-
Ang bindningar…
Fick ett mail från en kille som hade lite frågor ang. bindningar och lämpliga brädor. Tänkte att det kanske är fler som undrar om samma saker så här kommer svaret. (Frågorna står längst ner)
”hallå!
Först och främst, för att verkligen komma in i ”wakeåkningen” krävs det ett par ordentliga bindningar. Jag har kört med 5-6 olika par bindningarn och jag måste säga att inte förrens jag fick mina 06 escalades har jag varit riktigt nöjd.
skillnaden mellan 06 och 07 escalades är ganska stor. 06 använder sig av en sk snowboardentry vilket gör det otroligt enkelt att komma i och ur. fötterna sitter som i cement och de är ordentligt styva. detta har både fördelar och nackdelar. Fördelarna är att du får en väldigt direkt åkning, du får ett sjukt pop och landningarna blir grymt stabila.
Nackdelarna däremot är att du inte pallar köra så länge eftersom dom sitter så hårt – precis som på wakeboard. Dessutom blir det svårt att graba och verkligen tweaka grabarna.07 är precis som 06orna lika mjuka och sköna under foten, använder sig av den lätta ”pro-plate’n” och har samma lätta snörningssystem. Däremot är det en ”vanlig” entry och för att verkligen låsa foten är där två rejäla heelkidneys som funkar perfekt och låser foten i ett perfekt läge. Dessutom är det en ren njutning att sätta i foten i dom, varenda material känns som en smekning mot foten. Alla andra bindningar jag har haft och provat har gett mig skavsår på ett eller annat ställe men med mina nya har jag aldrig haft några problem. 07 är dessutom lite mjukare i själva konstruktionen vilket gör att du utan problem kan köra så länge du vill, du kan graba och tweaka som du vill samtidigt som du har ett grymt pop och stabila landningar. Dessutom är de till och med enklare att ta sig i och ur än 06orna.
När du kör med bindningar ska du köra med en något större bräda än vad du är van vid eftersom bindningarna gör att du kan kontrollera så enormt mycket mer kraft och därför ger en större bräda dig så otroligt mycket mer pop än en mindre. Jag t ex är 175 och kör med element 134 men funderar på att byta upp mig till 140.
nästa viktiga grej är att brädan är riktigt styv, om brädan har för mycket flex kommer bindningarna ta all kraft från brädan och när du popar ifrån kommer det kännas som du kör på en handduk.
Jag har bara kört Tablas och Liquid Force brädor med bindningar och Elementen är den enda brädan jag provat ur LFs brädlinje. Tablas custombrädor ger dig allt du vill ha, tillgången på en äkta custom som du vill ha den är dock ganska begränsad just nu. Hur som helst, Elementen måste jag säga har allt jag kan önska mig och lite till. Bara en sån sak som kanalerna, som gör att jag kan köra utan fenor och ändå ha full kontroll är perfekt. I övrigt gör den precis som jag vill i alla lägen. Det är också en bräda som du utan problem kan köra kabel och wakeboard med.
Med allt detta sagt tycker jag ändå du ska prova dig fram. Hör med Anders på Lasurf, han ska ha en full demolinje såvitt jag vet så de e bara å prova. Annars kan han ta hem precis det du vill på ett dygn. Han är en skön kille så ring o snacka med honom så löser ni säkert det på ett bra sätt!
Ha de gött och lycka till med ditt val!
du får komma ner till skåne i sommar så samlar vi alla som har gått över till ”the dark side” och kör lite foto och videosession på kicker o slider.”
Citat:
Ursprungligen postat av Neven
Tjena!
Du verkar kunna en del om sånt här så jag tänkte fråga dig lite frågor.Jag tänkte skaffa en ny bräda och samtidigt försöka använda bindningar. Har kollat lite på escalades 06 och 07. Vad är skillnaderna? Vad skulle du rekommendera för en som bara kört lite med bindningar på wake tidigare. 06 ser ju mer pimp ut… 🙂
Angående brädan skulle jag vilja ha en som går att byta mellan bindningar och stroppar. Eftersom jag är lättvikt och alltid kört mindre brädor så skulle jag inte vilja att den är för stor heller. Hur är Element 128 t.ex? Det skulle vara grymt om brädan även funkar att köra wake efter kabel också, men det är prio2.
Och sista frågan. Var kan man köpa prylarna i sverige?? Lasurf verkar inte ha jättemycket. Kan man beställa från LF danmark eller?
Schysst om du har tid att svara på lite frågor!
Hälsningar
/Neven
Logga in för att svara.