Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ang bindningar…

• Ang bindningar…

Publicerad av matthias på 22 april, 2007 vid 20:25

Fick ett mail från en kille som hade lite frågor ang. bindningar och lämpliga brädor. Tänkte att det kanske är fler som undrar om samma saker så här kommer svaret. (Frågorna står längst ner)

”hallå!

Först och främst, för att verkligen komma in i ”wakeåkningen” krävs det ett par ordentliga bindningar. Jag har kört med 5-6 olika par bindningarn och jag måste säga att inte förrens jag fick mina 06 escalades har jag varit riktigt nöjd.

skillnaden mellan 06 och 07 escalades är ganska stor. 06 använder sig av en sk snowboardentry vilket gör det otroligt enkelt att komma i och ur. fötterna sitter som i cement och de är ordentligt styva. detta har både fördelar och nackdelar. Fördelarna är att du får en väldigt direkt åkning, du får ett sjukt pop och landningarna blir grymt stabila.
    Nackdelarna däremot är att du inte pallar köra så länge eftersom dom sitter så hårt – precis som på wakeboard. Dessutom blir det svårt att graba och verkligen tweaka grabarna.

07 är precis som 06orna lika mjuka och sköna under foten, använder sig av den lätta ”pro-plate’n” och har samma lätta snörningssystem. Däremot är det en ”vanlig” entry och för att verkligen låsa foten är där två rejäla heelkidneys som funkar perfekt och låser foten i ett perfekt läge. Dessutom är det en ren njutning att sätta i foten i dom, varenda material känns som en smekning mot foten. Alla andra bindningar jag har haft och provat har gett mig skavsår på ett eller annat ställe men med mina nya har jag aldrig haft några problem. 07 är dessutom lite mjukare i själva konstruktionen vilket gör att du utan problem kan köra så länge du vill, du kan graba och tweaka som du vill samtidigt som du har ett grymt pop och stabila landningar. Dessutom är de till och med enklare att ta sig i och ur än 06orna.

När du kör med bindningar ska du köra med en något större bräda än vad du är van vid eftersom bindningarna gör att du kan kontrollera så enormt mycket mer kraft och därför ger en större bräda dig så otroligt mycket mer pop än en mindre. Jag t ex är 175 och kör med element 134 men funderar på att byta upp mig till 140.

nästa viktiga grej är att brädan är riktigt styv, om brädan har för mycket flex kommer bindningarna ta all kraft från brädan och när du popar ifrån kommer det kännas som du kör på en handduk.

Jag har bara kört Tablas och Liquid Force brädor med bindningar och Elementen är den enda brädan jag provat ur LFs brädlinje. Tablas custombrädor ger dig allt du vill ha, tillgången på en äkta custom som du vill ha den är dock ganska begränsad just nu. Hur som helst, Elementen måste jag säga har allt jag kan önska mig och lite till. Bara en sån sak som kanalerna, som gör att jag kan köra utan fenor och ändå ha full kontroll är perfekt. I övrigt gör den precis som jag vill i alla lägen. Det är också en bräda som du utan problem kan köra kabel och wakeboard med.

Med allt detta sagt tycker jag ändå du ska prova dig fram. Hör med Anders på Lasurf, han ska ha en full demolinje såvitt jag vet så de e bara å prova. Annars kan han ta hem precis det du vill på ett dygn. Han är en skön kille så ring o snacka med honom så löser ni säkert det på ett bra sätt!

Ha de gött och lycka till med ditt val!

du får komma ner till skåne i sommar så samlar vi alla som har gått över till ”the dark side” och kör lite foto och videosession på kicker o slider.”

Citat:
    Ursprungligen postat av Neven
    Tjena!
    Du verkar kunna en del om sånt här så jag tänkte fråga dig lite frågor.

Jag tänkte skaffa en ny bräda och samtidigt försöka använda bindningar. Har kollat lite på escalades 06 och 07. Vad är skillnaderna? Vad skulle du rekommendera för en som bara kört lite med bindningar på wake tidigare. 06 ser ju mer pimp ut… 🙂

Angående brädan skulle jag vilja ha en som går att byta mellan bindningar och stroppar. Eftersom jag är lättvikt och alltid kört mindre brädor så skulle jag inte vilja att den är för stor heller. Hur är Element 128 t.ex? Det skulle vara grymt om brädan även funkar att köra wake efter kabel också, men det är prio2.

Och sista frågan. Var kan man köpa prylarna i sverige?? Lasurf verkar inte ha jättemycket. Kan man beställa från LF danmark eller?

Schysst om du har tid att svara på lite frågor!
    Hälsningar
    /Neven

hengo svarade 18 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • selle

Medlem
    22 april, 2007 vid 21:18

Kan fan inte låta bli att skriva en rad om hur mycket jag älskar mina LF union bindningar.

Skillnaden mot Escalade är väl att dom inte har snörning, är lite mjukare och kostar någon tusing mindre.

Dom ser ut nästan exakt som en wakeboardbindning (legendariska Ultra-serien på wake).
    Skillnaden mot en wakebindning vad jag kan se är att invändligt så är booten klädd med lycra liner istället för högfriktions gummi som det brukar va i wakebindningar. Så dom är i jämförelse mot wakeboardbindningar väldigt lätta att ta sig i.
    bindings_union.jpg

Körde först med straps, sen med ”straps och cykelslang”, för att de skulle gå smidigare att lära sig i början.

Men efter att kört med wakebindningar så kommer jag ALDRIG att köra med straps någonsin igen.

Om man har åkt wake innan och gillar den känslan så finns det faktiskt inget alternativ förutom bindningar. Att köra med straps känns som att gå tillbaka till ’96 i wakeutvecklingen.

Jag blev så sjukt jevla lycklig när det äntligen kändes som att köra bräda mer än att segla och vicka på en planka.. Mmmmm…. hehe.

För easy entry så kladdar man lite med grummesåpa i bindningarna innan man går ut.

Men när man väl lärt sig tekniken att ta sig i en boot så är det verkligen inget som helst problem.

• nic

Medlem
    22 april, 2007 vid 21:19

Bra info.

nic

• pepa

Medlem
    22 april, 2007 vid 21:32

Gytt inlägg! Men ”När du kör med bindningar SKA du köra med en något större bräda än vad du är van vid” känns fel. Ska? Känn lite på vad som känns gydigast för dig!

I like my Unions också 🙂

• yann

Medlem
    22 april, 2007 vid 22:14

Blir nog ett par Unions. Escalades verkar ju grymmare men kanske lite för proffsiga. Känns mer safe att kunna flyga ut ur bindningarna när man klotar i mach 2. Nic, när beställer vi? Börjar ju bli gött i vattnet nu änna?

• psychonauten

Medlem
    23 april, 2007 vid 06:49

Elementen är verkligen grym! har en 134, så snart det blir varmare i vattnet åker bindningarna på 🙂

• davids

Medlem
    23 april, 2007 vid 12:57

Håller med alla. Hade ett par Ultras innan och de var jääävligt sköna men sålde de och skaffa ett par Unions istället. Mycket lättare att komma i. Det var i princip den enda skillnaden jag kände. Unions rule…

Håller med också med längden på brädan. Hade först Ultras på en 120 bräda och det funka inte så bra. Vidare var brädan tokigt mjuk. Efter Matthias kommentera på längden skaffa jag north brädan, 132 cm som är mycekt styv och ett par unions till det. Skillnaden var enorm.. Skulle tom kunna tänka mig en ännu längre bräda men helt klart nöjd nu också..

• matthias

Medlem
    23 april, 2007 vid 13:26

ingen SKA givetvis tvunget göra något men jag rekommenderar alla starkt att gå upp någon storlek jämtemot vad man normalt kör med straps. Det kanske känns konstigt i början men du får igen det när du väl lär dig köra ordentligt eftersom du t ex får grymt mycket mer pop och stabilare landningar med en större bräda.

• pepa

Medlem
    23 april, 2007 vid 19:26

Jag kör 138×42 med bindningar, 132×39 med stroppar och vågbräda naken 🙂

• jonaish

Medlem
    23 april, 2007 vid 19:47

@Pepä 378613 wrote:

Upp med bilder jeppe…

Grymmmmmmt gutt skrivet Matthias, ska man ha en så bred bräda som möjligt oxå? fenlängd om man ska tvunget köra med fenor?

• skanepaul

Medlem
    24 april, 2007 vid 11:04

@Pepä 378613 wrote:

Har inte du lagt av? Fotbollssäsongen har väl börjat??

• hengo

Medlem
    24 april, 2007 vid 11:36

blir sjukt sugen på att testa! hur mycket väger de ungefär? känns det mycke ”tyngre” att åka? Blir det mycket svårare å göra HPs och sådant iochmed tyngd eller jämnar det ut sig eftersom man får mer pop? elelr så får man inte det? kanske ? eller nåt? … Jo.. Nä…

• pepa

Medlem
    24 april, 2007 vid 14:49

Matthias har aldrig kunnat göra hp så för honom är det nog lika lätt med bindningar hahaha!

Det e inte lätt å va ödmjuk när man e så rolig som jag.

• matthias

Medlem
    24 april, 2007 vid 16:22

pepä har helt rätt, jag har sett mina bästa dagar på den fronten, men JA, det blir tyngre med bindningar. Det är dock långt ifrån omöjligt att göra hp’s med bindningar, men det blir avsevärt svårare. Det är dock priset du får betala om du värderar sjukt pop, stabila och sköna landningar, stil och kraft framför akrobatik och höjdhopp samt om du tycker om att köra sliders och kickers. Brädans bredd spelar inte lika stor roll, försök hitta en bräda med sjysst outline och de andra features vi pratat om och det funkar med de flesta fenor. Själv föredrar jag att köra utan eller med rätt små fenor eftersom man kommer ner så mycket i vattnet med bindningar ändå så man behöver inte så mycket mer grepp.

På bilden ser man också tydligt varför jag inte behöver fenor, kanalerna tillsammans med den konkava bottnen gör att jag har perfekt grepp även utan fenor.

• pepa

Medlem
    24 april, 2007 vid 16:27

A det blir svårare, fick ta i lite extra för att sätta KGBn som normalt sett sitter 10 av 9 gånger. Med andra ord kanske bindningar inte är rätt om du är ny på hp och vill utveckla den sidan, men å andra sidan lär du dig med bindningar kan du göra det gubblätt med stroppar sen 🙂

O Matthias jag skoja bara, din mobe e fet ju.

• hengo

Medlem
    24 april, 2007 vid 18:49

fan jag måste testa innan jag byter bräda! börjar bli lite less på gamm gamm gamm gamm gamm gamm gammtablasen

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications