-
Ankdammen hur förhålla sig
Nu när det presterats riktigt bra farter på Ankdammen i HP börjar iaf jag fundera lite om spotets framtid. Kanske inte första gången tanken funnits där och jag har nog vid ett antal tillfällen tagit upp frågan tidigare.
Men…Nu är det kanske mer relevant än någonsin att vi resonerar om hur vi ska kunna nyttja området även i framtiden.Anledningen till detta inlägg är att det blir fler o fler som besöker stället, vilket är fullt förståeligt i jakten på högre o högre farter. Ett PB är självklart alltid kul, men kanske vi bör tänka oss för ett par ggr innan vi slörar eller kryssar ned/upp till sandbankarna.
”ankdammen” ligger i ett område http://www.h.lst.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=15224&query=beijershamn&hiword=BEIJERSHAMNS%20beijershamn%20 som är känsligt ur många aspekter. Det är ett naturreservat med delvis beträdnadsförbud under vissa tider på året, förbudet gäller även sandbankarna vad jag kan se på den karta och illustration som jag har länkat till.
Detta betyder med andra ord att vi får inte gå iland någonstans, vare sig på ”fastland” eller på sandbankarna fram till den 31/8.
Det här kan vi som surfare kanske tycka är lite småaktigt, gränsen till löjligt men andra grupper tycker det definitivt inte!
Jag är övertygad att i framtiden kommer det att bli ytterligare begränsningar i området eftersom man inte räknat med att en massa vindsurfare helt plötsligt brakar runt inne i ankdammen, och med torsdagens rekordkrossning så kommer det att komma ännu fler.
Därför anser jag iaf att man kan ge fan i och köra i ankdammen när det bara blåser 8-14ms, det blir inga rekord då (kanske några kommer att göra egna PB, men är det värt det?) , eller att vindriktningen inte är rätt så vinkeln blir fel. Då kanske vi istället ska skita i att köra där för att inte ”strö salt i såret” http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=&placid_text=3&id=560&PHPSESSID=cbc5065d085061dfba0f73f74675ba3c och att alltför många hör av sig till Länstyrelsen för utökat skyddsområde.
Vi är påpassade sedan många år tillbaka just i detta område och missköts det så kommer naturligtvis Länstyrelsen sätta till åtgärder för att skydda området än mer.
I den del av Sverige som jag bor, i närheten av Sthlms skärgård är det idag inga ovanligheter att vissa öar i skärgården har beträdnadsförbud under en stor del av året, SAMT vattnet runtomkring, ofta minst 300m från strandkant. Detta scenario ser jag klart framför mig i framtiden för ankdammens del, att även vattnet runt om ingår i beträdnadsförbudet. Så därför bör vi nog försöka ”spara” på våra resor in i området och bara utnyttja det vid mycket bra förhållanden och ABSOLUT respektera de regler som gäller angående datum och beträdnadsförbuden, detta görs inte idag av oss…….Och det retar en viss grupp människor som inte kommer att tiga och sitta still om det, var så säker.
Annars tror jag vi snart blir av med Sveriges just nu bästa speedspot!
Ansvaret ligger hos oss, att sköta detta snyggt och inte förstöra, vare sig för djurlivet i området eller för oss själva.Detta skrivet för att vi även i fortsättningen ska kunna speeda i området, men det krävs att vi sköter oss.
Logga in för att svara.
[/URL]