Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ankdammen hur förhålla sig

• Ankdammen hur förhålla sig

Publicerad av getwet på 16 augusti, 2008 vid 15:01

Nu när det presterats riktigt bra farter på Ankdammen i HP börjar iaf jag fundera lite om spotets framtid. Kanske inte första gången tanken funnits där och jag har nog vid ett antal tillfällen tagit upp frågan tidigare.
    Men…Nu är det kanske mer relevant än någonsin att vi resonerar om hur vi ska kunna nyttja området även i framtiden.

Anledningen till detta inlägg är att det blir fler o fler som besöker stället, vilket är fullt förståeligt i jakten på högre o högre farter. Ett PB är självklart alltid kul, men kanske vi bör tänka oss för ett par ggr innan vi slörar eller kryssar ned/upp till sandbankarna.
    ”ankdammen” ligger i ett område http://www.h.lst.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=15224&query=beijershamn&hiword=BEIJERSHAMNS%20beijershamn%20 som är känsligt ur många aspekter. Det är ett naturreservat med delvis beträdnadsförbud under vissa tider på året, förbudet gäller även sandbankarna vad jag kan se på den karta och illustration som jag har länkat till.
    Detta betyder med andra ord att vi får inte gå iland någonstans, vare sig på ”fastland” eller på sandbankarna fram till den 31/8.
    Det här kan vi som surfare kanske tycka är lite småaktigt, gränsen till löjligt men andra grupper tycker det definitivt inte!
    Jag är övertygad att i framtiden kommer det att bli ytterligare begränsningar i området eftersom man inte räknat med att en massa vindsurfare helt plötsligt brakar runt inne i ankdammen, och med torsdagens rekordkrossning så kommer det att komma ännu fler.
    Därför anser jag iaf att man kan ge fan i och köra i ankdammen när det bara blåser 8-14ms, det blir inga rekord då (kanske några kommer att göra egna PB, men är det värt det?) , eller att vindriktningen inte är rätt så vinkeln blir fel. Då kanske vi istället ska skita i att köra där för att inte ”strö salt i såret” http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=&placid_text=3&id=560&PHPSESSID=cbc5065d085061dfba0f73f74675ba3c och att alltför många hör av sig till Länstyrelsen för utökat skyddsområde.
    Vi är påpassade sedan många år tillbaka just i detta område och missköts det så kommer naturligtvis Länstyrelsen sätta till åtgärder för att skydda området än mer.
    I den del av Sverige som jag bor, i närheten av Sthlms skärgård är det idag inga ovanligheter att vissa öar i skärgården har beträdnadsförbud under en stor del av året, SAMT vattnet runtomkring, ofta minst 300m från strandkant. Detta scenario ser jag klart framför mig i framtiden för ankdammens del, att även vattnet runt om ingår i beträdnadsförbudet. Så därför bör vi nog försöka ”spara” på våra resor in i området och bara utnyttja det vid mycket bra förhållanden och ABSOLUT respektera de regler som gäller angående datum och beträdnadsförbuden, detta görs inte idag av oss…….Och det retar en viss grupp människor som inte kommer att tiga och sitta still om det, var så säker.
    Annars tror jag vi snart blir av med Sveriges just nu bästa speedspot!
    Ansvaret ligger hos oss, att sköta detta snyggt och inte förstöra, vare sig för djurlivet i området eller för oss själva.

Detta skrivet för att vi även i fortsättningen ska kunna speeda i området, men det krävs att vi sköter oss.

johanc svarade 17 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • marden

Medlem
    16 augusti, 2008 vid 15:17

håller med dig om att man ska ta det lungt i området o inte vistas där i onödan.

men det jag vill skriva i tråden är att jag börjar bli jävligt trött på ornitologerna o deras förbuds områden.
    går ju knappt att ta sig ut i naturen o än mindre på dom ställen där naturen bjuder på det där lilla extra där kan man garantera att man inte får va¨för där ska bara fågelinterserade få röra sig på deras villkor.
    och om man skulle ”råka” hamna i ett fågelskydds område är det ända fåglar man ser är skarvar,kanadagäss o fiskmås i hundratal. och kanske har man tur o ser en tärna

• getwet

Medlem
    16 augusti, 2008 vid 15:59

Det är det här det handlar om………http://www.h.lst.se/h/amnen/Natur/skyddad_natur/natura2000/

och det här http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=720&lan=sv

De olika habitaten samt natura2000 gäller, mot dessa har vi inte en chans. Det är med andra ord inte bara fågelskådarna som vill ”spara” vissa områden, det är EU direktiv som tvingar medlemmarna till att göra det. Och mot detta har vi INGENTING att sätta emot. Så vi bör verkligen tänka oss för hur vi använder ankdammen, annars är det nog slutseglat där inom en snar framtid.

• johanc

Medlem
    16 augusti, 2008 vid 20:36

Det där är en gammal diskussion som förts i och kring ÖWC. Inlägg som var betydligt mer paniska än ditt balanserade inlägg basunerade att nu är det slutsurfat… Dett särskilt efter artikeln i Ölandsbladet som nu är tre år gammal… Skräcken spreds tills en snubbe från Lst satte ned foten och förklarade att det inte är aktuellt med något beträdandeförbud utan att Natura2000 begränsar fasta installationer som inverkar på bottnarna. Möjligen kan detta betyda att bojarna inte får vara där.

I övrigt har du ju rätt i att vi nog skall se till att ransonera våra resor dit in och helt ge fan i att vara där under häckningsperiod. Hittills har ju inte vårarna varit aktuella ur speedsynpunkt utan bara juli och framåt.

Vad gäller Mården är jag inte säker på om du trollar eller inte… Gör du det inte så kan ju en intressant vändning av ditt resonemang vara att det inte är särdeles intressant vad du ser för fåglar utan vilka du har skrämt iväg från ägg och ungar…

MVH

JohanC

• marden

Medlem
    16 augusti, 2008 vid 21:18

jag kanske trollar men du kan väl skjälv surfa ut till dom små stenöarna (långgrundet?)utan för haga imorrn o räkna fågelungar, ägg o utrotninghotade fågelarter i mitten av augusti
    så ska jag räkna dom vid skälsåker som väl också är ett fågelskydd?

• hankloose

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 06:30

Alla rekord satta i ankdammen borde ogiltlig förklaras (-;

• johanc

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 07:04

@Mården 491244 wrote:

jag kanske trollar men du kan väl skjälv surfa ut till dom små stenöarna (långgrundet?)utan för haga imorrn o räkna fågelungar, ägg o utrotninghotade fågelarter i mitten av augusti

Nej tack!

Guanostanken är alldeles för genomträngande för det. F.ö. ser det inte ut som att det små klippöarna rakt västerut har beträdandeförbud enligt länstyrelsens karta…

😉

JohanC

• getwet

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 07:36

@JohanC 491234 wrote:

Det där är en gammal diskussion som förts i och kring ÖWC. Inlägg som var betydligt mer paniska än ditt balanserade inlägg basunerade att nu är det slutsurfat… Dett särskilt efter artikeln i Ölandsbladet som nu är tre år gammal… Skräcken spreds tills en snubbe från Lst satte ned foten och förklarade att det inte är aktuellt med något beträdandeförbud utan att Natura2000 begränsar fasta installationer som inverkar på bottnarna. Möjligen kan detta betyda att bojarna inte får vara där.

I övrigt har du ju rätt i att vi nog skall se till att ransonera våra resor dit in och helt ge fan i att vara där under häckningsperiod. Hittills har ju inte vårarna varit aktuella ur speedsynpunkt utan bara juli och framåt.

Vad gäller Mården är jag inte säker på om du trollar eller inte… Gör du det inte så kan ju en intressant vändning av ditt resonemang vara att det inte är särdeles intressant vad du ser för fåglar utan vilka du har skrämt iväg från ägg och ungar…

MVH

JohanC

Visst är det så Johan, jag vet turerna runt detta sedan tidigare men det är först nu de senaste två säsongerna som ankdammen börjat nyttjas av oss. Tidigare befann sig aldrig någon där, nu dyker det upp surfare i pölen så fort det blåser 8-9ms och det blir fler o fler. Även freestajlarna kör där ibland.

Jag är bara starkt oroad över att vi i framtiden inte kan använda stället alls, pga att gränserna ändras. Så vill vi nog inte ha det och därför kanske vi borde följa de regler som finns, och även spara lite på nyttjandet för att inte reta upp vissa grupper som står länstyrelsen väldigt nära.

• speedkenta

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 09:19

@Mården 491244 wrote:

Nu måste jag lära dig en sak.
    Inga fåglar häckar i aug utan detta sker på våren framtill juli. Så några ägg lär ni inte hitta.
    Angående Ölandsbladet så var ursprungsförslaget avspärrning ända fram till
    surfstranden. Den fågel dom försöker skydda heter skärrsnäppa. Blir det högvatten så går deras bon åt helsefyr och inga ungar föds. Vilket skett dom senaste åren. i natura 2000 står det också att man skall skydda friluftsliv (vindsurfing) I våra överklaganden så har vi även med att det har inationellt intresse (vindsurfing). Men klart som i ett annat inlägg se en bräda uppe på ett av reven är ju inte bra. I alla möten med fågelskåderiet så har man ju sett att dom är inne och kollar våra inlägg.
    I våra överklaganden har vi samtliga politiska partier, markägare, näringsidkare
    kommun och befolkning med oss vilket måste vara unikt
    Sen att som i juli se två med vattenskoter köra omkring därrinne och härja var inte kul.
    Micke att surfa i ankdammen är inget nytt. Umberto, malte m.m har surfat där så länge jag minns dock ej för speed utan för det gick att göra smörgippar där.
    Sen klart nu när ankdammen blivit känd skall varenda d## dit även när det inte blåser.
    Sen är jag tveksam till den karta som sitter uppe. För mig veterligen är detta bara förslag nr 3 som även det är överklagat i juletider

• marden

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 10:16

precis va jag ville ha sagt! vad jag vet(o det är inte så mycket om fåglar)
    är att det inte finns några fåglar som häckar fram till 31/8 därför känns det som det skulle räcka med förbud fram till 1/7

sen ber jag om ursäkt att jag tagit en bild från havsbotten(som visserligen syntes eftersom det var lågvatten o frågade känd speedöläning om lov att lägga ut när jag vet att det är känsligt område) och inte visste jag häller att det fanns fåglar som passade på att bygga bon på havsbotten under lågvatten perioden

sen som jag skrev i första inlägget håller jag med er i denna fråga blev bara lite irriterad av alla dom hundratals fågel områden som finns runt i landet

• faster

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 12:55

Beijershamn – 16 Augusti 2008
    Ville bara påminna om att det är beträdnadsförbud på sandbankarna och allt land på och runt beijershamn mellan den 1/4 och 31/8 (se kartan).
    Även för de som tar en promenad för att kolla på kulturarvet, eller spanar efter fåglar. Under denna perioden så är det bara på stigen som det är tillåtet att vistas.
    Så var försiktiga med vår natur! =)

[URL=”javascript:PopupNewsPic(’karta_webb.jpg’)”]karta_webb.jpg[/URL]

Instämmer i det mesta som skrivits ovan. Viktigt att vi följer reglerna, vet att jag själv har slarvat några ggr och gått över revet. Välj öppninngen SO om revet längs med land om ni ska dit. Håller med om att vi ska ransonera med vistelsen där.

• johanc

Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:11

@getwet 491285 wrote:

Visst är det så Johan, jag vet turerna runt detta sedan tidigare men det är först nu de senaste två säsongerna som ankdammen börjat nyttjas av oss. Tidigare befann sig aldrig någon där, nu dyker det upp surfare i pölen så fort det blåser 8-9ms och det blir fler o fler. Även freestajlarna kör där ibland.

Jag är bara starkt oroad över att vi i framtiden inte kan använda stället alls, pga att gränserna ändras. Så vill vi nog inte ha det och därför kanske vi borde följa de regler som finns, och även spara lite på nyttjandet för att inte reta upp vissa grupper som står länstyrelsen väldigt nära.

Nja, vi är nog överens om att det för oss surfares del inte räcker med att följa reglerna utan att ha ett rejält goodwillkapital för att täcka för de nötter som inte vet bättre alt. skiter i vilket. Det blir väl ÖWC som får klura och kommunicera en ”code of conduct” för området innanför sandbankarna. Sedan gäller det ju för alla att hjälpas år att kommunicera det till de stackare som blåser dit ändå..

MVH

Johanc

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ankdammen hur förhålla sig

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.