkningar och liknande.
Vi kommer att hålla till i källaren här hemma. Du får gärna hänga på. Jag hörde av Andreas att han hade pratat med någon som satt och åt med en sp katalog…har du ngn icq? Det är ett smidigt sätt att byta information.
Jodå, det finns ”Sport Surf Fritid” i Ljungskile. Inte så mycket grejor att klämma på direkt, men han har en sele och linor samt Core Counturstroppar. Vilket också är allt som är av värde. Sedan står lite grejor från 94 å mögglar till hutlösa priser.
-
Det är två skruvar till bakändan av bkstroppen, och det var vänstra framstroppen som krånglade.
-
Har haft ungefär samma problem. Köpte en beg. bräda som jag skulle frakta. tog då bort fotstropparna för att brädan skulle ta mindre plats. När jag sen vara hemma igen och skulle skruva på stropparna fick jag inte ner skruvarna hela vägen?. Löste problemet genom att köpa brickor(rostfria) så att skruven kommer upp några millimeter. De är väl ingen lysande lösning men det funkar.
/Decroix
-
Schysst!! själv har ja inte vart ute en enda gång i år än !! jag har ju tyvärr ingen heltäckande våtdräkt, och min rigg är inte i bästa skick…gammal o sliten !!
Kommer dock snart att beställa lite nytt stuff från GunSAILS genom LaSurf..Verkar vara bra o fräscha grejor, och framförallt mycket billigt !!
Funderar på att beställa ett par master, en wavebom, en våtdräkt och lite småsaker som hängselelinor och så….Verkar vara ok prisklass för en brädkonstruktion osså, så jag hänger kanske på…får kolla min budget först, man är ju tyvärr inte stenrik =)
Mitt icq-nr är 28355623 (nick är [ n´surf ] …) , men ja använder endast icq på helgerna när ja är hem-hemma (Hamburgsund), om veckorna bor ja ju i lägenhet i Uddevalla där ja inte har dator….
Det är också vid spots i närheten av hem-hemma som ja brukar surfa, som Haby (Ramsvik) och Bovallsviken…
Ha d bra ! o rippa hårt =)
Mvh Gustav
-
Hur gör du med beställningen? Åker nu ner till lasurf och hämtar lr ska du få det skickat? Har funderat på att testa selen han har på lasurf, 500:- för en midjesele är ju överkomligt. Men sen ligger ju lasurf inte om hörnet direkt…
Jag kör begagnat istället för billigt nytt, men det är väl en smaksak.
Snubblar du på en gammal kylskåps kompressor så ta den. Den behöver vi om vi ska vakuumlaminera.
Har läst lite om epoxi och laminat, lr snarae läser 69 sidor laminatfakta från spsystems så det skall väl förhoppningsvis bättra laminat kunskaperna lite. Har du kikat på några brädbyggarsidor. Det ger ju lite kunskap iaf. Vad ska det bli för ngn bräda? Jag ska ha en 95litrare. Ska bygga med bottensandwish och tjockt laminat på översidan.
Har du möjlighet att komma förbi ngn gång så skulle det säkert vara trevligt.
-
Jag har tills nu haft en av vindsurfingsveriges äldsta fungerande produkter i bruk, en Gaastra midjesela från åttiotalet i lila och gult. Nu på Maui gjorde jag till slut slag i saken och skaffade en ny sele. 15 dollars för en lätt begagnad DaKine, visserligen inte Nexus eller nå’t, men klart mer modern än min gamla.
Mitt hängselekonto belastar mig inte mycket…
-
Hörru Ola, ta och berätta lite om surfshopen i Ljungskile.
Läste en artikel om den i Bohusläningen för ett tag sedan./K
-
Ur synvinkelnsurfshop är det inte så mycket att ha, men han kan ta in megascenesortimentet samt szamer sport på surffronten. Men jag köpte en uppsättning CoreCountur stroppar häromdan. Super grymma efter att ha stått lite på rummet i stropparna i väntan på vind. Han sålde en lr ett par techno de senaste som de har funnits, framförallt folk norrut köper av honom vad jag vet. Annars är han väl snarae en fritidsaffär med lite skor, snowboard, wakeboard, våtdräkter, skate och lite kläder ryggsäckar och så.
Men jag går förbi ibland och snackar lite med Hasse, som han heter. Han brukar vara pratglad så det räcker och blir över,
Men bor man norr om Ljungskile och vill ha bic eller så kan det ju vara en fördel att handla av honom när man inte måste åka så långt.
Typ, ubndrar du något mer specifikt kan jag kanske svara, eller kolla upp. -
[surfguru]
Gäst21 april, 2002 vid 11:30Tja ! d va ett tag sen ja var inne på konfen nu, men….
Med beställningen vet ja inte riktigt än, men det lutar faktiskt åt att åka dit ner. Några fler kommer nämligen att beställa därifrån, och det kanske blir en bilresa ner..Vi har dock inte bestämt oss ännu.
Jag brukar normalt också satsa på beg. utrustning, för det är på tok för dyrt att köpa nytt ! men detta får bli ett undantag…mast och bom var nämligen otroligt billigt här (om man köper det med sämst kvalitet), och gissar på att en ny mast av dålig kvalitet kanske går jämt ut med en beg. bra mast. Det återstår dock att se =)
Kan inte särskilt mycket om brädbyggande, men har faktiskt kollat på en del brädbyggarsidor där grundläggande fakta står..Förutom material och så, kommer vi att få införhandla speciella verktyg till slipning (antar att det inte är helt vanliga slipar) och vakuumlaminering eller ?
Har inte bestämt mig för någon speciell bräda än. Ja har ju redan en F2 Air feestyle bräda på ca 100 l, men funderar isåf. på någon mindre vågis eller varför inte en riktigt liten freestylebräda (eftersom man inte har råd med någon Flying Pig =)..)Jag kan ju snacka me Andreas i skolan, så kan jag kanske komma ner till Ljungskile nån dag..Hade du tänkt att börja bygga snarast möjligt eller ?
Mvh Gustav
Logga in för att svara.