Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Alubom
- 
		AlubomPublicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2003 vid 08:39Halloj ! 
 Är det någon som har erfarenhet av local spirits alubom slim Alu G2 ?
 Är det bra grejor eller skall man satsa på NP’s alubom X3 eller X5 istället ?
 Delge er gärna av erfarenheter kring dessa bommar (eller något annat fabrikat i prisnivån 1000-2000 kr med smalt grepp).Svarre endy svarade 22 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
- 
			23 Svar
- 
Jag är inne på min 2:a Slim… Hade en G1 som böjde sig och som jag fick utbytt mot en G2… som nu oxo har böjt sig. Båda har böjt sig på samma ställe. In mot seglet på ena sidan, på ett ställe c:a 1/3 av bommens längd sett från bomnocken (dvs. bakom bakre handens position). Bomen fungerar fortfarande bra men det är ganska trögt att ändra längden på bommen numera. Jag väger 95kg och sliter nog ganska hårt i grejorna när det brallar på. Ett kastfall kan ha bidragit till resultatet (och då får jag skylla mig själv). Jag är dock tveksam till det eftersom det var relativt sett lättvind vid båda tillfällen jag upptäckte att bommen var sned. Annars har jag bara gott att säga om den; stabil och mycket bra bomfäste. ett plus för det smala greppet (skönt när man surfar i december med handskar!) och för det vettiga priset. 
- 
Jiipie! ALU bästa grejen nånsin man går en kurs nån gång ibland och slipper man ju jobba. 
 Tack Socialdemokraterna ni vet verkligen hur livet skall levas!!
 Fet Göran forever!!!!
 p.s om Fet Göran får bli EU president så kanske alla i hela Europa kan bli ALU, fan va bra! d.s
- 
ALU far mig att tanka pa den dar serien med lorry-ganget dar Johan Ulvesson var ALU. Mycket trevlig! /malun 
- 
Köp inte np x3 om du ska surfa med den;)…verkligen onöjd med kvalitéen. Du får inte vad du betalar för hos Np! Chinooks alubom hos surfbutiken.nu är styv och snygg, med smalt grepp, jag tycker den har funkat fint. Nu har jag köpt en tecnolimits King bom hos surfersworkshop.com i malmö…har inte fått den än, men den verkar va riktigt bra, de som har den lovordar den. Något jäkla dyr bara… Lycka till/Oscar 
- 
Kör med Local spirits alu bommar. Har hållt än så länge och har skönt, smalt grepp. Prisvärd bom. 
 Men färgen flagnar rätt snabbt på bakdelen så graderingen försvinner undan för undan. Ser lite risigt ut men det funkar ju ändå.
- 
Har du 2 st? Sälj dem isf och köp en local spirit carbon, jag trodde inte att det var sånn skillnad. 
 *väntar på en carbonbom* Ja, jag rekommenderar alla att köpa denna carbonbom, det är verkligen ett bra pris på en sådan bra bom, och nej jag har inte spons  
- 
Carbonbommar är för formula-seglare, eller posers  
 Det var en kille som körde carbonbom i Åsa i förra veckan, ena bomhalvan gick av på 2 ställen. Skitkul.
- 
Det kan hända ibland att de går av, ja… 
 Prova först! Jag fick prova en och var förvånad  
- 
Testade du den på ett våg- eller freestylesegel? Har svårt att tro att det är nån skillnad. Är ju inte lättare än alu. Styvare lär ju carbonbommen vara, men bomstyvheten är ju inte av så stor betydelse om det inte är stora cambersegel? Men jag har aldrig testat en carbonbom så jag ska nog inte sitta här och spekulera… 
- 
Ja, det ska erkännas att jag provade den på ett freestyle segel 6,4 och det är självklart här skillnaden är större än på ett mindre segel och speciellt ju längre förlängning man har på bommen. 
 På våg segel där man använder kort förlängning är skillnaden inte lika stor, och ja vikten skiljer ju inte så mkt, typ 200grMen ta t.ex X3 vs Local carbon 1900 – 3300 där är den extra tusingen ingen dum investering, ska man köpa t.ex X7 för 6000 så är det ju en helt annan grej.. 
- 
Svarre, Jag köpte en Windsurfing Hawaii Makai på Surf Unique och den har varit helt klockren och är numera hårdtestad på stenrevet i Moulay samt på Torö Stenstrand i brytande 2,5 metersvågor. 
 Smalt grepp, långt förlängningsintervall på 60cm och ett ”två-dörrars” frontbeslag vilket gör att den funkar både på vanliga och RDM-master. Den betingar ett pris av 1400:- men det finns en billigare version, Lanai, vars enda skillnad (tror jag) är att den har ett normalt frontbeslag och ett lägre pris på 1150 spänn.
 http://www.uniquestore.nu/surfunique.htm
 På Surf Uniques hemsida saknas det en bom som fanns i butiken när jag var där före sommaren, det är en Tekknosport som såg ut som en kopia av Windsurfing Hawaii-bommen (de flesta bommarna i världen görs på samma ställe) men hade lite andra förlängningsintervall och kostade runt 1100:- har jag för mig.
 http://www.tekknosport.de
 Jag kanske ska understryka att jag inte har några som helst intressen i Surf Unique, mitt inlägg är alltså ingen smygreklam utan bara ett bra alternativ till bommarna du funderar på. Benny Benny
- 
Varför gör du det då. Pröva först och uttala dig när du vet något. 
- 
Lanai bommen finns i 2 olika diametrar och S-U har den tjockare (32mm) iaf. var det så när jag köpte min Makai. 
- 
Min Slimwave gick av iaf… men svårt att jämföra med andra bommar, jag satsar på north nu dom verkar bäst.. 
- 
Tack för alla inlägg ! 
 Jag skall analysera de inkomna inläggen innan jag bestämmer mig för vilken bom jag skall köpa.
 Spontant så känner jag mig lite osäker om det kan vara värt att lägga lite extra pengar på en kolbom. Jag skall ha bommen till segelelstorlekar mellan 5,4-7,5 dvs ung. 165-225cm.
 Beträffande kvaliten på local spiritbommar så gav ju inläggen lite varierande svar.
 Jag får ta mig en funderare, men som sagt tack för alla inlägg. / Svarre
Logga in för att svara.